Změní předpisy na ochranu chodců design nových aut?

Původně se myslelo, že ano, ale nové technologie naštěstí omezí nevzhledné zásahy do budoucích tvarů.

V době, kdy se před dvěma lety začalo poprvé vážně mluvit o nově vznikajících předpisech na ochranu chodců, se mělo za to, že striktní požadavky na bezpečnost, které začnou platit v roce 2010, vážným způsobem naruší dosavadní směr designu, například u sportovních aut s nízkými kapotami. Čím menší je totiž prostor mezi kapotou a pevnými překážkami pod ní (motor a jeho části), tím je pro chodce vyšší riziko vážného zranění. To samé ale platí například i pro nárazník a za ním umístěný chladič a pevnou konstrukci karosérie.

Dnes se ale do výroby dostávají nové technologie, které zmírní dopad nových předpisů na design. Nová generace sportovního kupé Jaguaru XK je prvním autem v Evropě, které používá systém ActiveHood od švédské firmy Autoliv s vystřelovací přední kapotou pro ochranu chodců. Kapota je uložena na vzpěrách, které používají stejné pyrotechnické patrony jako klasické airbagy. V momentě čelní srážky vyhodnotí čidla v nárazníku, zda se jedná o chodce či o jinou překážku a případně spustí vystřelení kapoty, která se zvedne o 10 centimetrů nahoru a díky výraznějšímu prohnutí tak ztlumí dopad těla.

Na podobné úvaze je založený i modul čelní masky od německo-francouzského konsorcia HBPO (Hella, Behr a Plastic Omnium). Technologie je založená na propracovanějším využití prostoru pro chladiče motoru a klimatizace a lepšího zužitkování místa pro světla. Podle původních obav totiž měly vést nové předpisy k prodlužování předních převisů, což se až na některé výjimky (například Peugeot 407) nehodilo do plánů designovým oddělením. Moduly firmy HBPO jsou dnes už relativně rozšířené. Po založení v roce  2004 dodalo HBPO různým výrobcům přes 1,4 milionu takto řešených čelních masek.

V přeneseném smyslu slouží k lepší ochraně chodců i noční vidění, které ve svých nejvyšších modelových řadách představily v tomto roce dvě velké značky, Mercedes-Benz a BMW.

Marek Nastoupil

26.9.2005 12:13

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist