autoweb.cz > poradna > Co znamenají „ekoštítky“ na pneumatikách a jak se podle nich řídit?
Co znamenají „ekoštítky“ na pneumatikách a jak se podle nich řídit?
Pokud si koupíte novou pneumatiku, naleznete na ní povinně nalepený tzv. ekošítek. Nařízení platí již nějaký rok, letní, celoroční a nehrotované zimní pneumatiky prodávané v Evropské unii získaly své první klasifikační štítky v roce 2012.
„Když chtěla EU přidat na štítky pneumatik informaci o valivém odporu, vyžadovalo odvětví pneumatik také štítek přilnavosti za mokra, aby se zabránilo důrazu na energetickou účinnost na úkor bezpečnosti,“ upozorňuje protichůdné požadavky Milan Marušák ze společnosti Goodyear. Ekologické organizace zase chtěly mít na štítku informace týkající se hlučnosti pneumatik.
Tím vznikla podoba prvních štítků s povinností označovat pneumatiky pro osobní vozidla, SUV a užitková vozidla informacemi o valivém odporu, přilnavosti za mokra a vnější hlučnosti.
Nejčerstvější změna proběhla 1. května 2021. Cílem nových štítků bylo pomoci kupujícím porovnávat mezi sebou různé pneumatiky a vést je k nákupu bezpečnějších a ekologicky šetrnějších produktů.
Čtěte také: Jak správně vybrat pneumatiky?
Od 1. května 2021 musejí štítky obsahovat také informaci o přilnavosti na ledu a sněhu. Zároveň byly překlasifikovány předchozí třídy a přidán QR kód.
Nařízení se nevztahuje na hrotované zimní pneumatiky, které jsou ovšem v České republice zakázané a používají se především v severských zemích. Prodávat se mohou, např. pro sportovní účely, avšak na komunikacích se nesmí používat (mimo výjimky např. pro záchrannou službu), jelikož ničí povrch vozovky.
Klasifikační systém platí i na pneumatiky pro nákladní vozidla a autobusy, tyto pneumatiky však nemají povinný symbol přilnavosti na ledu.
Kvůli většímu důrazu na udržitelnost se valivý odpor a úspornost paliva stávají stále důležitějšími. Na druhé straně je také podstatná přilnavost na mokru, resp. sněhu.
Novou položkou na štítku je QR kód, který odkazuje do rozsáhlé databáze shromažďující informace o všech pneumatikách dostupných na evropském trhu. Informace o produktech jsou standardizovány, což usnadňuje snadné porovnávání jednotlivých pneumatik.
Do budoucna se také počítá s rozšířením informací, které budou uvádět navíc míru opotřebení, kilometrový výkon nebo životnost pneumatiky. Zatím se čeká na potvrzení testovacích metod, což bude trvat ještě několik let.
Zbývá zodpovědět ještě poslední palčivou otázku: jsou ekoštítky na pneumatikách vůbec k něčemu? Jejich význam je značně diskutabilní a zastáváme názor, že se jedná spíš o zbytečný byrokratický požadavek než užitečnou pomoc pro spotřebitele.
Laikovi možná trochu pomohou s orientací při výběru, z vlastních zkušeností však doporučujeme věnovat větší pozornost spíš výsledkům odborných testů renomovaných magazínů a volit spíš kvalitní pneumatiky s lepšími jízdními vlastnostmi na úkor spotřeby paliva.
Zdroj informací: Goodyear