Má Čech na Formuli 1?

Talentu je zde jistě dost.

9.září 2001 zhruba v půl druhé usedá Tomáš Enge do monopostu  Formule 1, aby dojel na start Velké Ceny Itálie v Monze. V té chvíli sedí u televizních obrazovek tisíce českých fanoušků s pocitem, že už i Česká Republika má v královně motorsportu svého zástupce. Tomáš dojíždí s pomalým vozem Prost na dvanáctém místě a jeho výkon lze považovat za solidní. Odjíždí ještě další dva závody a poté Formuli 1 opouští on i tým Alaina Prosta. Tím končí také jedna kapitola jeho kariéry. O rok později jezdí Formuli 3000 v průměrném týmu a daří se mu vítězit v závodech. V létě neprochází dopingovou zkouškou a to má na jeho život fatální dopady.   Jarek Janiš si po dobré sezoně ve Formuli 3000 zasloužil dvoudenní test u Eddieho Jordana, který se konal od 3. do 4.prosince. Rodák z Olomouce byl první den sice poslední, ale za daných podmínek to nebylo špatné a po šedesáti odkroužených kolech byl o necelé dvě sekundy pomalejší než závodní jezdec týmu Nick Heidfeld. Druhý den byl již mnohem lepší a přesto, že byl Jarek o 1,5s pomalejší než Nick, tak dokázal jet rychleji než Piquet s Rosbergem v mnohem lepších Williamsech. Další Jarkův test vozu Formule 1 se ale již bohužel neuskutečnil a jeho další kroky vedly spíše do cestovních vozů, i když ještě odjel spoustu závodů s formulemi.   Pojďme ale zpět do současnosti. V dnešní době máme několik nadějných mladíků, kteří možná mají na to, aby to dotáhli hodně daleko, ale cesta je pro ně ještě velmi dlouhá. Prakticky úplně všichni špičkoví jezdci začínali závodit na motokárách, což je bezpochyby ta nejlepší průprava pro další kroky směrem vzhůru. Většinou platí, že většina špičkových motokáristů jezdí dobře i v autech a formulích. I my máme karting docela dost rozvinutý a také již máme jisté úspěchy v tomto světě malých rychlých kol. Mezi ty největší patří první místo Erika Janiše v Mistrovství Evropy stovkové třídy ICA-J cadet z roku 2001, kdy dokázal porazit i dnes již velmi známého a uznávaného Nicolase Hulkenberga. Erik dokázal před dvěma lety získat další titul mistra Evropy a tentokrát již v nejsilnější třídě ICC 125.   Ve stejném roce, jako získal mladý Janiš první titul mistra Evropy, se stal Michael Vorba vicemistrem ve třídě ICA-J a ve čtyřech závodech se mu podařilo dvakrát porazit Sebastiana Vettela a až počasí v závěrečném závodě ho připravilo o titul. Erik odjel o uplynulém víkendu závod Formule Masters a vezmeme-li v úvahu fakt, že více než čtyři roky neseděl v jakékoli formuli, je jeho výkon minimálně velmi působivý. V poslední době se za největší šanci naší země považuje Josef Král, který jezdí anglickou Formuli BMW, která však zatím nemá srovnatelnou úroveň s tou evropskou. V té Pepa jezdil loni a svými výkony si občas získával pozornost. Na konci roku jel World Final Formule BMW 2006 ve Valencii a jen díky hloupé diskvalifikaci mu unikl životní výsledek – 2.místo.   Filip Salaquarda jede letos již svou třetí sezonu v Euroserii Formule 3 a po přestupu do německého týmu HBR se jeho výkony hodně pozvedly. Najednou je schopen jezdit časy v první desítce a kdyby nebylo smůly, mohl už mít letos na kontě více bodů. Filip již má své místo a vypadá to s ním letos dobře. Tomáš Kostka občas zajel dobrý výsledek v nejrůznějších sériích, ale chybělo mu více štěstí a vyrovnanosti. Letos se neúčastní žádného prestižního seriálu a je těžké říci, kam bude jeho kariéra směřovat. Jan Charouz se hodně zlepšil a po loňském vítězství ve Formuli 3000 International Masters je již uznávaným pilotem. Letos startuje ve vytrvalostních závodech s Lolou za Škoda Charouz Racing Systém, kde je často rychlejší než Mucke nebo Yoong. Jeho další angažmá budou s největší pravděpodobností v cestovních vozech a prototypech.   V brzké době se nejspíše českého pilota ve Formuli 1 nedočkáme, ale za pár let by to mohlo bát reálné.

Aleš Jirásek

12.7.2007 10:43

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist