autoweb.cz > legislativa > dopravní předpisy v čr > Znáte Slavnosti výkonu v Cholmondeley?
Znáte Slavnosti výkonu v Cholmondeley?
Kouzlo Velké Británie není v tom, že tu mají řidiči rádi svá auta. To mají i ti naši. Britové milují řízení, a to je rozdíl. Zajímavé je samozřejmě i množství Britů, stižených závislostí na zplodinách benzínových motorů. Není tedy divu, že pokud se na ostrovech chcete svézt na okruhu, nebo si jen poslechnout motor narážející na omezovač, najdete dobrou příležitost v podstatě každý den. Zdaleka nejznámější akci je Festival rychlosti v Goodwoodu, ale dál na severu v Cheshire mu roste konkurence.Cholmondeley (čteno jako Chumley) je malá obce se 130 obyvateli. Většina domů stojí na panství stejnojmenného zámku, k němuž patří také pár silniček, cest a velké jezero. Přesně tolik ve Velké Británii stačí k uspořádání skvělého motoristického svátku. Zapište si na mapu motoristického světa akci Cholmondeley Pageant of Power – Slavnosti výkonu, případně Slavnosti síly. V komentářích můžete hlasovat o lepší překlad. Pokud jste o této akci nikdy neslyšeli, nemusíte se stydět. My také ne. Jenže by byla škoda ošidit vás o dvě stě čtyřicet obrázků necenzurované automobilové pornografie a příležitost vidět to celé za rok naživo.
Letošní ročník slavností byl čtvrtý v řadě a akce se podle pořadatelů úspěšně rozvíjí. K dvoukilometrovému okruhu přibyla rychlostní zkouška pro rally speciály a počet startujících aut a motocyklů přesáhl sto sedmdesát. Na pozemcích kolem zámku byla vystavena víc než tisícovka dalších aut. Pokud máte rádi netradiční statistiky, po silničkách na panství najeli závodníci za tři dny přes šest tisíc kilometrů v ostrém tempu. Jejich bezpečí hlídalo 2050 balíků slámy o celkové váze sedm set tun, osmnáct kilometrů plotu a pět set traťových maršálů. Cholmondeley letos navštívilo na sedmdesát tisíc lidí, o dvacet tisíc víc než vloni.Na co že se přišli podívat? Po trati jezdilo několik Fordů Focus – modrý ovál akci spolu s Bentley a Jaguarem sponzoroval – ale tím výčet obyčejných aut končí. Přestože na spodní konec žebříčku patří také Lamborghini Gallardo LP570-4 Spyder Performante, neměli byste ho ignorovat. Jeho řidič Nikki Faulkner je držitelem traťového rekordu a vyhrál i letošní měřené jízdy, byť svých loňských 62,68 sekundy nepřekonal. Osmiválcový Ariel Atom (a několik čtyřválcových) také nejspíš mnoho lidí nezaujal, stejně jako závodní Impreza Cosworth a řada dalších „běžných“ strojů.
Na scéně se totiž proháněla řada historických formulí včetně jedné z nejcennějších, monopostu Auto Union Typ D z roku 1938, jehož cena se pohybuje nad třemi sty miliony korun. K vidění byly také stroje z Le Mans, nechyběl například Bentley Speed 8, který slavnou čtyřiadvacetihodinovku vyhrál v roce 2003. Na své si přišli fanoušci rally speciálů skupiny B, viděli několik Audi Quattro, MG Metro 6R4 nebo pár fordů RS200.
Britové byli odjakživa garážoví kutilové, a tak se na scéně objevilo i několik skutečných monster. Přestože startovní listina u nich uvádí předválečná data výroby, Brutus BMW Aero i Packard-Bentley Mavis jsou výtvody posledních let. To neznamená, že je nechete viděl. Obě pohání letecké dvanáctiválce, sto let starý podvozek BMW však nese „pouhých“ 750 koní, jeho motor o objemu 47 litrů je totiž ze stíhačky z dvacátých let. Stroj přezdívaný Mavis s podvozkem Bentley 8-litre z roku 1930 si s sebou veze motor Packard, který prý skutečně začal kariéru v bombardéru. Má 47 litrů, 1500 koní a 2700 newtonmetrů.Auta však nejsou jediným lákadlem slavností v Cholmondeley. Akci každoročně podporuje britská armáda, takže tu uvidíte i dobře režírovaný koordinovaný útok pěchoty, obrněných vozidel a letectva. Po obloze kroužívají akrobatická letadla a stíhačky, a pokud vám ani to nestačí, je tu ještě zmiňované jezero. Na něm se letos stejně jako vloni proháněly rychlostmi přes sto osmdesát kilometrů v hodině závodní čluny. Mezi sponzory najdete Eurocopter, jehož vrtulníky braly celou sobotu i neděli návštěvníky na vyhlídkové lety. V sobotu večer je navíc na panství každý rok velký benefiční koncert s ohňostrojem.Akce v Cholmondeley trvá tři dny, nicméně pátek je vyhrazen pouze ježdění, na vodě ani ve vzduchu neuvidíte nic. Pokud nepotřebujete přímo mezi závodní stroje do paddocku, vyjde vás jeden den (sobota nebo neděle) na panství na sedmnáct liber, což je asi 475 korun. Lepší vstupenky, na které se dostanete i do paddocku, vás vyjdou na dvacet (pátek, na který jiný lístek neseženete) a dvacet sedm liber (sobota, neděle). Koncert stojí dalších dvacet pět liber. Celý víkend v Cholmondeley s přístupen do paddocku a koncertem vás vyjde na 85 liber, můžete si však předplatit i další privilegia.Pokud přeci jen potřebujete i jiný důvod, než se vydáte na druhý konec Evropy, zámek v Cholmondeley jeden překvapivý nabízí. Usedlost vystavěná počátkem devatenáctého století totiž byla od června do října 1940 domovem československých vojáků ve Velké Británii. Čtyři tisíce mužů ve zbrani tu čekaly na vytvoření prvních československých jednotek. Oni i jejich potomci se tu dodnes každoročně setkávají. Podívat se můžete i vy, na československé vojáky se vzpomíná vždy první neděli v červenci. Pokud však dorazíte až o pár dnů později na Slavnosti výkonu, pochopíme vás.
autoweb.cz