Zaplavené vozy z Německa, Belgie a Holandska mohou ohrozit český trh

Německo, Belgie a Holandsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do České republiky dováží nejvíce ojetin. Po katastrofálních záplavách hrozí, že se ojeté vozy, které byly zaplaveny, mohou dostávat i na náš trh. Při koupi ojetiny z dovozu si proto pečlivě zkontrolujte, zda nepochází z území, které bylo pod vodou.

Vytopený automobil má nejen kratší životnost, ale představuje i nemalé bezpečnostní riziko. Nikdy totiž nelze vyloučit náhlé selhání elektroniky, což může mít za následek i vypnutí motoru a tedy odstavení posilovače řízení a brzd. Nemalé zdravotní riziko představuje také vznik plísní v interiéru a různých dutinách vozidla. Vyvarovat se pořízení zaplaveného vozu je proto nesmírně důležité.

„Podle našich zkušeností se u prodejců či v inzerci začínají zaplavené vozy objevovat již krátce po povodních. Vzhledem k bleskovému charakteru povodní zejména v Německu, které je nejoblíbenější zemí pro dovoz ojetin, lze čekat, že aut bylo zaplaveno velké množství. Vždyť 100 aut postihla rychlá povodeň dokonce přímo na dálnici v Severním Porýní-Vestfálsku. O to větší počet pokusů je prodat směrem na východ lze čekat,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

Podle údajů SDA se jen v červnu ze zahraničí dovezlo téměř dvacet tisíc vozů. Stejný objem lze čekat i v následujících měsících, tedy až dalších 120 tisíc do konce roku. Většina importů pochází právě z Německa, které v minulých dnech na mnoha místech, včetně velkých aglomerací s hustým automobilovým provozem, sužovaly rekordní povodně. Ojetiny z podobně postižených zemí jako je Belgie a Holandsko jsou také často dovážené.

U moderních vozů plných elektronické výbavy a různých bezpečnostních systémů je pochopitelně zvýšená náchylnost k poruchám, zejména po zaplavení velkým množstvím vody do výše větší než je motorový prostor. Mnoho závad pak může být i životu nebezpečných. Prakticky kdykoliv totiž může nastat selhání elektroniky nebo dojde k závadám na vnějších součástech auta vlivem nadměrné koroze.

„V době po rozsáhlých záplavách vždy evidujeme pokusy o prodej aut, která jsou evidentně poškozena vodou. Proto pečlivě prověřujeme, kde se s vozem jezdilo. Mnohem detailněji kontrolujeme, jestli například není bahno v různých těžko přístupných místech, třeba pod čalouněním dveří. Často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. Hodně napoví také větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru nebo zápach,“ popisuje Vaněček.

Pečlivě by k nákupu ojetého vozu měli přistupovat i zákazníci. V kupní smlouvě by rozhodně měli požadovat ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen, aby v rámci reklamace mohli žádat finanční kompenzaci. Výhodu mají ti, co se rozhodnou pořídit ojetinu v AAA AUTO: tento prodejce totiž poskytuje doživotní garanci vrácení peněz, pokud by se zatopený vůz přes všechna opatření dostal do prodeje.

„Vzhledem k situaci v Německu a Belgii se dá očekávat, že se na mnoha inzertních serverech objeví větší množství aut právě z těchto zemí. Stejně tak se ale mohou objevit auta původem z Česka, kde na některých místech také došlo k lokálním záplavám,“ dodává Vaněček. U aut ze zahraničí se mnohdy jedná o individuální dovozy. Riziko představují auta z druhé ruky od nepoctivých překupníků. U takových vozů pak reálně hrozí vážné problémy a s nimi spojené dodatečné náklady na opravy. Ty mohou mnohdy převýšit i cenu samotného vozu.

„Správně by po zatopení vozu měla být vyměněna veškerá elektroinstalace, což znamená náklady v řádu desítek tisíc korun. Proto jsou v místě původu zatopené vozy prakticky neprodejné a směřují na vývoz například do Česka,“ uvedl Vaněček. AAA AUTO se zaměřuje na automobily domácího původu, to je s první registrací v České republice. U těchto vozů je možné lépe sledovat jejich servisní historii a historii pojistných událostí, včetně informací o poškození povodněmi.

„U vozů dovezených ze zahraničí je prověření mnohem složitější, zejména pokud se podvodníci snaží původ vozu zamaskovat, například rychlým přeprodejem do třetích zemí, aby vůz vypadal, že nepochází ze zaplavených oblastí,“ vysvětluje Vaněček. Každý zájemce o ojetý automobil by tak měl být zejména několik následujících měsíců velice opatrný. Ideální je, pokud nechá vyhlédnutý automobil prověřit v servisu a dobře ověří jeho historii.

21.7.2021 9:58| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist