Změna orientace

Ne, nerozhodl jsem se začít mít raději kluky. Jen jsem se rozhodl trochu si rozšířit obzory, respektive podívat se za obzor.

Ne, nerozhodl jsem se začít mít raději kluky. Jen jsem se rozhodl trochu si rozšířit obzory, respektive podívat se za obzor. Postupně zjišťuji, že u nás na silnicích není dost místa a prostoru, aby se člověk mohl pořádně projet, když má šestiválec s výkonem 343 koní, samosvorem mezi zadními koly a omezovačem v 8000 ot./min. Neustále se mrcasíte v obcích, kde je to samý přechod, ostrůvek, příčný práh… Nebo se na okresce táhnete za přetíženým polským kamionem, který objíždí dálnici, aby ušetřil za mýto. A to je pak i poctivá emtrojka k ničemu.

Kvalita silniční sítě je žalostná, v noci pomalu nevidíte, kam zatáčka vede. Za chvíli už ani SUV s vyšší světlou výškou nebude stačit a bude potřeba si pořídit pořádný off-road, třeba Land Rover Defender. A když ani to nepomůže, tak pak jedině tank.

Neustálá buzerace řidičů, šmírování kamerami, elektronické viněty, cyklo a BUSno pruhy, házení do jednoho pytle, svádění viny na každého, kdo má auto, a další symboly moderní eurounijní společnosti mne dohnaly k závěru, že se na to tady dole na zemi vykašlu a půjdu se podívat do oblak.​A tak jsem se přihlásil k výcviku na ultralight. Aspoň prozatím. Kdo ví, třeba mě to začne i opravdu bavit a rozšířím si kvalifikaci dál. Teď před zimou je to možná šílenství, ale aspoň budu mít dostatek času na teoretickou připravu. A věřte, teorie autoškoly je proti termice, aerodynamice, meteorologii a navigaci stejně jednoduchá jako dloubání se v nose.

Líbí se mi, jak jsou letadla narozdíl od aut pořád taková svobodnější. Můžete si nahoře dělat prakticky co chcete (mám na mysli soukromé létání jen tak, ne dopravní stroje) a asi největší výhodu spatřuji v tom, že tam nepotkáte neosvětleného cyklistu nebo opilého chodce.Další zajímavostí je otázka rychlosti. Na zemi nám všichni „odborníci“ tvrdí, že rychlost rovná se smrt. Ve vzduchu je to přesně obráceně: rychlost rovná se život. Už z principu fungování křídla je vyšší rychlost klíčová proto, abyste se udrželi nahoře. Zkuste si nad obydlenou oblastí kroužit padesátkou. To hodně rychle dokroužíte! Vždyť i ten jednoduchý ultralight má pádovou rychlost nějakých 70 km/h a nejlépe se cítí kolem stopadesátky.Prozatím se budu učit na českém modelu ATEC Zephyr, který má motor Rotax o výkonu 80 koní. To stačí na maximální rychlost 245 km/h. Tomu říkám efektivita! Spotřeba je nějakých 12 l na hodinu při rychlosti 180 km/h. Letoun vydrží přetížení od -2 g do +4 g, tedy víc než žaludek běžného jedince. Ještě že jsou na palubě pro případ potřeby pytlíky.Nemyslím si, že bych časem na auta úplně zanevřel. Jenom mi už přijdou nejen příliš utlačovaná a diskriminovaná, ale také moc jednoduchá, obyčejná, snadná a nezáživná. A také se snaží nás řidiče přesvědčit, že je lepší, když budou řídit sama. Stabilizaci už nevypnete a při každém otevření dveří, odepnutí pásů nebo zatažení ruční brzdy se ozve pípání a palubní deska se rozsvítí jako vánoční stromeček. V letadle je veškeré rozhodování na vás a pořád tu funguje ten silný pud sebezáchovy, který v autě pocítíte jen tehdy, když řídíte staré Porsche 911 na sjetých gumách za deště v noci.

Dalibor Žák

19.10.2010 2:50| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist