autoweb.cz > rally > Něco málo z pravidel rely I – definice rely
Něco málo z pravidel rely I – definice rely
Počínaje dneškem se vám budeme snažit servírovat výňatky z pravidel z rely. Chceme je dělat populární formou tak, aby byly čtivé a pochopili je i mladší čtenáři našich stránek. Víte, co to rely je? Ihned poruším to co jsem slíbil a pro přesnost použiji definici sportovních řádů: Rely je silniční podnik se stanovenou průměrnou rychlostí, která se úplně nebo částečně odehrává na silnicích otevřených pro normální provoz. Rely se koná buď na jediné trati, po které jedou všechna vozidla nebo na více tratích, které končí v předem stanoveném bodě shromáždění a odtud potom pokračuje trať jediná. Trať může obsahovat jednu nebo více rychlostních zkoušek i spojovacích úseků. Toliko citace předpisů. Nezáživné, co? Asi tak jako každý předpis nebo zákon. Protože ale rely má zřejmě nejsložitější pravidla ze všech motoristických disciplín, myslím že nebude na škodu si na ně podrobněji posvítit. Ještě ale než se na ně v dalších dílech podíváme, zkusím vyvolat diskuzi o definici rely. Krom oficiální verze, která je uvedena v řádech, jsem zkusil jsem krátkou definici vytvořit sám. Předkládám ji k diskuzi. Rely, rally, rallye, automobilové soutěže. To vše jsou uznávané názvy rychlostního motoristického sportu, ve kterém speciálně upravené cestovní vozy svádějí souboj s časem na rychlostních zkouškách. Vítězí ten, kdo v celkovém součtu získá nejlepší čas. Závod probíhá na silničních komunikacích, ze kterých je v době závodu vyloučen jakýkoli provoz. Do relyového vozu na rozdíl od většiny ostatních automobilových disciplín usedá posádka, kterou tvoří řidič (pilot) a spolujezdec (navigátor). Dlužno dodat, že tuto definici jsem vytvořil v době, kdy jsem tu oficiální neznal. A jak byste rely definovali vy?
Zdeněk Umlauf