autoweb.cz > Autoporadna > Zimní pneumatiky budou opět povinné. Co všechno musíte vědět?
Zimní pneumatiky budou opět povinné. Co všechno musíte vědět?
Někdo přezouvá pro jistotu už na konci října, aby byl 1. listopadu připraven, někdo naopak čeká na první sníh, a to je chyba. Nebezpečí vám totiž může hrozit už během ranních a nočních hodin, kdy může teplota i v tomto ročním období klesnout opravdu nízko. S přezutím pneumatik byste tedy rozhodně neměli čekat až na první sníh nebo první mrazy.
Myslete na bezpečnost sebe a svých blízkých, které v autě vozíte. Jezdit v zimním počasí na letních pneumatikách je riskantní nejen kvůli pokutě, ale především ohrožujete na životě posádku svého auta i další účastníky provozu. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči v blokovém řízení uložit pokutu do 2 000 korun.
Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávněni zakázat řidiči další jízdu. Problémy můžou nastat také v otázce krytí způsobených škod při nehodě, které vám pojišťovna v případě nepřezutých nebo sjetých pneumatik zpravidla neproplatí.
Kdy je čas přezout?
Dle zákona ukládajícího povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky platí, že v období od 1. listopadu do 31. března je třeba mít své auto přezuté na zimních pneumatikách, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo může-li řidič vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se během jízdy tyto souvislé vrstvy mohou na silnici vyskytovat.
Čtěte také: Zimní pneumatiky pouze na předních kolech? Snaha ušetřit se rozhodně nevyplatí
Zákon také definuje minimální hloubku dezénu zimních pneumatik, která musí být minimálně 4 mm. Zákon se však nevztahuje na rezervu, tu v případě nouzového dojetí samozřejmě můžete mít letní.
Možná si říkáte, že přezouvání z letních pneumatik na zimní je zbytečné, ale opak je pravdou. „Zimní pneumatiky mají oproti letním jinou směs a drážkování a disponují mnohem větší trakcí na sněhu a ledu než i ty nejlepší letní pneumatiky,“ vysvětluje Michal Knor. Zimní pneumatiky jsou podle zákona označované piktogramem zobrazujícím špičatou horu a vločku.
Přezouvání doma
Možná je to vaše první domácí výměna, možná již několikátá v řadě. Každopádně jednoduchý návod pro kontrolu ocení i každý profesionál. Máte-li připravenou kompletní sadu zimních pneumatik na discích, výměnu hravě zvládnete doma.
Klíčem k úspěchu je výběr vhodného nářadí a pracovních pomůcek, jako jsou ochranné rukavice, hever vyhovující typu vašeho vozidla a klíč k uvolnění šroubů. Hodit se může i podložka pod kolena, která rozhodně usnadní celý proces.
Zaparkujte na rovném povrchu, umístěte hlavici heveru na označené místo na podvozku vašeho vozidla a povolte šrouby kol před zvednutím vozidla. Nezbytné je také zatáhnout ruční brzdu – tím zabráníte nechtěnému pohybu vozu. Vhodné je použít zajišťovací klíny, a to na opačné straně vozidla, než je měněné kolo. Po zvednutí je také možné auto pro jistotu podepřít podpěrami.
Pro urychlení práce oceníte elektrický rázový utahovák. Může se stát, že po sezónním provozu vozidla bude disk u náboje kola držet až příliš pevně. V tomto případě do pneumatiky lehce udeřte pěstí nebo gumovou paličkou a zpětným nárazem se disk od náboje oddělí. Na odhalený očištěný náboj nasaďte kolo s obutou pneumatikou a mírně do kříže dotáhněte šrouby.
K úplnému dotažení přistupujte až po spuštění kola zpět na zem. Snadno a bez námahy utáhnete šrouby pomocí již zmíněného elektrického rázového utahováku. Pro přesné utažení je ale vždy nutné použít momentový klíč. Správný utahovací moment je uveden v uživatelské příručce. Stejný proces opakujte u všech kol.
Před první jízdou nezapomeňte zkontrolovat tlak v pneumatikách. Za šest měsíců může kvůli špatnému skladování disků dojít ke snížení tlaku v pláštích až o polovinu. Proto před tím, než vyjedete na silnici, zkontrolujte tlak a kola případně dohustěte.
Správnou hodnotu tlaku v pneumatikách svého auta najdete v uživatelské příručce, na internetových stránkách výrobce i na karoserii vozidla (typicky na vnitřní straně víčka nádrže). Pokud máte na vozidle systém měření tlaku pneu, je vhodné ho před první jízdou „vynulovat“, aby se adjustoval na nově nasazené pneumatiky.
Po ujetí 50 až 100 km doporučujeme zkontrolovat, jestli kola nepřenášejí vibrace. Pokud ano, je třeba navštívit servis a nechat je profesionálně vyvážit. Nezapomeňte po zkušební jízdě zkontrolovat také dotažení šroubů.
Výhody přezouvání svépomocí tedy spočívají především v časové flexibilitě a v tom, že se vyhnete dlouhé čekací době na objednání v servisu. Je však třeba pořídit sady disků a pneumatik pro obě roční sezóny a potřebné vybavení. Přezouvání dvou sad je vhodné také proto, že se neničí disky ani pneumatiky procesem sundávání a opětovného nasazování na disk.