autoweb.cz > Dopravní nehody > Zapomeňte na karbon! Budoucnost si říká Inrekor
Zapomeňte na karbon! Budoucnost si říká Inrekor
Britská spotečnost Inrekor Ltd. představila veřejnosti nový konstrukční materiál, který bude nabízet automobilkám. Kompozit ponese stejné jméno jako jeho výrobce – Inrekor. Hmotnost aut by díky němu mohla klesnout až o třicet procent při zachování pevnosti. Inrekor je výrazně levnější než uhlíkové kompozity a na rozdíl od nich je kompletně recyklovatelný.
Panely Inrekoru tvoří lehká pěna na bázi polypropylenu, sevřená dvěma tenkými hliníkovými plechy. Pokud chápeme krátkou prezentaci na stránkách společnosti správně, s tvarováním materiálu se nepočítá, pláty nejsou určeny k ohýbání. Konstrukce z Inrekoru se jednoduše poskládá jako stavebnice z přesně opracovaných dílů. K jejich spojení poslouží lepidlo.Pokud vás představa slepovaného auta děsí, nemusíte se bát, lepidla ušla v posledních desetiletích dlouhou cestu. Lepené spoje dnes dosahují stejné pevnosti jako ty svařované a v případě nehody se chovají zcela předvídatelně. Lepení místo svařování používá například Lotus pro své flexibilní modulární platformy.
Vysokou bezpečnost konstrukcí z Inrekoru ověřilo několik nezávislých testů. Specialisté britské společnosti MIRA potvrdili, že materiál výborně disipuje energii. Šasi z nového materiálu by mělo v testech Euro NCAP dosáhnout stejných výsledků jako pětihvězdičková ocelová konstrukce. Struktura z Inrekoru však je o čtyřicet kilogramů lehčí. Testy zatím pokračují, na definitivní závěry si tedy ještě počkáme.Britové už mají na platformě z Inrekoru postavené auto. Replika Porsche 356 vznikla ve spolupráci s Chesil Motor Company, která jinak vyrábí retro stavebnice s konvenčními podvozky. Prototyp je stejně pevný jako běžné modely, ale váží o patnáct procent méně. Inrekor má na svých stránkách návrh platformy čtyřsedadlového vozu s hmotností pouhých 170 kilogramů namísto obvyklých tří set.
Technický ředitel Inrekoru Stewart Morley potvrdil, že společnost má podepsanou smlouvu s jednou loďařskou společností a jedná také s výrobcem automobilů. Jména společností však odmítl prozradit. „Máme už několik konkrétních programů,“ řekl Morley. „Přípravné práce budou trvat dlouho. Zabere nám nejméně rok nebo dva, než ukážeme první prototypy.“
autoweb.cz