Ani jezdci se v otázce kvalifikace neshodnou

Jediný Schumacher má jasno – přestat vše pořád měnit.

Na kolik kol by se měla kvalifikace jezdit? S jakým množstvím paliva? Na podobné otázky se FIA ptala fanoušků formule 1 po celém světě. Jasnou odpověď by však nedostala ani v paddocku mezi těmi, kterých se to týká nejvíce – jezdci formule 1. I přes tradiční pestrost názorů, která se nese motorhomy všech deseti týmů, najdeme mezi piloty několik názorů, které se opakují. Nejčastěji se střetávají žádosti po vylepšení stávající kvalifikace s voláním po návratu starého systému. „Líbí se mi jedno kvalifikační kolo, ne však s palivem,“ prohlašuje rezolutně například Jacques Villeneuve. „Taky si myslím, že bychom měli mít raději dva pokusy, abychom mohli jet opravdu na hraně. Jedno kolo však zaručuje, že nebudete mít žádný provoz.“  „Všichni si myslí, že kvalifikace bývaly fantastické, ale kolikrát se člověk vrátil zpět do boxů a naříkal na žluté vlajky nebo provoz… navíc první půl hodiny se na trati nic nedělo. Nebylo to zase až tak dobré,“ vzpomíná bývalý mistr světa na formát, který jezdcům ještě do roku 2002 umožňoval využít 12 kol během 60 minut kvalifikačního tréninku. Klíčovou se však nezdá být otázka počtu kol, nýbrž množství paliva v nádrži. Současný formát totiž podle mnohých pod maskou závodní strategie degraduje výkonnost vozů a schopnosti jezdců. „Matoucí je, že při kvalifikaci s plnou nádrží, se vždy ptáte, zda je to opravdu dobré kolo, nebo zda za to může jen strategie.“ Podobný názor má i Giancarlo Fisichella, který by se bez původního formátu před rokem 2002 obešel. „Je dobré mít pouze jedno rychlé kolo, ale bylo by hezké jezdit bez paliva.“ Na to by přikývl i Kimi Räikkönen či Jenson Button.   I když se však s návratem klasické podoby kvalifikace tak, jak jsme ji znali před rokem 2002 s největší pravděpodobností nepočítá, její podoba má mezi jezdci stále mnoho zastánců. Jarno Trulli, všeobecně uznávaný za jednoho z nejlepších kvalifikačních jezdců, by se rád ke starému systému vrátil. Stejně tak i David Coulthard, který navíc vidí  jeho nevýhody jako prvky, které jsou součástí hry, a patří prý podle něj k dalším věcem, které musí jezdec při cestě za pole position překonat. „Myslím si, že schopnost vyhnout se provozu patří mezi kvalifikační dovednosti,“ poznamenal skotský jezdec. „Musíte na tom pracovat společně s týmem a dodá to také více na napětí.“ Čtyři pokusy jako za starých časů by vyhovovaly i Juanu-Pablovi Montoyovi, který okusil krutost současného formátu před týdnem na Hockenheimringu, když se v cestě za jistým místem v první řadě dostal v poslední zatáčce mimo trať.  S tím, jak bude kvalifikace příští rok vypadat, si hlavu příliš neláme sedminásobný šampión Michael Schumacher. Historie již ukázala, že v tažení za pole position dokáže vyzrát nad jakýmkoliv kvalifikačním systémem. Největší problém vidí hvězda Ferrari v tom, jak se neustále kvalifikační formát mění. „Pořád připomínám, že zde nikdy nebudeme mít něco, co by se zavděčilo všem,“ upozorňuje Schumacher na nepsané pravidlo z paddocku formule 1. „Bohužel máme všichni rozdílné názory. Každému se líbí něco jiného – divákům, jezdcům, týmům, všem… Nejhorší věc, jakou můžeme udělat, je, že to pořád budeme měnit. To je vše, co k tomu mohu říct.“

Martin Ševčík

1.8.2005 2:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist