autoweb.cz > Mercedes-Benz > mercedes-benz c > Žák: Chci automat. Stává se ze mě starý páprda?
Žák: Chci automat. Stává se ze mě starý páprda?
To jste mi to zase všichni nandali! Předevčírem jsem si na stránce Autowebu na Facebooku posteskl, že testovací Mercedes C 250 CDI Coupé nemá automat a byl jsem sám překvapen, že se vůbec takové auto s manuálem vyrábí a prodává. I když jste to nenapsali doslova, vyčetli jste mi, že jsem už starý dědek, že tomu nerozumím a ať jdu testovat radši kožené pohovky s masáží zatuhlých zad.
Včera odpoledne jsem sice odhalil, že ten manuál není úplně špatnou volbou, zvláště pokud jde o kontrolu výkonu při přetáčivém smyku, ale všechny ostatní jízdní režimy na Mercedesu mluví pro automat. A ne jen na něm, ale i na většině ostatních normálních aut dnešní doby.
Hodnocení auta si nechám na test, ale nemohl jsem si nevšimnout hned několika věcí. Stabilizace nejde úplně vypnout a i když v omezeném režimu nekecá do řízení tolik jako ve standardním modelu třídy C (věděli jste, že Mercedes C 220 CDI sundal BMW řady 3 z pozice nejoblíbenějšího redakčního auta segmentu?), pořád to není taková sranda jako v BMW, které nechá rozhodování na vás. Středová konzole je tlustá a vysoká, takže nemáte v autě dost místa na loket. Při každém kontra doprava se praštíte do ruky. A nakonec – točivý moment 500 Nm je vyšší, než jaký nabízí Ferrari F430. To znamená, že spojka je tuhá jako skála a popojíždění po městě není moc příjemné. A ještě ta nožní ruční brzda… Tohle auto bylo zkrátka postaveno na automat.Automatická převodovka je naopak skvělý způsob, jak auto zcivilnět a jak z něj udělat „mercedes“. Model C 250 CDI Coupé totiž není natolik „sportovní“, aby vás motiovoval k nějakému velkému dovádění. A ono je tomu tak dnes skoro u všech aut, která se nejmenují Lotus nebo McLaren. Už i u těch nových BMW se to stalo…
A vůbec, k Mercedesu se automat vlastně náramně hodí a když ho automobilka cpe do těch nejsportovnějších modelů – SLS AMG, C 63 AMG…, proč by nemohl být v C 250 CDI coupé? Naštěstí si za něj můžete připlatit a to by byla první věc, kterou bych okamžitě udělal.
Pamatuji si, jak jsem automatické převodovky neměl rád a každým, kdo neřadil, jsem opovrhoval. Proč? Protože jsem ještě žádným pořádným automatem do té doby nejel. Pak jsem se ale konečně jedním svezl a auto mělo své osobité kouzlo. Byl to shodou okolností Mercedes E 320. Proč ta změna postoje?Moderní automatické převodovky totiž vůbec nejsou neefektivní, hloupé a špatné. Dokonce i Renault Laguna, který jsme si vyzvedávali teď v úterý, má automat, který je vlastně srovnatelný s konkurencí a především dělá z Laguny to, čím má Laguna být – pohodlné nenáročné cestovní auto. Vůbec si nedokážu představit jedince, který by chtěl v tomto francouzském naftovém kombíku řadit. Nebo vy byste snad chtěli u Boeingu 737 mávat křídly?
Z řazení se stala ve většině aut otravná činnost. Moderní auta jsou vesměs jen nudné přetechnizované krabice s možností připojení na facebook, které nemají se zapojením řidiče do děje, kterého se vám dostalo ve spoustě starých aut, už nic společného. Už se to dotklo i nových BMW a Porsche. Zatímco vodit starší BMW 530i E39 po okreskách je nadmíru zábavná kratochvíle, nová 520d nebo 530d, se kterými jsem jezdil, přímo po automatické převodovce volají. To samé Panamera Diesel. Chtěli byste v takovém autě řadit? Ale jděte…Při tom všem nemám pocit, že by se ze mě stával starý dědek, kterého nebaví řídit. Jenže když se podívám do flotily testovacíh aut, která jsme měli v redakci, manuální převodovku bych chtěl snad jen v Hyundai Genesis Coupé (protože ten automat byl špatný) a Porsche 911 (z principu a zvědavosti), které jsme testovali před hodně dlouhou dobou. Skoro všechna auta mezi tím, pokud měla automat, byla s automatem lepší než bez něj.
Podívejte se i na všechny supersporty. Dneska manuál dostanete jen k 911kám, jinak všichni přešli na vysoce efektivní dvouspojkové převodovky. Auta jsou s nimi rychlejší a také řiditelnější. Nechci, aby manuální převodovka ze světa zmizela úplně a budu rád, když mi do budoucna dá každá automobilka možnost volby. Ale v normálním autě na každodenní jezdění si už jinou než samočinnou převodovku nedovedu představit.