autoweb.cz > Lamborghini > Získejte raritní Lamborghini, které kdysi vyjelo z linky s pořadovým číslem 12. V aukci se očekává prodejní cena kolem 15 milionů korun
Získejte raritní Lamborghini, které kdysi vyjelo z linky s pořadovým číslem 12. V aukci se očekává prodejní cena kolem 15 milionů korun
Historie legendární italské továrny Lamborghini se píše už přes šedesát let. Italský průmyslník Ferruccio Lamborghini se tehdy odhodlal vydat do velkého konkurenčního boje se slavnou automobilkou Ferrari, když nebyl spokojený s nespolehlivými spojkami na svých soukromých Ferrari 250 GT. Vůbec první Lamborghini tak vycházelo z pozitivních i negativních zkušeností s konkurencí a bylo povedeným modelem.
Historie dlouhá přes 60 let
Před více jak šedesáti lety tak Ferruccio zaměstnal ty nejlepší inženýry na volné noze, aby vyvinuli nové luxusní GT. Významnou roli ve vzniku nové italské značky sehrál i zkušený inženýr Giotto Bizzarrini, jež krátce před novým kontraktem od Lamborghini odešel z maranellské továrny. Jedním z jeho nejslavnějších počinů s emblémem vzpínajícího se plnokrevníka bylo i Ferrari 250 GTO.
Produkční Lamborghini 350 GT, vycházejícího z prototypu 350 GTV, si odehrálo svou premiéru v březnu 1964 na autosalonu v Ženevě. Veřejnost jej přijala s nadšením a bohatí zákazníci začali skládat první zálohy. To Ferruccia Lamborghiniho přesvědčilo, aby se do výroby vlastních aut odvážil naplno. V následujících desetiletích se pak automobily s jeho jménem a rozzuřeným býkem ve znaku staly hlavní konkurencí těch od Ferrari.
„Lambo“, které nebude mít nikdo na světě
A proč o tom začínáme? Už brzy se bude na veteránské aukci v Miami od RM Sotheby’s dražit jedno z nejstarších vyrobených Lamborghini. Nejslavnější aukční dům v automobilovém světě uvádí, že vůz se sériovým číslem šasi 0114 je historicky dvanáctým vyrobeným Lamborghini na světě. Důležitou informací pro budoucího sběratele, v jehož garáži se objeví, je i skutečnost, že je jedním z pouhých tří aut vyrobených v originálním modrém odstínu Blue Tigullio.
Dvanáctiválcové luxusní kupé má pod kapotou 3,5litrové „Včko“ o 284 koních a 325 newtonmetrech. Standardem tehdy byla pětistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem i nezávislé zavěšení všech kol se stabilizátory na obou nápravách. Za produkčním Lamborghini 350 GT stál šikovný podvozkový inženýr Giampaolo Dallara a konstruktér Paolo Stanzani.
Další články o Lamborghini
Automobilka Ferruccia Lamborghiniho začala první model vyrábět v květnu 1964 a plánovala, že týdně vyrobí až 10 vozů. Nakonec jich však během prvního roku stihla pouze necelých 25, protože si dávala záležet s testováním každého kusu. Každý dvanáctiválec běžel prvních 24 hodin na dynamometru a následně s ním najel prvních 500 kilometrů tovární testovací jezdec Bob Wallace.
V letech 1964 až 1966 se následně vyrobilo 120 vozů a nynější model, který jde do dražby, je jedním z těch nejvzácnějších. A za kolik a kde se prodává? Americká veteránská aukce na Floridě se bude konat na úplném začátku letošního března a očekávaná výsledná prodejní cena je 14 až 16,5 milionů korun. Bude drahé, ale ve srovnání s konkurenčními Ferrari ze stejné éry zatím stojí pakatel.