autoweb.cz > Dopravní nehody > Zvyšují příliš bezpečné silnice a auta riziko nehody?
Zvyšují příliš bezpečné silnice a auta riziko nehody?
Výzkum univerzity v Newcastlu ukázal, že řidiči jedoucí po širokých, dobře značených a bezpečných silnicích jsou potenciálně nebezpečnější než lidé používající k jízdě úzké nepřehledné silnice. Zní to možná divně, ale něco na tom bude. Podle průzkumu vyšlo najevo, že řidiči na dobře značených širokých silnicích se svodidly a obrubníky mnohem více riskují, neboť se cítí ve svých moderních autech bezpečněji.
Proč? Ukázalo se totiž, že se za volantem nudí a potřebují se na rovných silnicích bez zatáček „zaměstnat“. Proto jedou rychleji a provádějí nebezpečné předjížděcí manévry, které mohou při srážce skončit fatálně. Vedoucí výzkumu Joan Harvey tvrdí, že paradoxně nebezpečnější silnice nutí řidiče více se soustředit, jezdit pomaleji a méně riskovat. To by prý měli vzít projektanti nových silnic v potaz. Hlavně ve městech by prý mohl jiný design silnic bez obrubníků a značení zvýšit koncentraci řidičů a tím snížit riziko nehody.Studie se zúčastnilo 1563 aktivních řidičů. Ti dostávali různé otázky a ukázalo se, že hned 31 % z nich se rychle začne nudit, více riskují a nechají se snadno vyprovokovat k agresivitě. Ačkoli se zde podle očekávání usadila velká část mladých řidičů, překvapivě sem spadlo i nejvíce žen z celého výzkumu.
Největší skupinu (35 % respondentů) tvoří tzv. „nadšenci“. Ti se více soustředí na řízení, které je baví a pracují na sobě – chtějí umět dobře řídit. Podle výzkumu jsou přesně takoví řidiči nejmenší hrozbou. V další skupině, do které spadlo 21 % dotazovaných, se řidiči přiznali, že jezdí pomalu a že je řízení nebaví. Sice je u nich nejmenší pravděpodobnost, že dostanou pokutu za rychlost, ale také ztrácí pozornost a zvyšuje se tak jejich riziko nehody. A neumí řídit.Nejmenší skupinu tvoří 13 % řidičů, kteří se označují jako „pomalí a bezpeční“. Soustředí se na řízení, ale jezdí velmi pomalu – zejména ve městech. Zajímavé je, že právě tito řidiči nejvíce vadí první skupině, neboť je omezují a překážejí jim.
Výzkum ukázal, že se velká část řidičů (vlastně všichni krom několika málo ze skupiny „nadšenců“) spoléhá hodně na bezpečnostní výbavu auta – ať už pasivní nebo aktivní. Také se cítí bezpečněji na širokých silnicích, kde ale právě snadno ztratí koncentraci. Důvěřují totiž více autu a povrchu než sami sobě.
autoweb.cz