Harry Potter a Garáž kouzel aneb Čím by jezdily hlavní postavy čarodějnické ságy
autoweb.cz > výbava auta > pneumatiky > zimní pneumatiky > Zimní pneumatiky celý rok? Proč je to špatně?
Zimní pneumatiky celý rok? Proč je to špatně?
Poslední dobou nad řidiči visí strašidlo v podobě vztyčeného varovného prstu nad používáním letních pneumatik v zimě. Ale zeptal se vůbec někdo na to, jestli je bezpečné používat zimní pneumatiky v létě? Každá pneumatika je totiž navržena do specifických podmínek, proto se pojďme podívat na to, co všechno se teoreticky může stát, pokud budete celý rok jezdit na zimních.
Větší opotřebení, hluk i spotřeba
Zimní pneumatika je vyrobena ze směsi, která má za úkol fungovat v teplotách pod nulou. Při rostoucí teplotě se pneumatika přehřívá a směs ve vysoké teplotě přestane fungovat. Pneumatika se začne nejen mnohem rychleji opotřebovávat, ale začne ztrácet i přilnavost. Vedlejším negativním jevem je i vyšší hlučnost a s vyšším odporem zimní pneumatiky spojená i vyšší spotřeba paliva.
Delší brzdná dráha
Právě vzhledem k vyšší provozní teplotě a podmínkám, než na jaké je zimní pneumatika stavěná, dochází k prodloužení brzdné dráhy především na suchu. I na suchu v teplotách kolem nuly má auto se zimními pneumatikami v průměru o 4 až 6 metrů delší brzdnou dráhu ze 100 km/h než auto na letních pneumatikách (to dokazují naše měření na polygonu v Mostě). A s rostoucí teplotou je tento rozdíl ještě větší. Jde i o to, že vzorek zimní pneumatiky nemá kvůli velkému počtu drážek takovou styčnou plochu s vozovkou jako letní guma.Horší ovladatelnost
Pneumatika do zimních podmínek má zkrátka vzorek uzpůsobený především k lepšímu odvádění vody a břečky. Na suchu se nedokáže o drážkovaný vzorek pořádně opřít a auto se nejen hůře ovládá, ale především nedokáže zvládnout takové rychlosti v zatáčkách, na jaké jste zvyklí. Sice si můžete říct, že nebudete jezdit agresivně, ale když pak potřebujete provést třeba vyhýbací manévr, budete rádi za každý centimetr volného místa…
Na našem testovacím polygonu jsou auta na zimních pneumatikách pomalejší než stejná či podobná auta na letních. Data z naměřené telemetrie ukazují, že rychlost v zatáčkách u aut se zimními pneumatikami je v průměru o 15 % nižší než u aut s letním obutím.
Pět rad, jak reklamovat pneumatiky koupené po internetu
Rady a tipy | vydáno 27. 10. 2016
Prasknutí pneumatiky
V letních vedrech jsou pak zimní pneumatiky namáhány mnohem více a jezdit na nich je stejně riskantní jako jezdit na sněhu na letních. Když pak jedete s přetíženým autem na dovolenou, klidně se může stát, že vlivem rostoucího tlaku kvůli vysoké teplotě pneumatika praskne. Kvalitní guma by to udělat neměla, ale ne každý investuje do značkových pneumatik odpovídající specifikace.Může být zimní guma dobrá i v létě?
Ačkoli v normálním provozu není zimní pneumatika zrovna výhodná a poskytuje stejně zhoršenou oporu jako letní guma v zimě (pokud zrovna nenasněží), existují určité situace, kdy dokáže zimní pneumatika v létě fungovat lépe než letní obutí.
Prudký liják
Například právě v silné průtrži mračen při letní bouřce, kdy spadne najednou velké množství vody, odolá zimní pneumatika lépe aquaplaningu. Je totiž konstruovaná tak, aby dokázala odvádět velké množství vody. Díky jemným drážkám se tak dokáže do vodní vrstvy lépe „zakousnout“.
Špína na silnici
Stejně jako v případě velkých louží má zimní pneumatika výhodu v tom, že si lépe poradí se špínou na silnici, jako je štěrk, bláto nebo listí. Opět tu hrají roli jemné drážky a také měkčí směs, ze které je pneumatika vyrobena.
Ačkoli existuje pár krajních situací, kdy dokáží zimní pneumatiky v létě fungovat dobře, z dlouhodobého hlediska je jejich používání nevhodné. Jde pak zejména o jejich neschopnost dobře brzdit a zatáčet. V tom se nemůže zimní pneumatika těm letním rovnat na suchu ani při teplotách kolem nuly, natož pak ve třicetistupňovém vedru na rozpáleném asfaltu.
Testujeme pneumatiky Dunlop Sport Maxx Race: Na mokru
Dlouhodobý test | vydáno 6. 10. 2016