autoweb.cz > Mazda > Žák: Nejlepší cesta k zábavě? Nesolit!
Žák: Nejlepší cesta k zábavě? Nesolit!
Už dlouho jsem se takhle krásně nesvezl! Co že to bylo? Nic extra, jen jsem jel po okresní silnici za Honzou Koubkem, s nímž jsme natáčeli do tradičního videotestu Volvo XC70 D5 AWD, nebo něco takového. Z toho dne mi ale v paměti neutkvělo naprosto tupé řízení Volva a jeho elektronika, která nedovolila se v autě ani uprdnout, natož se pokusit o mírně přetáčivý smyk. Do paměti se mi zaryla dieselová Mazda 3, respektive to, kudy jsem s ní jel.
K Hansovi vedou prakticky dvě cesty – nudná po široké otevřené silnici první třídy (která se na celém úseků solí nebo sype) a pak zatočená a velmi zábavná po okresce té nejnižší kategorie. Točili jsme na ní před časem třeba Focus RS500 nebo Volkswagen Eos.
Normálně je to obyčejná silnice v polích mezi vesnicemi lemovaná stromy s poměrně rychlými zatáčkami, ale v zimě dostává úplně nový rozměr – nesolí se tu. Takže nyní, když napadlo a následně se teploty dlouhou dobu drží hluboko pod nulou, vznikly naprosto ideální podmínky pro skutečně adrenalinovou jízdu. A stačí vám k tomu dieselový hatchback.Musím tedy přiznat, že se mi po zadokolce BMW 120i stýskalo zase tak strašně moc, až jsem tloukl hlavou o zmrzlý volant, ale i s Mazdou se dalo užít dost zábavy. Stačilo jet pomalu, břibržďovat si levou nohou, jemně pracovat s volantem a myslet na to, že přilnavost je přibližně třetinová. Všechno se tak odehrává v přibližně třikrát nižších rychlostech, což znamená, že nemusíte jet dvoustovkou, abyste se bavili, ale stačí vám šedesátka, sedmdesátka.
V nájezdech do zatáček je přesně cítit, jak je auto vyvážené, dá se jemně, pomalu a plynule rozhodit do mírného přetáčivého smyku a následně s břibrzděním levou nohou korigovat průjezd zatáčkou. Je to jako v nějaké autoškole pro pokročilé – a nejlepší na tom je, že neporušujete žádné předpisy, protože jedete asi čtyřicítkou v obci a sedmdesát mimo ni.Nikde nejsou žádná auta, protože jen málo lidí má v těchto podmíkách dost velké koule vyjet (když nutně nemusí) a celá silnice je jen pro vás. Proto, jestli se chcete bavit a něco se naučit, zapomeňte na dálnice i hlavní tahy a vyražte na zapadlé (a zapadané) okresky, kde máte dost prostoru k seberealizaci. Jen samozřejmě musíte znát svou hranici – stromy jsou pak najednou zatraceně blízko.