Závodní historie i současnost avantgardních modelů DS

Modely DS obvykle patřily (a patří) k distingovaným a komfortním vozům, jenže v rámci historie můžete narazit i na splašené speciály. Ponořte se s námi do závodní historie i současnosti plné francouzské avantgardy.
citroen_ds_19_berline_47-1100x618.jpgCelá galerie 11 Zdroj: Citroën

Od francouzské značky DS byste na první pohled asi moc závodních ambicí neočekávali, nicméně a opak je pravdou a v její historii i současnosti se najdou mnohé sportovní úspěchy, respektive též modely. Takže neváhejte a objevte s námi jednu ze zajímavých (a ne tak známých) stránek motorsportu.

Od představení modelu Citroën DS 19 uběhla pěkná řádka let. Přece jen říjen 1955 už lze považovat za vzdálenou historii, a rovněž za den, kdy světlo světa oficiálně spatřil jeden z nejrevolučnějších vozů tehdejší doby. Později se ukázala taktéž levnější varianta nazvaná ID, která jako první slavila významnější úspěchy na sportovních kolbištích.

Stalo se tak v roce 1959, kdy závodníci Paul Coltelloni a Pierre Alexandre vyhráli s hnědým Citroënem ID 19 (číslo 176) veleslavnou Rallye Monte Carlo. Jenže nebyli sami, kdo s tímto francouzským vozem bojoval o titul, proto se „déeska“ kočírovaná dvojicí H.Marang/J.Badoche umístila ještě na čtvrté pozici. V témže roce auto taktéž excelovalo na šampionátu evropských vozů.

Připomínáme, že nešlo o úplně první nasazení DS v Monte Carlu, tato výsada patřila posádce Courtes/Court de Payan, která už roku 1956 zajela první místo ve své třídě.

Další účasti i tituly přicházely v 60. letech, především z vytrvalostních závodů. Vzpomeňme například na triumf Reného Trautmanna při Korsické rallye nebo na úspěchy v dalších podnicích, například na Safari rallye či Maroko rallye. Různí nadšenci se účastnily rovněž soutěží typu Rallye tulipánů, 1000 jezer, závodů v Keni nebo třeba na Pobřeží slonoviny.

Konstrukční výjimečnost Citroënu DS potvrzuje i fakt, že někteří závodníci, kteří při razantních průjezdech zatáčkami svlékli pneumatiku nebo ztratili kolo, dojeli do cíle a dosáhli i tak v soutěžích předních míst (například švédský jezdec Björn Waldegaard v únoru 1972 v Chamonix).

Vůz totiž zvládá jízdu po třech kolech, a to díky unikátnímu hydropneumatickému odpružení a rozložení hmotnosti směřujícímu ze dvou třetin na přední nápravu. Rovněž rozchod kol i typ obutí se v rámci náprav odlišuje.

Náhrada za Citroën

Prvním moderním závodním předvojem byl roku 2010 Citroën DS3 R3, nicméně velký comeback zažila značka DS roku 2011, kdy se v rámci Světového šampionátu (WRC) změnila pravidla, jež vyřadila dosavadní dvoulitrový Citroën C4 ze hry. Na jeho místo nastoupil Citroën DS3 WRC vybavený přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu 221 kW a síle 350 Nm. Za volantem tohoto speciálu se objevily takové hvězdy, jakými například jsou: Sébastien Loeb, Sébastien Ogier nebo Kimi Räikkönen.

Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat, Ogier a Loeb automobilce před 10 lety vybojovali nejen jezdecký titul, ale rovněž pohár konstruktérů. Tovární vůz s logy DS vydržel na scéně v podstatě až do roku 2015, pak už se výrobce kvůli přílišné dominanci Volkswagenu zaměřil na vývoj nového Citroënu C3 WRC, kvůli čemuž vynechal sezonu 2016.

Jenže toho času už fungovala DS Automobiles zcela samostatně a postupně se chystala na nové odvětví – Formuli E.

Na vlně voltů

Akvizicí týmu Aguri naskočil tehdy neznámý čínský tým Techeetah do sezony 2016–2017, kde se rozkoukal, získal několik vítězství a s vervou pokukoval po dalším ročníku.

A to bylo, zdá se, dobrým hnacím médiem, protože jméno (pilota Techeetahu) Jean-Éric Vergne začalo ve světě bzučících formulí něco znamenat. Sezonu 2017–2018 tedy tým vyhrál po jezdecké stránce, zatímco pohár konstruktérů mu utekl jen o dva body (zvítězilo Audi).

V roce 2018 do hry vstoupila „déeska“, což vyústilo v přejmenování týmu na DS Techeetah, čímž začala krasojízda. Celý předloňský a loňský šampionát, doprovázený několika rekordy, patřil výhradně jim. Letošní sezonu v závodě v Diriyah v Saudské Arábii zahájili úřadující šampioni pozvolna, první závodní den skončili v druhé polovině listiny, ovšem den na to nakonec vybojovali třetí pozici.

Automobilka ze seriálu Formule E čerpá zkušenosti ohledně efektivity elektrických ústrojí, které pak aplikuje v rámci vývoje sériových vozů. Současná týmová formule DS E-Tense FE20 má celkem zajímavé technické parametry, a to výkon 250 kW, pro městské okruhy optimalizovanou maximálku na 230 km/h, zrychlení z nuly na sto za 2,8 sekundy a hmotnost lehce přes 900 kg (včetně řidiče).

Hot-hatch i hybrid

V moderních civilně-motoristických dějinách se z hlediska závodních vlaštovek objevuje 207koňový Citroën DS3 Racing vybavený přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru. Vůz nabízí poměrně divoký vzhled, především v barevné kombinaci oranžové a černé, nicméně prodejně nijak zvlášť nezářil. Určitým „nedostatkem“ byla vysoká cena a pro někoho i jeho příliš politicky korektní chování (žádný kravál, střílení z výfuku, plašení sousedů).

Dnes víme, že jako ojetina jde o poměrně vzácné a servisně náročnější auto, za které navíc zaplatíte 290 až téměř 500 tisíc korun. Jenže ta radost a unikátnost se financemi nedá úplně hodnověrně vyjádřit/hodnotit.

Úplně nejaktuálnější jsou v současném portfoliu DS výbavové stupně Performance line, které odkazují na zmíněnou závodní historií značky, dnes reprezentovanou černými doplňky nebo Alcantarou v interiéru. S příchodem sedanu DS 9 se těšte na 360koňový plug-in hybrid 4×4, který by bez bzučících formulí patrně nevznikl.

Nedávno jsme měli dokonce možnost vyzpovídat samotnou ředitelku automobilky Béatrice Foucher, ovšem kromě pokračování ve Formuli E až do roku 2026 se prý žádného supersportovního vozu pod taktovkou avantgardních Francouzů nedočkáme. Značka půjde cestou komfortu, technologií, elektrifikace a efektivity. Pokud tedy pokukujete po závodění s vozy DS, musíte přeladit na vlnu voltů a začít sledovat šampionát E-Prix.

17.3.2021 8:14| autor: Jan Majurník

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist