Porsche Panamera Diesel

Zkuste se na tohle auto nedívat jako na "to divné Porsche" s více dveřmi a dieselem pod kapotou. Pak začne skutečně dávat smysl.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Zajímavý projev, nízká spotřeba, reálné výkony, relativní komfort a použitelnost

STAROSTI
Dáte za ni tolik? Pořád budete mít pocit, že to by to mělo jet rychleji.

Asi to pro mnoho lidí smysl dává – netradiční čtyřdveřový supersedan s  dieselem a logem Porsche na kapotě. Pořád mám ale v živé paměti první pořádné svezení s Porsche 911, které se konečně odehrálo v jiných než nepřátelských podmínkách. Bohužel, zážitky z „toho opravdového Porsche“ v  člověku zanechají stopy, které poškodí vnímání zbylé modelové řady. Čekáte pak něco, co nikdy nemůžete dostat.

Proto teď sedím za volantem Porsche Panamera Diesel, na zapadlé okresce dosahuji neslušně vysokých rychlostí, auto v každé zatáčce dělá, co může a já mám stejně pocit, že jedu pomalu a že už to víc nejde. Všechno je relativní, ale v Porsche byste čekali víc – více charakteru, více sportovního projevu, více dramatičnosti.​Panamera Diesel přitom pomalé auto není. Šestiválec o objemu tří litrů, který si Porsche vypůjčilo u Audi a který náležitě upravilo, má velmi solidní výkon 250 koní a točivý moment 550 Nm. Zároveň má i na poměry šestiválcových dieselů slušný akustický projev a neobtěžuje rachtáním. Z reálného hlediska motor autu poskytuje velmi slušnou dynamiku, ale pokud jste někdy řídili Porsche Panamera Turbo, máte asi přibližnou představu, jak by se takové auto mohlo pohybovat.

Jenže to je právě ten problém se znáčkem na kapotě. Zapomeňte na to, že sedíte v Porsche a představujte si třeba… No, třeba nějaký Volkswagen. Nebo vemte Mercedes-Benz CLS s adekvátním dieselem. Panamera vás překvapí svým pohotovým řízením a téměř precizní ovladatelností. Přitom na dálnici nepůsobí nervózně a roztěkaně, což něktará auta až příliš zaměřená na ostrou odezvu dělají. Líbí se mi její strojová přesnost, která je právě velmi příbuzná modelům 911 a skutečně tu cítíte geny tohoto ikonického sporťáku – rozhodně víc než v SUV Cayenne.


Co se tohoto „Porsche pocitu“ týče, může za to třeba ideální pozice za volantem. A to vás pak zřejmě nutí jet rychleji, že by bylo potřeba. Uklidnit se za volantem Panamery moc dobře nejde a proto možná máte občas pocit, že auto nejede. Přitom Porsche prý nezamýšlelo Panameru Diesel jako „sportovní dieselový sedan“, kterým může být třeba BMW 535d s  M-Paketem. Naftou poháněné Porsche cílí zejména na zákazníky, kteří chtějí použitelné auto s dlouhým dojezdem, ale hledají i styl a  výjimečnost.Věřím, že kdyby Porsche chtělo udělat „sportovní diesel“, vrazilo by pod kapotu upravený osmiválec 4.2 TDI, který nás tak uchvátil ve Volkswagenu Touareg či Audi A8. Taková jednotka s výkonem 350 koní a  vskutku vulgárním točivým momentem by z modelů Panamera S a Panamera Turbo udělala zbytečné položky v ceníku…

Dost ale bylo rozjímání nad smyslem Panamery, protože buď ji chápete a  líbí se vám, nebo se vám hnusí a nesnášíte ji. Vlastně sám nevím, kam se mám zařadit, ale třeba mi v rozhodování pomůže okreska, kam právě odbočuji z dálnice. Automatickou osmistupňovou převodovku se stupidním kolébkovým přepínačem na volantu (proč tu hergot nejsou ta slibovaná pádla?!) přepínám do manuálního režimu a auto nastavuji do režimu Sport Plus. Omezí se zásahy stabilizace, ztuhne podvozek a zlepší se reakce na plyn.


