autoweb.cz > autosalon > Autosalon Detroit > Živě z Detroitu: Volkswagen Jetta Hybrid
Živě z Detroitu: Volkswagen Jetta Hybrid
Trvalo dlouho, než evropské automobilky chytily hybridní vlak. Zabrat je přinutil velký zájem v Americe, a právě on je příčinou, proč se druhý hybridní Volkswagen (po touaregu) ukrývá v karoserii sedanu Jetta. Vůz s motorem 1.4 TSI a malým elektromotorem dokáže jezdit až o třicet procent úsporněji než podobně výkonný konvenční model. Jetta Hybrid bude zatím k dostání jen v USA, k nám dorazí v roce 2013.
Malý přeplňovaný čtyřválec pod kapotou má 150 koňských sil, elektromotor vložený mezi ním a převodovkou pak 27 koní. V plném zátahu vládne přední náprava auta 170 koni. Elektřinu skladuje Jetta v baterii s kapacitou 1,1 kilowatthodiny energie. Ta váží jen 35,8 kilogramu, díky čemuž hybrid přibral proti konvenčním autům jen necelých sto kilo. Zajímavé je také použití sedmistupňového DSG – hybrid s dvouspojkovou převodovkou dosud nikdo nevyrobil.Zrychlení z nuly na sto (resp. 96 km/h, 60 mph) zvládne rodinný Volkswagen do devíti sekund. Pokud nebudete šlapat na plyn, ujede auto až dva kilometry – v optimálních podmínkách klidně rychlostí sedmdesát kilometrů v hodině. V pohonném ústrojí je vložená další spojka, a to mezi klikovou hřídel a elektromotor (ten je napojený přímo na převodovku). Spalovací motor se od zbytku ústrojí automaticky odpojuje například při jízdě bez plynu.
Volkswagen zatím udává spotřebu měřenou pouze podle metodiky EPA. Slušných 5,2 litru na sto kilometrů by mělo být možné dosáhnout i v reálném světě. Jde zatím o předběžnou hodnotu, výrobce proto opatrně slibuje obecnou úsporu kolem dvaceti procent paliva a až třicet ušetřených procent ve městě.
Martin Plaštiak