autoweb.cz > Lotus > Lotus Omnivore Flex-Fuel: ekologický dvoutakt
Lotus Omnivore Flex-Fuel: ekologický dvoutakt
Lotus dokončuje vývoj pohonné jednotky, která bude schopna pružně se přizpůsobovat spalování jak ekologických alkoholových paliv různé kvality, tak vysokooktanového závodního benzínu. Možná si řeknete, že něco takového již funguje například ve vozech Volvo, Ford Focus či Škoda, ale Lotus jde trochu dál.
Obyčejné motory jsou upravené pouze na spalování směsi E85 či beznínu o určitém oktanovém čísle. Lotus však problémy s různorodou kvalitou alkoholových paliv vyřešil. Motor je totiž v principu dvoutaktní, má variabilní kompresi a disponuje přímým vstřikováním.
V Ženevě Lotus prozatím ukáže funkční stacionární verzi motoru. Bude se jednat o jednoválec, který je velmi jednoduchý, aby mohli návštěvníci poznat jednotlivé detaily – například jak funguje variabilní komprese.
Dvoutaktní cyklus byl zvolen proto, že je konstrukce motoru mnohem jednodušší. Není potřeba vačkové hřídele a ventilů, jejichž ovládání je při variabilní kompresi velmi složité. Konstrukce motoru je také velmi lehká, a tak zapadá do politiky značky – stavět ultralehké okruhové rakety.
Motor se díky variabilní kompresi přizpůsobuje různému druhu a kvalitě paliv, může tak spalovat prakticky jakoukoli hořlavou kapalinu na bázi alkoholu. Lotus tvrdí, že se díky použití tohoto motoru přiblížil ideálu pohonné jednotky s emisemi (pocházejícími z neobnovitelných zdrojů) blízkými nule. Podle automobilky bude sice potřeba urazit ještě hodně dlouhou cestu, ale své uplatnění jistě najde v některém z testovacích prototypů. Není ani vyloučena jeho sériová výroba v budoucnu.
Motor s proměnnou kompresí představil i Mercedes-Benz. Jeho koncept motoru DiesOtto vzbudil pozornost na posledním autosalonu ve Frankfurtu.
autoweb.cz