autoweb.cz > Mercedes-Benz > Převratná novinka značky Mercedes: diesel
Převratná novinka značky Mercedes: diesel
Říkáte si, že jsme se už nadobro pomátli? Ale kdepak. Skutečně je to pravda a skutečně je to převratná novinka. Konkrétně ve Spojených státech, kde Mercedes-Benz právě uvádí model E 320 Bluetec – první moderní dieselový sedan na tamním trhu.
Američané se tak dozvídají, že Bluetec „nabízí točivý moment velkoobjemového vidlicového osmiválce při spotřebě maloobjemového čtyřválce.“ Ve srovnání s benzínovou E 350 se prý nemusejí vzdávat ničeho zásadního, ale získají o třicet procent lepší hospodárnost. To jsou nám novinky.
Mercedes-Benz E-Class velká fotogalerie
Americká motoristická média teď s překvapením zjišťují, že: „Z místa řidiče je jediný citelný rozdíl ten, že Bluetec řadí nahoru dřív než E 350, ale červené pole v 4800 ot./min. není o nic méně překvapivé. Musíte dobře poslouchat, abyste na volnoběh rozeznali zvuk dieselu od benzínového motoru – a to musíte být skloněni nad otevřenou kapotou, ne stát někde poblíž.“ V kontextu Evropy, která si překvapení z možností novodobého dieselu odbyla už před lety, působí takové postřehy opravdu úsměvně.
Co je vlastně Bluetec?
Pod chytlavou složeninou výrazů Blue sky (modré nebe) a hi-tech se skrývá nám dobře známý model E 320 CDI se třetí generací systému common-rail, piezoelektrickými vstřikovači a filtrem pevných částic. Dosahuje výkonu 224 koní a točivého momentu 540 Nm. Díky účinnému spalování a filtru sazí patří k nejčistším dieselovým motorům na světě.
Ale pořád ještě není dost čistý pro některé americké státy. Emisní normy států California, Maine, Massachusetts, New York a Vermont jsou tak přísné, že jejich obyvatelé si nebudou moci nový Mercedes koupit. Důvodem jsou zejména pevné částice. Dieselové motory jich produkují daleko víc než benzínové a protože v USA nemají vznětové pohonné jednotky tradici, normy s nimi nepočítají. Ani filtr nezachytí tolik sazí, aby auto vyhovělo předpisům.
Nafta to zkrátka za velkou louží nebude mít vůbec jednoduché. Kromě přísných zákonů brání expanzi dieselů v USA také fakt, že nafta je k dostání jen asi u každé páté čerpací stanice. Statistikové už ale spočítali, že kdyby na ni přešla jen třetina všech SUV a pick-upů, poklesla by americká spotřeba ropy o 1,5 milionu barelů denně. Což skoro přesně odpovídá množství dováženému z Perského zálivu. Otázka je, jestli budou Američané ochotni vzdát se svých bublavých véosmiček, které tvoří důležitou součást jejich kulturní identity.
autoweb.cz