autoweb.cz > rally > Jan Kopecký po první etapě Švédské rely
Jan Kopecký po první etapě Švédské rely
Sedm rychlostních zkoušek čekalo na posádky v páteční etapě Švédské rallye. Posádka Jan Kopecký-Filip Schovánek startující s vozem Škoda Fabia WRC v barvách Czech Rally Teamu Kopecký odstartovala do páteční etapy na šestnáctém místě a během osmi rychlostních testů se posunula na průběžnou třináctou příčku. Vůz Škoda Fabia WRC fungoval během páteční etapy bez jakýchkoliv problémů, ale pilot Jan Kopecký si stěžoval na ztrácející se trakci vozu na zledovatělých úsecích rychlostních zkoušek. Především druhé průjezdy rychlostních testů byly kvůli uježděnému sněhu měnícímu se v led velmi náročné. Výrazným faktorem ovlivňujícím trakci vozu je pochopitelně správná volba pneumatik, přesto pro zítřejší etapu zvolí Czech Rally Team Kopecký odlišné nastavení vozu a pokusí se zlepšit trakci během sobotních rychlostních zkoušek. „Naším cílem v letošní Švédské rallye je posun výkonnosti posádky Jan Kopecký-Filip Schovánek v této náročné soutěži. Měřítkem nejsou pouze časy dosahované v loňském roce, ale i výsledky dalších mladých pilotů, kteří na rozdíl od Jana mají mnohdy k dispozici nejmodernější tovární vozy specifikace WRC. Vytýčený cíl Jan s Filipem plní a proto jsem pochopitelně spokojen. Ačkoliv by Jan velmi rád zvýšil své tempo na tratích rychlostních zkoušek, jednoznačnou prioritou zůstává absolvování celé Švédské rallye a získání co největšího množství zkušeností na velmi těžké zimní soutěži. Tohoto taktického záměru se bude posádka Czech Rally Team Kopecký držet i v sobotní etapě. Vůz Škoda Fabia WRC fungoval opět bezchybně, ale Jan se musel potýkat s nedostatečnou trakcí na zledovatělém podkladu. Rychlostní zkoušky během, dnešního dne po prvních průjezdech velmi výrazně změnily svůj charakter a sníh se začal měnit v ledové plotny. Pro piloty je volba speciálních pneumatik velmi složitá, neboť mají k dispozici několik verzí pneumatik, které sice mají stejný dezén i směs, ale odlišný typ hřebů.Bohužel výběr optimální pneumatiky nelze naučit v nějakém teoretickém školení, ale pravděpodobnost správné volby je přímo úměrná rozsahu zkušeností s tímto typem soutěží a pneumatik. Historicky se daly obdobné znalosti získávat právě pouze ve Švédské rallye, ale letos poprvé budou piloti absolvovat dvě podobné soutěže těsně za sebou. Ačkoliv přikládáme ztrátu trakce určitým dílem i volbě pneumatik, pro zítřejší den jsme provedli změny v nastavení, kterými se pokusíme zlepšit trakci vozu i na ledovém podkladu,“ řekl v cíli páteční etapy Josef Kopecký.
Michael Daněk