autoweb.cz > BMW > BMW M3 > Žák: Jak se žije s BMW M3 – rok první
Žák: Jak se žije s BMW M3 – rok první
No dobře, tohle není nové BMW M3. Nebudu nikomu věšet bulíky na nos, protože na nové BMW M3 ty necelé dva miliony opravdu nemám. Ale pokud jste dávali loňský rok na autowebu pozor, pravděpodobně jste zaznamenali, že jsem utratil určitou sumu peněz za BMW M3 generace E46 z roku 2001. A nyní, po roce používání tohoto auta, mohu s klidným svědomím říci, že život s výkonným sportovním autem je až překvapivě snadný. A především zábavný.
Cesta k emtrojce ale nebyla vůbec jednoduchá ve smyslu „kliknout – zavolat – zaplatit – odjet“. Asi si tím prošel každý, kdo hledal to své „auto snů“. Šetříte, a když máte požadovanou sumu peněz, najednou nevíte, co si tedy vlastně máte koupit a jestli náhodou nemáte přihodit víc. Stanovil jsem si limit půl milionu korun českých, ale nakonec to dopadlo tak, že jsem koukal na Porsche 911 za osm set tisíc… Ale zpátky na zem. Nakonec jsem se po delší rozvaze vrátil k BMW M3 a také ho i koupil. Auto je z roku 2001, má nyní najeto přes 145 000 km a připadá mi, že nestárne. Zraje.
Počítal jsem s tím, že auto budu používat na občasné projížďky a především na jezdění po okruhu s Klubem sportovních aut, ale postupem času jsem (a to je mi záhadou jak a proč) změnil postoj. Je mi najednou trápení emtrojky na okruhu líto a raději se s ní jen tak projíždím po silnicích. Vlastně jsem takový typický sváteční jezdec, který se plouží sedmdesátkou po okreskách a kochá se. Ovšem ne krajinou, ale snad nejlepším motorem, který byl kdy v automobilovém průmyslu vyroben.Řadový šestiválec nese interní označení S54B32, ale vás asi spíše zajímá to, že má atmosférické sání a objem 3,2 litru. Podle papírových údajů má posílat přes šestistupňový manuál a samosvorný diferenciál na zadní kola výkon 343 koní v 7900 ot./min. a točivý moment 365 Nm v 4900 ot./min., ale nepochybuji, že po těch deseti letech bude reálný výkon někde na hranici 320 koní.
Asi nemá smysl popisovat, jak motor bezprostředně reaguje na plyn, jak plynule nabírá rychlost celým otáčkoměrem a jaký při tom vydává mechanický ryk ne nepodobný starším vozům Ferrari, který prostupuje celým autem v doprovodu příjemných vibrací. Pak se nedivte mé averzi vůči downsizovaným přeplňovaným jednotkám, které už zkrátka nenabízí takovou mechanickou vazbu s řidičem – mezi vaší nohou a tím, co se dějě v převodovce, je gumová zábrana. Je to jako srovnávat sex s kondomem a bez něj. Výsledek je sice stejný, ale zážitek s gumou není tak intenzivní.Nebudu ani popisovat dokonalou zpětnou vazbu od řízení a podvozku, díky které se dá auto pohodlně a klidně řídit i za mokra bez stabilizace, která se dá vypnout jednoduchým stisknutím tlačítka a nemusíte kvůli tomu držet levou rukou jeden knoflík, pravou se drbat za uchem, odříkávat otčenáš a nohou mačkat brzdu, jak je tomu dnes potřeba u většiny eurounijně schválených aut. Sakra, ta auta se za deset let strašně změnila! A věřte mi, že spíše k horšímu, pokud se bavíme o autech „pro řidiče“ a ne „pro uživatele“.
Ale zpátky k tomu, jak se s autem žije. Předpokládal jsem vysoké servisní náklady, neustálé řešení drobností a hlavně poměrně značnou spotřebu paliva, pneumatik a spojek. K mému překvapení je ale BMW M3 E46 relativně úsporné a vlastně velmi uživatelsky příjemné auto. Takže místo toho, abych byl rád, že auto vůbec jede dopředu a nesvítí na mne žádné kontrolky značící brzkou zkázu, nadávám na příliš nízký strop vlivem střešního okna, takže se do auta nevejdu na okruhu s helmou.
Ačkoli BMW udává kombinovanou spotřebu 11,9 l/100 km, mám dlouhodobou spotřebu 10,5 litru na 100 km včetně projížděk po okruzích. Když jedu daleko klidným tempem po dálnici, spotřeba klesne i na 8,5 litru na 100 km. Dobrá, na okruhu si auto vezme tak pětadvacet litrů, ale to je jen chvilkový výdaj, který není neúnosný. Co se nákladů týče, všechno je lepší, než jsem čekal. Zatím se mi akorát porouchal alternátor, ale to se povedlo vyřešit docela levně. A ten jeden nepovedený průjezd zatáčkou pro fotografa snad ani nepočítám…Z hlediska výdajů tak musím říci, že mne BMW M3 stojí méně než starý služební Opel Signum, který byl v servisu obden a jeden rok byl účet za servis vyšší než za garanční prohlídky u Lamborghini. Zkrátka, nekoukejte jen na velikost motoru a spotřebu paliva – někdy bývají velká silná auta na provoz až nečekaně přátelská a levná.
A pak je tu ještě jedna věc, která mě na emtrojce těší. Její hodnota prakticky neklesá. Sice na trhu najdete auta za méně než 350 000 korun, ale obvykle se jedná o vozy s problémovou převodovkou SMG a o auta po tuzingu, což nechápu, jak může emtrojce někdo udělat. Jediný povolený tuning je totiž pouze samolepka Nürburgringu.
Přestaňte tedy konečně jen snít, seberte odvahu a kupte si také skutečné auto pro řidiče, které má ty správně velké koule. Stačí pečlivě vybírat a nakonec najdete vysněný kus, který vás nesežere zaživa a který vás bude uspokojovat pokaždé, když se za jeho volant vrátíte – byť i jen na krátkou projížďku. Hlavně to auto, prosím vás, netuňte. Zničíte tím jeho duši.