autoweb.cz > rady k údržbě > Znáte nejčastější zimní mýty českých řidičů? Je mezi nimi i nalití benzinu do naftového agregátu
Znáte nejčastější zimní mýty českých řidičů? Je mezi nimi i nalití benzinu do naftového agregátu
Zahřívejte motor před jízdou! Nebo ne?
Mnoho řidičů si stále myslí, že v zimě by měli před jízdou motor správně zahřát. Tak nastartují auto a počkají až několik minut, než vyrazí na cestu. Během této doby čistí vozidlo nebo škrábou okna. Zahřívání motoru však nemá absolutně žádné technické opodstatnění. Navíc můžou řidiči dostat pokutu za porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu. Zahřívání motoru před jízdou je jedním z nejčastějších mýtů mezi řidiči. Není důvod to dělat, dokonce ani u starších aut. Někteří vysvětlují zahřívání potřebou získat optimální teplotu oleje, aby motor lépe pracoval. Správná teplota však bude dosažena rychleji během samotné jízdy při nízkých otáčkách, i když v mrazivé zimě se vyplatí počkat několik sekund, než se rozjedete, aby se olej dostal na všechna potřebná místa.
Klimatizace se opravdu nepouští jen v létě
Další mylná představa je opomíjení klimatizace v zimních měsících. Přitom pro správnou funkci celého systému musí být klimatizace spuštěna také v zimě, ideálně alespoň několikrát měsíčně, a to po dobu několika minut. Její zapnutí dopomůže k rychlejšímu odmlžení skel a v jejím systému též cirkuluje olej spolu s chladivem a má konzervační a těsnicí vlastnosti. Kdybyste ji v zimě nepoužívali nemusí na jaře dobře fungovat, a to z důvodu poškozeného kompresoru v důsledku nedostatečného mazání.
Na přední kola lepší pneumatiky?
Mnoho řidičů, kteří řídí automobily s pohonem předních kol, dává na přední kola pneumatiky v lepším stavu. Někteří odborníci z oblasti výroby pneumatik zase tvrdí, že bezpečnější volbou je dát lepší pár pneumatik na zadní kola. Podle nich je snazší zvládnout nedotáčivost, tj. ztrátu přilnavosti přední nápravy, než náhlou přetáčivost. Většina vozidel na našich silnicích má pohon na přední nápravu, která pracuje více než zadní, a proto řidiči předpokládají, že by proto měla mít také lepší pneumatiky. Toto řešení funguje pouze při brzdění a rozjezdu. Dobré zadní pneumatiky stabilizují jízdu v zatáčkách a snižují ztrátu kontroly nad zadní nápravou, nad kterou nemá řidič přímou kontrolu přes volant. Jedná se tak o bezpečnější řešení, protože se vyhýbáme přetáčivosti.
Nicméně z logiky věci vyplývá, že přední i zadní pneumatiky mají být ve stejném, vynikajícím stavu. Takže přezouvejte. Bez výjimky.
Další články o emisích
Euro 7 zdraží nová auta o 50 tisíc korun, spočítali výrobci. Lidé budou platit víc i za palivo
Katalyzátory nově upravených aut spotřebují víc paliva na zahřátí. Paradoxně zdraží i elektromobily
Tyhle auta dokážou jezdit pod 5 litrů benzinu na sto kilometrů. Všechna stojí méně než 400 tisíc korun.
Mezi nejhospodárnější automobily patří malé japonské hatchbacky. Mezi pětici nejlepších se vešla i Škodovka nebo Hyundai.
Trochu benzínu v naftové nádrži? Dnes už ne
Jedná se o další mýtus, který je spojován se staršími vozy. Bylo to řešení, které řidiči používali k zabránění zamrznutí motorové nafty. Mohlo to fungovat ve starých autech, jejichž systémy byly schopny vyrovnat se s filtrací podobného koktejlu. Dnes bychom to však rozhodně dělat neměli. Od listopadu se navíc na čerpacích stanicích objevuje „zimní nafta“ a není tam tedy třeba přidávat žádnou jinou pohonnou hmotu. Řidiči by však měli tankovat do svých vozidel pohonné hmoty na osvědčených a důvěryhodných čerpacích stanicích.
Domácí směs do ostřikovačů si nedělejte
Toto je další příklad zlozvyků, kdy řidiči používali denaturovaný líh zředěný octem. V praxi se to ale nedoporučuje. A už vůbec nepoužívejte rozpuštěné tablety do myčky ve vodě. Pokud chcete ušetřit pár korun, můžete si vždy vybrat levnější kapalinu do ostřikovačů,.