Sakra! Co se to stalo? Panamera najednou vystřelila ze zatáčky, jako by někdo zapnul dva zapomenuté válce. Celé auto reaguje najednou úplně jinak, je ochotnější a naláhavější. Řízení přesně vede předek auta a je cítit, jak zadní náprava pracuje a pomáhá po přidání plynu v zatočení. Neděje se nic dramatického, ale je to ten velmi příjemný náznak ve volantu, že je čas povolit přední kola a auto rovnat. Ne, teď nepíšu o  911, skutečně jsme pořád v té samé naftové Panameře se šestiválcem, který najdete ve služebních kombících Audi s tažným zařízením…Podvozek je sice v tomto režimu hodně tuhý a na rozbité silnici má auto docela problém udržet stopu, ale vzhledem k rychlosti, jakou se právě pohybuji, se dá těžko drobné odskakování považovat za chybu auta. Například BMW 530d bylo na stejné silnici na runflatech ještě horší a  rozevlátější.

Schopnost Panamery Diesel udržovat vysokou rychlost je skutečně překvapivá. Nevím, které naftové čtyřdveřové auto by se dokázalo tomuto podání rychlosti vyrovnat. BMW 335d? Možná, ale Panamera je objektivně neutrálnější. Mercedes CLS? Ani náhodou. Audi A7? Ale jděte…


Z pohledu řidiče se na naftovém Porsche Panamera jen těžko dají najít nějaké zásadní nedostatky. Horší bude, když pak jako uživatel začnete hodnotit věci nazývané „velikost zavazadlového prostoru“, „cena od“ a  „spotřeba paliva“. Co se toho posledního týče, Panamera umí být úsporná a  věřím, že byste zejména díky osmistupňové převodovce uměli jezdit za nějakých 7 až 8 litrů na 100 km. Ani praktičností by nemuselo toto naftové Porsche zklamat, protože do kufru nacpete v základním uspořádání uspokojivých 445 litrů nákladu a po  sklopení sedaček (ano, i to je možné) až 1263 litrů.Největší otázkou ale bude, zda skutečně budete ochotni zaplatit 2 183 000 korun za auto, které své soupeře papírově nepřevyšuje. To je právě ten problém, že záležitosti jako ostrou odezvu, přesnost, agilitu nebo ochotu bavit řidiče čísly nikdy nevyjádříte. Z pohledu suchých čísel tak Panamera Diesel nabízí stejně výkonu za mnohem více peněz. A to si ještě uvědomte, že za všechny „příjemné zbytečnosti“ budete připlácet velmi vysoké sumy. Cena testovaného auta se s nějakými těmi fíčurami vyšplhala na 2 940 543 korun, a to si sám pro sebe říkám, že Porsche ještě narychlo upravilo ceník tak, aby cenovka nezačínala trojkou, což už by na šestiválcový diesel vypadalo asi trochu „blbě“…

Verdikt
Ačkoli může leckomu kombinace naftového motoru a znáčku Porsche smrdět, ve výsledku se dá považovat úsporná Panamera Diesel za skutečně povedené auto – ať už pro uživatele, nebo i pro Řidiče s velkým Ř. Samozřejmě vyžaduje určité kompomisy v požadavcích na dynamiku, ale zas dokáže odměnit pozoruhodně příznivými provozními náklady, o kterých se jiným produktům značky Porsche ani nesnilo. Otázkou ale zůstává, jestli zrovna provozní náklady jako takové jsou položkou, která patří na žebříček priorit zákazníka vozu za skoro tři miliony korun. Nicméně jako auto je Porsche Panamera Diesel skutečně skvělé. Jen se na ni nesmíte z některých úhlů moc dlouho dívat…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec, 90°
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2967
Kompresní poměr16,8 : 1
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 91,4
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením, 360 x 36 mm
Brzdy vzaduKotoučové s vnitřním chlazením, 330 x 28 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)184 / 250 v 3800 - 4400 ot.min.
Točivý moment (Nm)550 v 1750 - 2750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)133
0-100 km/h (s)6,8
Nejvyšší rychlost (km/h)242
Spotřeba paliva (l/100 km)8,1 / 5,6 / 6,5
Objem nádrže (l)80
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4970
Šířka (mm)1931
Výška (mm)1418
Rozvor náprav (mm)2920
Provozní hmotnost (kg)1880
Celková hmotnost (kg)2500
Zavazadlový prostor (l)445 - 1263
Ceny
Základní cena modelu2 091 000 Kč (3.6 V6)
Základní cena test. verze2 183 000 Kč (3.0 V6 Diesel)
Cena testovaného vozu2 940 543 Kč
12.9.2011 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist