Zimní sezona se blíží. Proč je důležité natankovat správné palivo?

S příchodem zimního období by měli řidiči věnovat zvýšenou pozornost tomu, jaké palivo mají v nádrži svých vozidel.
adobestock_426666626-1100x618.jpgCelá galerie 5 Zdroj: Shell

Přechod mezi ročními obdobími totiž není jen otázkou změny venkovních teplot, ale také správného výběru paliva, které odpovídá aktuálním povětrnostním podmínkám.

Stejně jako svůj vůz přezujete na zimní pneumatiky, zkontrolujete stav akumulátoru nebo vyměníte letní směs do ostřikovačů za zimní, je vhodné věnovat pozornost také tankování paliva.

Správná volba paliva totiž může v chladných měsících předejít řadě nepříjemných problémů, včetně těžkého startování nebo dokonce „zamrznutí“ paliva v nádrži či v palivovém systému.

Proč nejezdit na letní palivo?

„Nafta je kvůli vysokému obsahu parafínů citlivá na chlad, jak dobře vědí například obyvatelé horských oblastí, kde teploty v noci klesají hluboko pod bod mrazu,“ připomíná Markéta Jakoubková zodpovídající za kvalitu paliv Shell v Česku, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích.

Letní nafta by při takových teplotách měla problém, proto čerpací stanice během zimních měsíců přecházejí na takzvanou zimní naftu. Tento standard samozřejmě v zimě splňují i naše paliva Shell V-Power Diesel a Shell FuelSave Diesel,“ dodává Jakoubková.

Dalším úskalím vznětových motorů v zimním období, o kterém se často nemluví, je také zamrzání kapaliny AdBlue neboli močoviny.

„Nejmodernější dieselové motory mohou „odpadnout“ nikoliv kvůli naftě, ale právě kvůli této kapalině, která zamrzá už při cca -11 °C. Do velké míry záleží samozřejmě na tom, kde je nádrž na AdBlue ve voze umístěna. Pokud je na místě více vystaveném povětrnostním vlivům, může to být problém,“ upozorňuje Jakoubková.

Co je zimní nafta?

V čem se vlastně zimní nafta odlišuje od té letní? V zimní naftě jsou obsažena speciální aditiva, která pomáhají zabránit tvorbě velkých parafínových krystalů, které by mohly zhoršit průchodnost nafty palivovým filtrem.

Kvalitu zimní nafty také stanovuje závazná norma, která čerpacím stanicím ukládá povinnost prodávat zimní naftu s filtrovatelností -20 °C v období od 1. prosince do 28. února.

Pokud byste si chtěli naftu sami aditivovat, není potřeba tak činit. Díky aditivům v zimní naftě už není nutné přidávat samostatné prostředky proti zamrznutí.

Benzin také není bez problémů

Přestože v chladných zimních měsících jsou více náchylné na správné palivo zejména naftové motory, i majitelé benzinových vozidel by měli věnovat zvýšenou pozornost tomu, jaké palivo tankují.

Nejen nafta, ale také benzin je třeba přizpůsobit ročnímu období a zimnímu povozu. Zimní benzin obsahuje více těkavých složek než letní, což zajišťuje snadnější odpařování, a tudíž lepší starty a hladký chod motoru i v mrazivých teplotách.

Víte, jak jezdit v zimě?

„V zimě musíme mít také na zřeteli i podchlazení způsobené prouděním vzduchu. To může snížit teplotu paliva až o 15 °C. Proto jako prevenci, zejména během mezidobí léto-zima, je vhodné kompletně vyjet letní palivo tak, aby se obměnilo nejen v nádrži, ale i v celém palivovém traktu,“ upozorňuje Jakoubková.

Podle odborníků je pravidelné tankování během zimního období klíčem k zajištění bezproblémového provozu vozidla. Čerpací stanice obměňují paliva podle sezónních standardů, což zaručuje, že řidiči, kteří tankují pravidelně, budou mít v nádrži vždy správný druh paliva.

Motorům v zimním období nesvědčí ani časté studené starty, kvůli kterým se na klíčových částech motoru rychleji tvoří karbonové usazeniny. Kromě sezónních paliv se tak doporučuje používat také kvalitní paliva s aditivy.

„Ideálním řešením jsou například paliva Shell V-Power, která stoprocentně čistí klíčové části motoru od usazenin, snižují spotřebu paliva a plně omlazují výkon motoru. Čisticí složky jsou v menší míře obsažené také v palivech Shell FuelSave,“ radí Jakoubková.

Jak často tankujete?

Pokud tankujete pravidelně, např. několikrát do měsíce, máte jistotu paliva určeného pro dané roční období. Čerpací stanice totiž palivo obměňují podle ročního období, což jim ukládá i zákon, vy se tak nemusíte o nic starat.

Jestliže tankujete občas, jednou za měsíc či za dva, snažte se vyčerpat palivo v přechodném období a natankovat čerstvé zimní palivo v době, kdy se na čerpacích stanicích obměňují.

Pakliže jezdíte plug-in hybridním vozidlem a většinu jízd absolvujete čistě na elektrický pohon, zbystřete. Je třeba věnovat pozornost tomu, abyste vyjeli nádrž z předchozí sezóny a včas natankovali aktuální palivo.

Co dělat, když palivo zamrzne?

Pokud se už přihodí nepříjemná situace, že vám palivo v nádrži či palivovém vedení zamrzne, je důležité dostat vůz do teplého prostředí.

Jestliže tento krok nezabere, je třeba se obrátit se servis, který vyčistí zanesený palivový filtr, nádrž vypustí a naplní vhodným zimním palivem.

11.11.2024 12:19| autor: Hugo Kottás | zdroj: Shell

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist