autoweb.cz > Caterham > Zenos E10 (2014): lehkost díky recyklovaným brčkům a 200 koní
Zenos E10 (2014): lehkost díky recyklovaným brčkům a 200 koní
Bývalý šéf britské značky Caterham a vysoce postavený ex-zaměstnanec automobilky Lotus – Ansar Ali – připravuje přímou konkurenci pro produkty svých bývalých zaměstnavatelů a podobně zaměřeným automobilkám. Během pěti let chce představit modely E10, E11 a E12 postavené proti vozům jako je KTM X-Bow, Vühl 05, sedmičky Caterhamu, ale obávat se budou muset i řady Elise a Evora.
O jedenáctce a dvanáctce se toho momentálně moc neví a nejspíše půjde zatím jen o ideové návrhy, o projektu E10 však spolehlivě víme, že je rozpracován a v tuto chvíli již existuje jeho hliníkové šasi s ocelovým bezpečnostním rámem, který měli možnost vidět a nafotit kolegové ze stránky Pistonheads.
Co dosud o autě podle předběžných specifikací víme, je, že má dostat vnější panely z karbonu a hliníku, dvojité lichoběžníky vpředu i vzadu doplněné tlumiči Bilstein, brzdy s kotouči o průměru 285 mm od OEM a Alcon a k tomu kola OZ s pneumatikami Avon ZZR o rozměru 195/50 ZR16 vpředu a 225/45 ZR17 vzadu.
Celková délka auta má být 3560 mm, šířka vychází na 1870 mm a na výšku bude mít pouze 1010 mm. Rozvor byl navržen o délce 2300 mm a rozchod náprav činí 1560 mm vpředu a 1600 mm vzadu. Výsledná hmotnost auta by neměla překročit hranici 650 kg.
O pohon zadních kol se ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou postará uprostřed napříč uložený přímovstřikový atmosférický čtyřválec Ford Duratec HE Ti-VCT o objemu 2,0 litru s výkonem vyladěným na 200 koní při 7200 otáčkách za minutu a 210 newtonmetrů při 6100 ot./min. Podle prozatímních odhadů to při poměru přes 300 koní na tunu postačí na akceleraci z 0 na 60 mil v hodině (97 km/h) za 4,5 sekundy a nejvyšší rychlost 217 km/h.
Za příplatek chce firma nabízet šestistupňový manuál, samosvorný diferenciál, dvoustupňově stavitelné tlumiče, ventilované brzdy s výkonnějšími třmeny, vícebodové pásy, karbonové sedačky, další typy kol nebo kvalitnější lakování.
Nějaké zajímavosti? Něco by tady bylo a týká se to kompozitových vnějších panelů. Zenos je chce vyrábět z recyklovaných kompozitových desek spojených do sendvče, přičemž vetknutou voštinovou strukturu mají tvořit (a teď si neděláme legraci) recyklovaná brčka od McDonaldu. Jak naznačuje Pistonheads, zní to šíleně, ale jen do chvíle než si uvědomíte, že to stojí jen desetinu z ceny klasického karbonu a přitom lze tento materiál pořád zpracovávat, spojovat a formovat podle potřeby. Výsledné struktuře sice chybí skvostně spřádaná uhlíková vlákna pod vrstvou hladké pryskyřice, nicméně funkčnost tomuto materiálu nechybí a hlavně významně šetří náklady.
Termín představení prvního stroje oznámen nebyl, v dílnách Zenosu jsou však již připravené dva motory na instalaci do testovacích prototypů, nechybí krabice s koly a pneumatikami a kromě téměř hotového šasi také dřevěný model platformy použitý k testování pozice sedadel vůči podlaze, pedálům a volantu. Vše tedy nasvědčuje tomu, že do roku 2014 by to začínající manufaktura měla stihnout, navíc týdeníku Autocar se podařilo vypátrat, že Zenos má do budoucnosti v plánu použít výkonnější, kompresorové pohonné jednotky.
zdroj: PistonHeads, Autocar