autoweb.cz > BMW > BMW M3 > Změna orientace
Změna orientace
Ne, nerozhodl jsem se začít mít raději kluky. Jen jsem se rozhodl trochu si rozšířit obzory, respektive podívat se za obzor. Postupně zjišťuji, že u nás na silnicích není dost místa a prostoru, aby se člověk mohl pořádně projet, když má šestiválec s výkonem 343 koní, samosvorem mezi zadními koly a omezovačem v 8000 ot./min. Neustále se mrcasíte v obcích, kde je to samý přechod, ostrůvek, příčný práh… Nebo se na okresce táhnete za přetíženým polským kamionem, který objíždí dálnici, aby ušetřil za mýto. A to je pak i poctivá emtrojka k ničemu.
Kvalita silniční sítě je žalostná, v noci pomalu nevidíte, kam zatáčka vede. Za chvíli už ani SUV s vyšší světlou výškou nebude stačit a bude potřeba si pořídit pořádný off-road, třeba Land Rover Defender. A když ani to nepomůže, tak pak jedině tank.
Neustálá buzerace řidičů, šmírování kamerami, elektronické viněty, cyklo a BUSno pruhy, házení do jednoho pytle, svádění viny na každého, kdo má auto, a další symboly moderní eurounijní společnosti mne dohnaly k závěru, že se na to tady dole na zemi vykašlu a půjdu se podívat do oblak.A tak jsem se přihlásil k výcviku na ultralight. Aspoň prozatím. Kdo ví, třeba mě to začne i opravdu bavit a rozšířím si kvalifikaci dál. Teď před zimou je to možná šílenství, ale aspoň budu mít dostatek času na teoretickou připravu. A věřte, teorie autoškoly je proti termice, aerodynamice, meteorologii a navigaci stejně jednoduchá jako dloubání se v nose.
Líbí se mi, jak jsou letadla narozdíl od aut pořád taková svobodnější. Můžete si nahoře dělat prakticky co chcete (mám na mysli soukromé létání jen tak, ne dopravní stroje) a asi největší výhodu spatřuji v tom, že tam nepotkáte neosvětleného cyklistu nebo opilého chodce.Další zajímavostí je otázka rychlosti. Na zemi nám všichni „odborníci“ tvrdí, že rychlost rovná se smrt. Ve vzduchu je to přesně obráceně: rychlost rovná se život. Už z principu fungování křídla je vyšší rychlost klíčová proto, abyste se udrželi nahoře. Zkuste si nad obydlenou oblastí kroužit padesátkou. To hodně rychle dokroužíte! Vždyť i ten jednoduchý ultralight má pádovou rychlost nějakých 70 km/h a nejlépe se cítí kolem stopadesátky.Prozatím se budu učit na českém modelu ATEC Zephyr, který má motor Rotax o výkonu 80 koní. To stačí na maximální rychlost 245 km/h. Tomu říkám efektivita! Spotřeba je nějakých 12 l na hodinu při rychlosti 180 km/h. Letoun vydrží přetížení od -2 g do +4 g, tedy víc než žaludek běžného jedince. Ještě že jsou na palubě pro případ potřeby pytlíky.Nemyslím si, že bych časem na auta úplně zanevřel. Jenom mi už přijdou nejen příliš utlačovaná a diskriminovaná, ale také moc jednoduchá, obyčejná, snadná a nezáživná. A také se snaží nás řidiče přesvědčit, že je lepší, když budou řídit sama. Stabilizaci už nevypnete a při každém otevření dveří, odepnutí pásů nebo zatažení ruční brzdy se ozve pípání a palubní deska se rozsvítí jako vánoční stromeček. V letadle je veškeré rozhodování na vás a pořád tu funguje ten silný pud sebezáchovy, který v autě pocítíte jen tehdy, když řídíte staré Porsche 911 na sjetých gumách za deště v noci.
Dalibor Žák