autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Zpátky do minulosti: Čtvrtá generace Chevroletu Corvette měla asi tu nejzvláštnější převodovku v historii. Byl to manuál, co uměl automaticky řadit
Zpátky do minulosti: Čtvrtá generace Chevroletu Corvette měla asi tu nejzvláštnější převodovku v historii. Byl to manuál, co uměl automaticky řadit
Osmdesátá léta nebyla pro americká sportovní auta zrovna příznivá. Automobilky se různými systémy snažily snižovat spotřebu svých modelů, což často vedlo až k bizarním vynálezům. Krásným příkladem je unikátní overdrive převodovka Doug Nash, která se objevila pod kapotou Chevroletu. Ta měla za úkol zajistit co nejlepší poměr dynamiky a hospodárnosti.
Reportáž o veteránech
Manuální převodovka s automatickým řazením
Píše se rok 1984 a z továrny General Motors v americkém Detroitu vyjíždí čtvrtá generace legendárního sportovního vozu Corvette. První rok výroby ji poháněl atmosférický motor V8 5,7 litru s karburátorem o výkonu 205 koní. Rok poté se u Corvetty objevil vylepšený vidlicový osmiválec, který dostal přímé vstřikování a 25 koní navíc.
Američané si pak mohli moderní pohonnou jednotku spojit se 4stupňovou automatickou převodovkou (700R4). Ta však měla jednu drobnou nevýhodu. Aby konstruktéři v Chevroletu dokázali snížit spotřebu paliva, museli automatu dát vyšší převodové poměry. Tím sice u Corvette dosáhli tíženého výsledku, ale znatelně tím ovlivnili její dynamiku.
Proto se v nabídce objevila i druhá převodovka, která nese jméno Doug Nash (podle jejího výrobce). Jedná se o 4+3stupňovou neboli overdrive manuální převodovku, jenž kombinuje vlastnosti automatu a manuálu zároveň. Jde o systém, který se špatně chápe a pro jeho porozumění je potřeba se s ním svézt. Proto jsme navštívili Lukáše Bubeníčka, který Chevrolet Corvette C4 z roku 1985 s unikátní Douproto g Nash převodovkou má.
Zní to složitě, ale funguje to jednoduše
„Zjednodušeně řečeno se jedná o běžnou 4stupňovou manuální převodovku. V autě je klasická řadící páka a spojkový pedál. Rozjezdy z místa fungují úplně stejně jako u běžného manuálu. Rozdíl přichází až při samotné jízdě. K dispozici mám čtyři hlavní rychlostní stupně, přičemž každý kvalt má další rychlost navíc – takzvané rychlé převody. Ty se aktivují pomocí tlačítka na vrchu „řadičky“ a slouží ke snížení otáček motoru ve vyších rychlostech. To pak přináší lepší spotřebu, nižší hlučnost a také menší opotřebení pohonného ústrojí,“ vysvětluje fungování Doug Nash převodovky majitel Corvette C4 Lukáš Bubeníček.
„Pokud je overdrive systém aktivovaný, převodovka si sama řadí mezi „rychlým a pomalým“ převodovým stupněm – tudíž se dá mluvit o jakémsi poloautomatu. Nejčastěji tuto funkci využívám na dálnici, kde díky vyššímu převodu mohu jet vysokou rychlostí s nízkými otáčkami motoru. Když ale chci někoho předjet a potřebuji využít plný potenciál motoru, sešlápnu plynový pedál a v moment, kdy se ručička otáčkoměru přiblíží k hranici 3500 ot./m, Corvette podřadí do základního převodu (působí to jako kickdown u automatu) a nabídne mi tu nejvyšší možnou dynamiku,“ dodává Lukáš.
Hybrid mezi manuálem a automatem rychle zanikl
Doug Nash je dodnes působivá převodovka se zajímavou mechanikou, která ale má své stinné stránky. Zejména jde o její spolehlivost, která je prý dle Lukáše dost tristní. I z tohoto důvodu se Chevrolet rozhodl overdrive systém u Corvette v roce 1988 nahradit běžným 6stupňovým manuálem ZF.