autoweb.cz > Honda > Představení účastníků MS F1 2006: 6. díl – HONDA
Představení účastníků MS F1 2006: 6. díl – HONDA
Ohlédnutí za sezónou 2005:
Po úspěchu v roce 2004 chtěl tým z Brackley potvrdit předchozí výsledky a pomýšlel na získání svého prémiového vítězství.
Hned první závod však ukázal zaostávání vozu za konkurencí, toho se tým rozhodl využít k výměně agregátu bez penalizace a oba piloti v posledním kole „odstoupili“ ze závodu. Nové motory se v Sepangu postaraly o tragikomické divadlo, když Anthony Davidson i Jenson Button v prvních kolech závodu opustili dráhu s kouřícími motory.
Blýskání na lepší časy představovalo třetí místo Jensona Buttona a páté místo Takumy Sata v Imole. Opakovaná technická prověrka po závodě, poté co byl vyčerpán obsah oddělené přídavné nádržky, odhalila nedodržení minimálního váhového limitu. B.A.R. tvrdil, že palivo v nádržce je potřebné pro pravidelný průtok paliva, je součástí vozu, proto se počítá do váhového limitu. FIA byla v problematickém výkladu pravidel jiného názoru a tým byl potrestán diskvalifikací z GP San Marina a zákazem startu v následujících dvou závodech.
V pauze tým vylepšil účinnost podvozku, čehož využil Button a v Montrealu získal pole position. Na první body B.A.R. čekal do Magny-Cours, poté je především Button sbíral pravidelně až do konce sezóny – na Hockenheimringu a ve Spa skončil dokonce třetí.
Týmový kolega Sato zaujal více než svými výkony spíše karamboly – po kolizi s Jarnem Trullim byl dokonce diskvalifikován z domácí GP.
B.A.R. získal 38 bodů (Button 37 bodů – 9., Sato 1 bod – 23. Davidson – neklasifikován), jedno pole position (Button), a nejlepším umístěním byla dvě třetí místa (Button 2x)
Změny v týmu:
I když došlo k posílení japonské účasti v týmu, neuspokojivé výkony znamenaly odchod Takumy Sata (do Super Aguri). Jeho místo zaujme zkušený Rubens Barrichello, přecházející z Ferrari. V týmu se podařilo udržet Jensona Buttona, který měl původně platný kontrakt s Williamsem.
Jeden z vedoucích aerodynamiků Willem Toet, přijal práci v oddělení aerodynamiky u stáje BMW-Sauber.
Honda odkoupila od společnosti BAT zbývající podíl a provedla přejmenování týmu na Honda Racing.
Ohlédnutí za stájí B.A.R.:
Tým vznikl v roce 1998 odkoupením kdysi slavné stáje Tyrell. Do ročníku 1999 nastoupil s novým názvem BAR (British American Racing). Tým měl po celou dobu existence dostatečné finanční krytí, efektivita vynaložených prostředků však byla nízká.
Na lepší časy se začalo blýskat poté co na konci roku 2001 byl šéf týmu Craig Pollock nahrazen Davidem Richardsem, který postupně práci týmu zefektivnil. Sezóna 2004 byla vrcholem stáje z Brackley poté co bylo dosaženo nejlepších výsledků v celé historii týmu: 2.místo v Poháru konstruktérů, 3.místo v hodnocení jezdců (Jenson Button) a série druhých míst v závodech (Button 4x).
Aféra s nakonec zažehnaným přestupem Buttona do stáje Willims však způsobila odvolání Davida Richardse a jmenování jeho zástupce Nicka Frye do pozice šéfa týmu.
BAR (od roku 2003 B.A.R.) se loučí se šampionátem Formule1 po absolovování 118 GP.
Představení Hondy:
Pro automobilku Honda se nejedná o první zkušenost s Formulí 1. V letech 1964-1968 již měla vlastní tým – největším úspěchem se stala dvě vítězství (1965 Richie Ginther, GP Mexika; 1968 John Surtees, GP Itálie).
Další období následovalo v letech 1982-1993, kdy se Honda stala dodavatelem motorů pro řadu týmů mj. Spirit, Lotus, Tyrrell. Větší úspěch v podobě mistrovských titulů však představovaly dodávky motorů pro tým Williams (Nelson Piquet 1987; Pohár konstruktérů 1986 a 1987) a McLaren (Ayrton Senna 1988, 1990, 1991; Alain Prost 1989; Pohár konstruktérů 1988-1991).
Poslední etapa zahájená v roce 2000 byla ve znamení dodávek motorů pro týmy BAR a Jordan, ani jednomu z týmů se nepodařilo dosáhnout vítězství.
Koupi stáje B.A.R. zahájila Honda v roce 2004 zakoupením 45% podílu, zbylých 55% koupila v září 2005 od společnosti British American Tobacco.
Silné stránky:
Síla týmu se ukázala v loňské sezóně, kdy mimořádně nepříznivý vývoj první poloviny sezóny dokázali zvrátit a dokonce roku se jim podařilo dosáhnout 6. místa a to pouze bodováním jednoho pilota.
Angažováním Rubense Barrichella získala Honda schopnějšího a zkušenějšího pilota. Spolu s Buttonem by měli tvořit vyrovnanou jezdeckou dvojici.
Slabé stránky:
Tým nevlastní moderní aerodynamický tunel, nový je teprve ve výstavbě – po jeho zprovoznění může trvat i jednoleté období kalibrace, terpve poté bude tunel přínosem.
Není vyloučena podpora týmu Super Aguri, což může odčerpávat prostředky a lidi potřebné k útoku na nejvyšší příčky.
Výhled na sezónu 2006:
Vítězství, kterého se nepodařilo dosáhnout předchůdci (B.A.R.) je pravděpodobné – tým má dobře připravené auto, motor i piloty schopné dosáhnout tohoto cíle.
Tomu také zatím nasvědčují výsledky předsezónních testů, během nichž se Honda byla rychlá a potýkala se s minimem technických problémů.
Lucky Strike Honda Racing F1 TeamStartovní číslo 11:Rubens BarrichelloStartovní číslo 12:Jenson ButtonTřetí jezdec, testovací pilot:Anthony DavidsonŠéf týmu: Nick FryPrezident: Yasuhiro WadaVíceprezident: Otmar SzafnauerTechnický ředitel:Geoffrey WillisŘeditel vývoje: Yosuke SekinoŠéfkonstruktér: Kevin TaylorHlavní aerodynamik:Mario Alperin, Simon LaceySportovní ředitel: Gil de FerranVůz: Honda RA 106Vývoj: od ledna 2005První test na dráze: 25. ledna 2006 v BarceloněMotor:Honda RA 806ETest na dynamometru: v prosinci 2004První test na dráze: v květnu 2005Pneumatiky:Michelinweb: www.hondaracingf1.com
Tomáš Krejčík