autoweb.cz > Ford > Ford Mustang > Zemřel otec Fordu Mustang a muž, který v 80. letech zachránil Chrysler
Zemřel otec Fordu Mustang a muž, který v 80. letech zachránil Chrysler
Svět obletěla velmi smutná zpráva. Zemřel Anthony „Lee“ Iacocca, muž, který v šedesátých letech přesvědčil Henryho Forda II., aby Ford schválil sériovou výrobu sportovního vozu Mustang. Zcela novému vozu pro mladé, který vznikl na podvozkové platformě Fordu Falcon, vedení automobilky příliš nevěřilo, ale Iacocca tušil jeho úspěch.
Krátce po oficiálním představení na autosalonu v New Yorku dne 17. dubna 1964 se z Mustangu stal okamžitý hit. Ford do nového modelu investoval mnoho peněz a už v den odhalení se u každého prodejce Fordu ve Spojených státech amerických nacházel alespoň jeden exemplář, který si potenciální zákazníci mohli osahat a prohlédnout.
Už po pouhém roce a půl od uvedení na trh byl prodán miliontý exemplář, což je neuvěřitelný úspěch i podle dnešních standardů. Ford Mustang navíc založil kategorii amerických sportovních vozů „pony cars,“ mezi něž později patřil například i Chevrolet Camaro, který vznikl, aby konkuroval právě Mustangu.
Lee Iacocca později navrhl i katastrofální Ford Pinto a v sedmdesátých letech odešel z Fordu do konkurenčního Chrysleru, kde sehrál klíčovou roli při záchraně krvácející společnosti. Ford původně odmítl jeho nápad „Mini-Max“, který mohl zrealizovat až v Chrysleru. Výsledkem jeho projektu byly minivany Dodge Caravan a Plymouth Voyager, jež byly uvedené na trh v roce 1983.
Díky úspěchu rodinných vozů a dalších modelů založených na platformě Chrysler K-car se společnosti podařilo drasticky snížit náklady, začít opět vydělávat a splatit půjčky financované americkou vládou dříve, než bylo plánováno. I díky tomu si Chrysler mohl dovolit pozdější vývoj vozů jako Dodge Viper a záchranu značky Lamborghini.
Lee Iacocca byl jedním z nejdůležitějších představitelů automobilového průmyslu. Zemřel ve věku 94 let kvůli komplikacím Parkinsonovy nemoci ve svém domě v kalifornském Bel Air.