Austrian Rallye Challenge – kde se tu vzala?

Vznikla v roce 2000.

Eurostroj rally Tišnov se letos zapsala do mezinárodního kalendáře FIA a zařadila se mezi nejvýznamnější soutěže na našem území. Již loňská návštěva čelních představitelů rakouské challenge na tišnovské rally naznačovala, že se přiblížila doba, kdy budeme moci v Tišnově přivítat početné pole Rakušanů při mistrovském klání, nikdo však netušil, že se záměr podaří zrealizovat už letos. Eurostroj rally bude jedinou letošní zahraniční zastávkou tohoto seriálu a do kalendáře rakouských challenge se zapsala jako první česká rally v historii. Austrian Rallye Challenge vznikla v roce 2000 jako zajímavá alternativa špatně fungujícího šampionátu pod křídly rakouské federace OSK. Nápad založit nový seriál vznikl v hlavách lidí kolem Folkrada Payricha a aktivního spolujezdce Petera Müllera, jejichž hlavními záměry bylo uspořádat šampionát pro co největší počet vozů a posádek bez příliš striktních omezení.Myšlenka se ujala. Už v prvním ročníku challenge se vykrystalizovala skupina účastníků, kterým se myšlenka zalíbila, a samozřejmě i pořadatelů, kteří připravili pro posádky nové soutěže. Vznikla tedy například Triestingtal Rallye či Herbst Rallye Lieben a další soutěže, které se mohou z velké části chlubit zajímavými tratěmi, slušnou pořadatelskou úrovní a přátelskou péčí organizátorů. Součástí challenge je i u nás velmi populární Waldviertel Rally, která je jednou z nejoblíbenějších soutěží v Rakousku, a o body na ní válčí nejen účastníci challenge, ale i zájemci o body do oficiálního rakouského mistrovství. Bodový systém je v challenge vytvořen na první pohled velmi složitě, při pozorném prozkoumání je ale patrné, že v něm autorům šlo o co největší spravedlnost a vítězem seriálu se může stát i pilot se slabým vozem, jenž za normálních okolností nemá v souboji se silnými speciály nejvyšších tříd šanci. Vítězství v Austrian Rallye Challenge 2005 vybojoval, ze startů na letošním Jänneru a Šumavě českým fandům dobře známý, Franz Sonnleinter s Mitsubishi Lancer EVO III skupiny N. Zpestřením challenge je Junior Austrian Rallye Challenge (JARC), kde o body bojují nadějní mladíci, kteří ještě nedovršili věku 25 let. Úvodním podnikem letošního seriálu rakouských challenge byla před dvěma týdny šotolinová Triestingtal Rallye s centrem ve Weissenbachu nedaleko Vídně. Ve velmi slušné konkurenci zvítězil Franz Wittmann junior s Mitsubishi EVO VI od Stengga, se kterým se loni v Tišnově představil Eddy Schlager. Právě Schlager přijel do Rakouska s cílem otestovat své nově pořízené Mitsubishi skupiny N po Zellhoferovi, ale již 300 metrů po startu úvodního měřeného úseku se mu rozlétla na kusy převodovka. Nejvíce bodů do challenge si odvezl celkově čtvrtý Wolfgang Schmollngruber s Mazdou 323 GT-R, před kterého se v absolutním pořadí dostali jen vítězný Franz Wittmann, druhý Mario Saibel a třetí Michal Riečica na výrazně modernějších vozech.Schmollngrubera musel velmi těšit cenný skalp účastníka mistrovství světa – Němce Aarona Burkarta, který se na Triestingtal Rallye objevil s moderním Citroënem C2 S1600, ale i přes solidní výkon dojel s (na šotolině znevýhodněnou) dvoukolkou „až“ na pátém místě. Slušné body do challenge si připsali osmý Alexander Mayer s Mazdou a devátý Hubert Kapeller s Audi, kteří vzhledem ke svým nádherným vozům nebyli na trati k přehlédnutí. Eurostroj rally Tišnov by měla být příjemným zpestřením rakouských challenge. Podobně jako v challenge, i v našich sprintech byla na počátku myšlenka levnějšího závodění pro širší okruh jezdců, k přímému měření sil mezi českou a rakouskou „druhou ligou“ ale ještě nikdy nedošlo. Svoji přihlášku na Tišnov poslalo celkem dvanáct zájemců o body do challenge. Vedle již zmíněných Schmollngrubera, Mayera a Kapellera se na startu v Tišnově objeví i Josef Schrott s překrásnou Lancií, Werner Wiesinger s Mazdou 323, Christian de Nitsche se Subaru a zbytek pole tvoří jezdci s dvoukolkami. Opely Astra vytáhnou do boje zkušený Stefan Reininger a Wilfried Ohrfandl, Peugeot 306 o stejném objemu motoru bude náčiním Philippa Manharta.Hans Zwickl přijede Čechy prohnat s Hondou Civic Type R, na českou variantu vozu naopak sází Ernst Sommerbauer, jezdící se Škodou Felicia. Trochu exotickou Toyotu Scarlet přiveze na Moravu Jiri Jatel.

Michael Daněk

11.5.2006 1:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist