autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Změní předpisy na ochranu chodců design nových aut?
Změní předpisy na ochranu chodců design nových aut?
V době, kdy se před dvěma lety začalo poprvé vážně mluvit o nově vznikajících předpisech na ochranu chodců, se mělo za to, že striktní požadavky na bezpečnost, které začnou platit v roce 2010, vážným způsobem naruší dosavadní směr designu, například u sportovních aut s nízkými kapotami. Čím menší je totiž prostor mezi kapotou a pevnými překážkami pod ní (motor a jeho části), tím je pro chodce vyšší riziko vážného zranění. To samé ale platí například i pro nárazník a za ním umístěný chladič a pevnou konstrukci karosérie.
Dnes se ale do výroby dostávají nové technologie, které zmírní dopad nových předpisů na design. Nová generace sportovního kupé Jaguaru XK je prvním autem v Evropě, které používá systém ActiveHood od švédské firmy Autoliv s vystřelovací přední kapotou pro ochranu chodců. Kapota je uložena na vzpěrách, které používají stejné pyrotechnické patrony jako klasické airbagy. V momentě čelní srážky vyhodnotí čidla v nárazníku, zda se jedná o chodce či o jinou překážku a případně spustí vystřelení kapoty, která se zvedne o 10 centimetrů nahoru a díky výraznějšímu prohnutí tak ztlumí dopad těla.
Na podobné úvaze je založený i modul čelní masky od německo-francouzského konsorcia HBPO (Hella, Behr a Plastic Omnium). Technologie je založená na propracovanějším využití prostoru pro chladiče motoru a klimatizace a lepšího zužitkování místa pro světla. Podle původních obav totiž měly vést nové předpisy k prodlužování předních převisů, což se až na některé výjimky (například Peugeot 407) nehodilo do plánů designovým oddělením. Moduly firmy HBPO jsou dnes už relativně rozšířené. Po založení v roce 2004 dodalo HBPO různým výrobcům přes 1,4 milionu takto řešených čelních masek.
V přeneseném smyslu slouží k lepší ochraně chodců i noční vidění, které ve svých nejvyšších modelových řadách představily v tomto roce dvě velké značky, Mercedes-Benz a BMW.
Marek Nastoupil