Zabydlujeme elektromobil: Poradíme, co všechno musíte doma zařídit

Pořízením elektromobilu všechno jenom začíná. K tomu, abyste jej mohli komfortně využívat, je třeba zařídit v domácnosti několik důležitých věcí.
img_5123-1100x618.jpgCelá galerie 50 Zdroj: Protech-e

Pořídili jste si ať už nový, nebo ojetý elektromobil? Vedle radosti z nově pořízeného vozu přichází i několik starostí, které je třeba vyřešit, abyste svoje elektrické auto mohli pohodlně a bezpečně provozovat. Co všechno musíte zařídit? Nejdůležitější je zřízení dobíjecí stanice, tzv. wallboxu.

Bydlím v rodinném domě

Bydlíte-li v rodinném domě, je všechno zařizování výrazně jednodušší. Wallbox může mít formu menší stanice přímo v garáži, můžete jej mít i venku, např. na zdi garáže či domu, a existují i formy samostatného stojanu, jaký nejčastěji vídáme na parkovištích firem, ale můžete jej mít i doma.

Jednotlivé wallboxy se pochopitelně mezi sebou odlišují, především funkcemi, které poskytují. Základní wallbox bez jakýchkoliv pokročilých funkcí, pouze schopný nabíjet vozidlo, vychází kolem 10 000 až 12 000 Kč. „V podstatě se jedná o jednoduchý nástěnný modul s dobíjecím kabelem,“ doplňuje Jonáš Adam ze společnosti Protech-e, která se zabývá prodejem a pronájmem elektromobilů a také výstavbou dobíjecích systémů.

Pokročilejší wallbox umí nabídnout funkce jako časovač, statistický přehled nebo dynamickou regulaci dobíjení. To znamená, že se auto bude dobíjet např. v časech výhodného cenového tarifu nebo podle aktuálního stavu sítě. Vůz tak můžete připojit na nabíjení kdykoliv a o zbytek se postará chytrý wallbox, nemusíte ručně připojovat/odpojovat vůz v určitých časech. Takový wallbox vychází na cca 22 – 40 tisíc korun.

V případě nabíjecích stanic je třeba počítat také s různým napětím a výkonem, tedy také odpovídajícím časem nabíjení. Základem je jednofázová přípojka 16 A / 3,7 kW využívající střídavý proud, tedy klasická 230voltová zásuvka. Takové řešení je součástí téměř všech elektromobilů jako nouzové řešení, jelikož nabíjení může trvat i víc jak 10 hodin.

Dále se využívá stejnosměrný proud a třífázová přípojka s parametry buď 16 A / 11 kW, nebo 32 A / 22 kW. S parametry přípojek je třeba myslet také na to, jaký výkon nabíjení váš vůz umožňuje, jelikož nabíjení ve výsledku stejně reguluje elektronika vozidla. Výkonnější připojení tedy může být zbytečné, pokud jej vůz neumí využít.

Bydlím v bytovém domě s garážovým stáním

Pokud nebydlíte ve vlastním domě, který si můžete stavebně upravovat podle libosti, ale např. v bytě v novostavbě s garážovým stáním, není vlastnictví elektrického auta a jeho nabíjení doma zapovězené, ačkoliv bez komplikací to také není.

Z technického hlediska platí totéž jako v případě rodinného domu, tedy formy wallboxů, napětí apod., do cesty ovšem přicházejí překážky související s vlastnickými právy. Zřízení wallboxu si totiž budete muset zařídit na úrovni Společenství vlastníků jednotek (SVJ).

Pochopitelně na svévolné zřízení wallboxu nemáte právo, byť v souvislosti s garážovým stáním ve vašem soukromém vlastnictví. Záleží, zda SVJ výstavbu wallboxu povolí, jelikož zdi domu a elektrické rozvody jsou pochopitelně společným majetkem.

Ani v souvislosti s nejnovějšími developerskými projekty nemáte na růžích ustláno. Developeři totiž s výstavbou alespoň několika málo wallboxů nepočítají, jelikož to představuje další zbytečné náklady navíc a stále neexistuje dostatečná přirozená poptávka po garážových stáních s dobíjecí stanicí.

Legislativa upravuje pouze nutnost mít developerský projekt technicky připravený na elektromobilitu (např. určitá kapacita sítě a jističů), nicméně kvóta, která by určovala, kolik má být v bytovém domě hotových a funkčních nabíjecích stanic, na rozdíl třeba od striktního počtu běžných parkovacích míst, neexistuje.

Bydlím v bytě a parkuji na ulici

Nejhorší výchozí situaci k vlastnění elektromobilu máte, pokud bydlíte v bytě, např. starším činžovním domě v centru města či naopak v paneláku na periferii, ale vůz parkujete na ulici. V takovém případě vám nezbývá mnoho možností. Můžete si třeba pořídit samotou garáž, jenže typická řadová garážová výstavba často nemá ani přívod elektřiny.

Nezbývá než být odkázán na veřejné nabíjecí stanice, které bývají součástí hypermarketů nebo centrál energetických společností. Pokud bydlíte v blízkosti jen pár minut pěšky, možná lze takto problém vyřešit, otázkou ovšem je, nakolik je takové vlastnictví elektromobilu komfortní.

Počítat musíte i s vyšší cenou za nabíjení, která je vzdálená výhodnému nočnímu tarifu v domácnosti. Hudbou budoucnosti je potom např. koncept sítě veřejných wallboxů, např. umístěných na lampách veřejného osvětlení, jenže to je zatím velmi vzdálená budoucnost.

Co dalšího je třeba zařídit?

Zabydlení elektromobilu vyžaduje kromě výstavby wallboxu vyřešení ještě několik záležitostí. Jedou z těch základních je jistič s dostatečnými parametry. V souvislosti s tím existuje také reálná hrozba, že poskytovatel energie může do vašeho obydlí omezit příkon, např. z důvodu nedostatečnosti rozvodové sítě.

Vhodné je také ihned změnit u poskytovatele elektřiny tarif vhodný k nabíjení elektromobilu – distribuční sazbu D27d. Levnější tarif platí dohromady minimálně 8 hodin denně, většinou v intervalu od šesté večerní do osmé ranní.

Zajímavou možností, jak ušetřit za nabíjení elektromobilu, je také výstavba fotovoltaické elektrárny. „Naši zákazníci si často pořizují elektromobil právě proto, že mají přebytky z fotovoltaické elektrárny,“ říká Jonáš Adam.

Přebytky je výhodné využít právě na nabíjení elektrického vozidla, než např. přeprodávat zpět do sítě. „Výkupní ceny bývají směšné. Nedává smysl prodávat elektřinu za cenu kolem 50 haléřů, aby ji distributor prodal někomu jinému za 6 korun. To je výhodnější přebytek projezdit,“ říká Jonáš Adam.

 

21.10.2021 9:42| autor: Hugo Kottás | zdroj: Protech-e

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist