Kdo kolik testuje?

Téměř všem statistikám vévodí Ferrari.

Sedmkrát kolem zeměkoule – bezmála takovou vzdálenost již zvládly týmy formule 1 od začátku letošní sezóny absolvovat během testů. Následující řádky Vám přiblíží, jak se na koláči velkém 247 500 kilometrů podílí jednotlivé týmy. Více jak jednou kolem planety by zvládla jen stáj Ferrari, která s 50 942 kilometry jasně vévodí statistice testů. Maranellští mají letos za sebou 94 testovacích dní – z toho čtyřiapadesátkrát kroužil s rudým vozem testman Luca Badoer. 32 dní si odpracoval Michael Schumacher, nejméně zaměstnaným je u Ferrari s 24 dny Rubens Barrichello. O 7 000 kilometrů míň má na svém kontě britsko-americká stáj BAR, následují pak Renault (34 857), Toyota (34 849) a Williams (32 232). Překvapivá je pozice McLarenu, který od začátku roku urazil ze všech top týmů nejméně kilometrů (30 954) a to i přesto, že měl hned po Ferrari k dispozici nejvíce dnů – 49. Pokud bychom se omezili pouze na testování v průběhu závodní sezóny – tedy od 7. března, bude propast mezi Ferrari a zbývajícími devíti týmy, které se shodly na pouhých 30 dnech testů, ještě větší. Na 35 549 kilometrů italského šampióna ztrácí druhý BAR už přes 10 000, třetí Renault by měl na svém kontě pouze 21 662 a McLaren 17 104. Z týmů, které spojuje džentlmenská dohoda omezení testů, si ze svého třicetidenního koláče ukrojily největší díl McLaren (24), Renault, Williams a BAR (23) a Toyota (22). Ferrari si naproti tomu od prvního závodu v Melbourne neohroženě odjezdilo již 65 dní. Neméně zajímavé je srovnání obou výrobců pneumatik, kde je však z pohledu japonského Bridgestonu výsledek ovlivněn nepříznivým poměrem sil. Michelin první lednem počínaje absolvoval 213 365 kilometrů, konkurent ze země vycházejícího slunce naproti tomu jen 61 137 – z toho pouze 10 375 zásluhou týmů Jordan a Minardi.  Oproti loňsku nejvíce na píli přidali u Ferrari, když své konto navýšili o 14 246 kilometrů. Podobně „zabrali“ i u BARu (+13 061) a po příchodu nového majitele resp. financí i u Red Bullu (+6 236). Ve zcela opačné situaci se ocitl Williams (-5 364) a Jordan (-4 179).  Ve srovnání s rokem 2004 natestovala celkem formule 1 (od 1. ledna do 13. srpna) 251 504,022 kilometrů, tedy o více jak 20 000 než v loňském sezoně, což odpovídá 9,14 procentnímu nárůstu.  Když vezmeme v úvahu zdroje, které uvádějí cenu jednoho testovacího kilometru kolem tisíce euro, pak nám vyjde navýšení o více jak 20 miliónů euro, jež jen málo po polovině roku výrazně kontrastuje s ideou snižování nákladů formule 1.

Martin Ševčík

13.8.2005 2:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist