autoweb.cz > rady > Při skladování pneumatik dbejte na určitá pravidla
Při skladování pneumatik dbejte na určitá pravidla
Zavěšené ve svislé poloze, položené na sobě na boku, uskladněné s ráfky či bez. Ohledně skladování pneumatik panuje řada mýtů. Jak ale obutí správně skladovat, aby nedošlo k poškození či deformaci?
Aby nedošlo k zbytečnému zkracování životnosti zimních pneumatik, je třeba dodržovat zásady jejich správného skladování. Roli přitom hraje poloha pneumatik při uskladnění, ale i okolní podmínky, jako je teplota, vlhkost nebo čistota.
Mějte dvě sady disků a pneumatik
Takže co je lepší – skladovat pneumatiky zvlášť, anebo mít v sadě celá kola? Někteří motoristé používají jen jednu sadu ráfků, na nichž na začátku každé sezóny mění sady pneumatik. Toto řešení však není ideální. Přezouvání obutí je totiž poměrně drahé, a navíc každé zutí a obutí pneumatiky namáhá její patky, což může omezit její životnost. Racionálním řešením je proto mít dvě kompletní sady disků a pneumatik, jednu pro zimní a druhou pro letní sezónu. Na léto jsou nejlepší lité ráfky. Na zimu jsou naopak vhodnější plechové disky, jež lépe odolávají účinku posypových solí i případným deformacím v důsledku nárazu. Na začátku každé sezóny ušetříte za zouvání a obouvání, kola stačí vždy jen nechat převážit a namontovat.
Jak se to má s životností pneumatik – videorádce:
Dávejte pozor na vhlkost
Řada servisů nabízí sezónní uskladnění pneumatik či kol, ovšem za příslušný poplatek. Pokud tedy máme tu možnost, uschovejme si je sami, a ušetříme. Podmínky nejsou nijak náročné a s přehledem jim vyhoví běžný sklep. Vymezený prostor by měl být suchý, chladný, tmavý a bez průvanu. Pneumatiky by pak rozhodně neměly přijít do styku s oleji či jinými ropnými produkty a chemikáliemi.
Neméně významnou roli pak hraje jejich správná poloha. „Samostatné pneumatiky je třeba skladovat ve stoje vedle sebe, nejlépe je umístit do stojanu. Kompletní kola naopak skládáme na sebe do sloupce. V obou případech je pak vhodné jednou za měsíc kola pootočit či přeskládat, aby nedošlo k deformaci pláště nebo se na pneumatikách nevytvořily plošky,“ doporučuje Jan Foltán, specialista na pneumatiky. „Celá kola je přitom nejlepší zavěsit za ráfky či nasunout na vodorovnou, pevně uchycenou tyč. Díky tomu není na pneumatiky vyvíjen zbytečný tlak,“ doplňuje Foltán. Jak připravit tedy připravit kola na uskladnění? Po každém sejmutí kol je vhodné pneumatiky opláchnout proudem vody a zbavit je zaklesnutých kamínků a dalších mechanických nečistot, jež by mohly zkreslovat jejich parametry při pozdějším vyvažování. „Posezónní ukládání kol je vhodnou příležitostí pro zběžné prohlédnutí stavu běhounů,“ upozorňuje Foltán.
Víte co značí tzv. DOT?
Stejně tak si dejte pozor na zákonem stanovenou hloubku dezénu, ale také na jeho případné asymetrické opotřebení, jež může naznačovat špatně nastavenou geometrii kol nebo závadu na pružinách či tlumičích. Zároveň zkontrolujte také stáří pneumatiky. To by nemělo přesáhnout šest let a snadno jej rozpoznáme podle čtyřmístného číselného kódu DOT. Například údaj 1523 značí, že pneumatika byla vyrobena ve 32. týdnu roku 2009.