Začíná uzavírka dálnice D1. Vejde se vaše auto do zúženého pruhu?

Jak symbolické – počínaje cca aprílem dochází k uzavírce dálnici D1 v jednom směru. Projedete s vaším autem v rychlém pruhu anebo jste odsouzení k jízdě mezi kamiony?

Tak a je to tady, začíná uzavírka jednoho celého pásu dálnice D1, jezdit se bude až do konce stavební sezóny vždy jen po jedné straně dálnice, kde budou jednotlivé pásy zúženy. Nic dramatického řekl by jeden po zkušenostech v Německu, ale my nejsme Němci – což je určité skvělé vlasteneckým pohledem na věc, ovšem smutné co do disciplíny a schopnosti plynulé jízdy.


Takže uvidíme, jak se bude na omezené dálnici jezdit – teoreticky by mělo docházet jen k mírným zpožděním (díky snížení rychlosti ze 130 na 80 km/h), realita ale může být dost horší. Třeba když do „rychlého“ pruhu vjede auto, které se bude bát předjíždět vozy v „pomalejším“ pásu. Jde o to, že levý pruh bude mít na šířku 2,5 metru a může se zdát, že ne každý motorista, který do tohoto pásu vjede, jej skutečně využije pro předjetí, ne každý má nervy na to, aby se protáhl jen pár centimetrů vedle bouřících kol naloženého kamionu. Ehm, jen pár centimetrů?

Opravdu jde jen o centimetry? Uvidíme, máme tady velký test ÚAMK, kde změřili na padesát aut a porovnali je s šířkou jízdních pruhů. Jelikož bude tedy provoz veden ve dvou zúžených jízdních pruzích, kdy levý bude mít šířku jen 2,5 metru a pravý 3,15 metru, tak byla měřena osobní auta, MPV, SUV i dodávkové vozy.

Kdo tedy může do levého pruhu o šíři 2,5 metru a jaké vozy byly měřeny? Šlo o osobní automobily a MPV: Citroen C1, Citroen C4, CitroenC5 tourer, Škoda Fabia, Škoda Octavia Combi, Škoda Octavia III., Škoda Roomster, Škoda Superb I., Škoda Rapid, Hyundai i20, Hyundai i30, Hyundai i40 sedan, VW Passat, VW Golf VII, Mercedes Benz CLS, BMW 3, Audi A7 Sportback, Audi A6 Avant, Audi A2, Ford Focus I, Kia Rio, Opel Zafira, Opel Corza, Dacia Lodgy, Dacia Logan, Dacia Sandero, Seat Mii, Seat Leon, Seat Alhambra, Mazda 5, Toyota Yaris.

Dále o SUV: Škoda Yeti, Hyundai Santa Fe, Hyundai ix35, BMW X5, BMW X3, Audi Q5, Mercedes Benz GLK, Mercedes Benz B, Dacia Duster, Toyota RAV4.

A dodávky VW Crafter valník a dodávka, Fiat Ducato, Ford Tranzit, Hyundai H1 van, Peugeot Partner, Mercedes Vito, VW Caravelle, VW Multivan, Renault Master.

Měřilo se – logicky – i se zrcátky. Výsledky můžete vidět v tabulkách v přiložené galerii a verdikt je takový, že rozměr do 2 metrů je označen *** a ohodnocen jako „Průjezdné.“ Rozměr do 2,2 metru ** považujme za „Průjezdné s nejvyšší opatrností“ a Auta s rozměr nad 2,2 metru * jsou v podstatě „Neprůjezdná.“

Zobrazit všechny fotografie

Konkrétně – vezměte si třeba BMW X5 s „rozpětím“2,2 metru. Pokud pojedete 15 cm od středových svodidel, na pravé straně vás od pruhu s nákladními auty bude dělit dalších 15 centimetrů. Tedy asi délka dlaně? Nicméně abychom zbytečně neděsili, dodávky, i když legislativně do pravého pruhu mohou, by tam jezdit neměly, nevejdou se.

A ostatní osobní auta? Proč ne, nemusí záležet jen na rozměrech, ale jak už bylo řečeno, tak také na osobních řidičských zkušenostech a řidič SUV může projet bez potíží, a vystresovaný řidič malého hatchbacku může panikařit a levý pruh blokovat. Pak samozřejmě doporučujeme raději bezpečnou jízdu v pravém pruhu.

zdroj: ÚAMK

31.3.2014 11:47| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist