Změny v povinné výbavě aut trochu jiným pohledem

incar-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

foto: archiv

Je tomu asi týden, co Ministerstvo dopravy informovalo o tom, že připravilo návrh změn týkající se povinné výbavy motorových vozidel. Část debaty se týkala změn ve vztahu k autolékárničce, což teď chci nechat stranou, ale spíš chci zareagovat na nepřesné informace, které se objevily v médiích ohledně současné stavu. V článku uvedeném zde bylo např. uvedeno:

„Součástí povinné výbavy už by nemuselo být ani rezervní kolo a nářadí potřebné pro jeho výměnu, jako je ruční zvedák a klíč na matice kol. Platit by to mělo pro auta osazená pneumatikami, jež umožňují po defektu nouzové dojetí nebo jsou vybaveny prostředky pro opravu poškozené pneumatiky. Typicky se jedná o gely nebo spreje, které pneumatiku zalepí, takže automobil dojede do servisu.“

Z článku totiž jako by vyplývalo, že taková povinnost dnes plošně existuje, resp. že se dnes vztahuje i na výše uvedená auta, což není pravda,. Již dnes na většinu nových aut tato povinnost nedopadá, a to již na vozidla od roku výroby 2009. Vyhláška 341/2014 Sb., která tyto podmínky upravuje, k tomu stanoví:

„Vozidla kategorií M a N musí být vždy vybavena:

c) příručním zvedákem o nosnosti rovnající se alespoň největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu nejvíce zatížené nápravy vozidla nebo jízdní soupravy nebo rovnající se hmotnosti zvedané části vozidla z největší technicky přípustné hmotnosti vozidla při zvedání této části způsobem stanoveným výrobcem pro použití zvedáku,

d) klíčem na matice nebo šrouby kol vozidla a

e) náhradní kolem, tedy ráfkem s pneumatikou, které je dostatečně upevněno v držáku zajišťujícím, že síla při snímání kola z držáku nebo vkládání do držáku nepřesáhne 490 N; v případě, kdy je na vozidle použito více rozměrů kol, musí být náhradní kolo použitelné pro všechny tyto rozměry nebo musí být vozidlo vybaveno náhradními koly pro všechny rozměry.“

Toto je sice obecné pravidlo, ale platí z něho následujíí výjimky:

„Povinnost podle … písm. c) a d) a … podle písmene e) se nevztahuje na

a) vozidla, která mají opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik nebo u vozidel kategorií M a N s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí,

b) městské autobusy, zásahové požární automobily a komunální vozidla, která jsou provozována na omezeném území v operativním dosahu servisních služeb svého provozovatele,

c) vozidla, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí; u vozidel kategorie N2, N3, M2 a M3 vybavení prostředky pro bezdemontážní opravu může být nahrazeno patřičným smluvním vztahem, na jehož základě bude zajištěna oprava poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky; toto ustanovení platí pro vozidla kategorie M1 a N1 uvedená do provozu před 15. září 2009 pouze se souhlasem výrobce nebo pro vozidla kategorie M1 a N1 stejného typu jako vozidla, která se uvádí na trh jako nová bez náhradního kola v souladu s touto vyhláškou. Toto ustanovení platí obdobně i na přípojná vozidla v jízdní soupravě s vozidly kategorie M a N.“

Jak patrno, už dnes mít zvedák, klíč a náhradní kolo např. nemusí mít osobní auta s dojezdovými pneumatikami (časté u prémiových značek) nebo ta, která jsou vybavena sadou na bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky nebo ta, která mají smluvně zajištěnou opravu poškozené pneu (asistenční služby). U osobních aut to platí obecně, pokud byla uvedena do provozu po 15. 9. 2009, u ostatních pak jen za podmínek uvedených výše.

A takový aut už dnes jezdí hodně, takže pro ty se z hlediska těchto povinností nic nezmění a žádnou novinku to pro ně, jak článek naznačuje, znamenat nebude.

21.8.2018 2:36| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist