autoweb.cz > blog > Za více peněz více svobody: Zdražení dálničních známek je ideální příležitost pro zvýšení rychlosti na 150 km/h (komentář)
Za více peněz více svobody: Zdražení dálničních známek je ideální příležitost pro zvýšení rychlosti na 150 km/h (komentář)
Když MDČR nedávno oznámilo navýšení cen dálničních známek, respektive zdražení roční známky, člověk se tak nějak automaticky začal ptát, co za těch zhruba 50 % peněz vydaných navíc vlastně dostane. Jistě, máme tu vysokou míru inflace, ceny známek se dlouhé roky nepohnuly z místa, státní rozpočet je v rozkladu, ale stejně… Nějaký drobný ústupek směrem k řidičům by se v souvislosti se zdražením přesto hodil. Co by to tak mohlo být? Třeba v poslední době tolik diskutované zvýšení maximální povolené rychlosti na 150 km/h?
Bylo by to hezké, ale už dříve se ukázalo, že pro některé státní orgány je prosté zvýšení o 20 km/h nepřekonatelný problém působící až hysterické reakce. Prodloužení brzdné dráhy, zhoršení bezpečnosti, musíme brát ohledy na životní prostředí, vysoké rozdíly v rychlosti mezi různými účastníky provozu a tak podobně. Jenže víte co? Kdyby na zvýšení dálniční rychlosti nakonec úplně náhodou došlo, nestalo by se ale vůbec nic.
Už ty absurdní argumenty nechte stranou
Každý, kdo dnes vyrazí na dálnice, dobře ví, že rychlostí 150 km/h se jezdí všude. Ba co více, když pojedete na tempomat tachometrových 150 km/h vlevo, velmi brzy budete muset uvolnit místo někomu rychlejšímu. Taková je zkrátka dnešní realita, kterou policie toleruje. A přesto (světe, div se) jsou dálnice dlouhodobě nejbezpečnějšími komunikacemi. Pro čísla si můžeme sáhnout do policejních statistik. V roce 2022 bylo u nás usmrceno 454 osob, při nehodách na dálnicích to bylo 32. Nehod celkem se událo 98 460, na dálnicích jich bylo 4308. Jestliže někteří bezpečnostní odborníci tvrdí, že zvýšení o 20 km/h zhorší bezpečnost, tak se prostě pletou. Pokud by to byla pravda, měli bychom problémy už teď. Ale my je nemáme a není to překvapení. Dálnice jsou nejbezpečnější i v Německu, ačkoliv tam jsou zcela běžné jízdy tempem kolem 220 km/h. Z pohledu policie je to asi velmi zarážející, neboť třeba podle policejní mluvčí Dany Čírtkové je jízda s BMW M4 při rychlosti 222 km/h „hazardem, protože se výrazně mění jízdní vlastnosti vozidla“. Police to psala zde. Ponechme stranou, že policie vyloženě sportovní M4 zastavila s obyčejným dvoulitrovým Superbem, který se co do schopností podvozku při rychlé jízdě může s BMW M4 srovnávat jen těžko, ale dobře to dokumentuje, v jak absurdní rovině se celá debata kolem 150 km/h na dálnicích vede.
Dalším oblíbeným argumentem je vysoký rozdíl mezi nejpomalejším a nejrychlejším účastníkem dálničního provozu. Jenže i tohle je spíše absurdní. V Německu s tím problém není a hlavně s tím úřady nemají problém ani u nás. Vadí to sice na obecně nejbezpečnějších dálnicích, ale na okreskách je to v pořádku. Pokud bude možné jezdit po dálnicích 150 km/h, oficiálně bude moci být maximální rozdíl mezi účastníky provozu 70 km/h. Na dálnici přitom nesmí cyklisté nebo chodci, takže se tam nepohybují ti nejvíce zranitelní účastníci provozu. Drtivá většina „ohrožených“ v pravém pruhu jsou buď kamiony, nebo lidé ploužící se v osobní autě, často s telefonem v ruce.
Videoreportáž: Ochranná služba vojenské policie
A co chodec a cyklista na okresce?
Vždy, když dojde na tento argument, tak se mi vybaví okresní komunikace. Na okreskách se může pohybovat chodec i cyklista. Cyklista přitom nemusí mít řidičský průkaz, nemusí mít absolutně žádnou výbavu typu zpětných zrcátek a auta ho mohou míjet rychlostí 90 km/h. I tady je tak rozdíl 70 km/h, nebo dokonce více, a těmi pomalejšími jsou zranitelní účastníci provozu, kteří nejsou nijak chráněni a po cyklistech vlastně ani nechceme, aby měli povinně helmu. Takže na dálnicích je to problém, ale na okreskách to už problém není? To nedává logiku. Hádejte, kde je asi tak největší problém se smrtelnými nehodami. Ano, na silnicích první, druhé a třetí třídy, kde je v pořádku, že po krajnici jde chodec a míjí ho autobusy rychlostí vyšší klidně o 80 km/h.
Proč by pak jezdili 180 km/h?
No jo, ale když povolíme 150 km/h, řidiči budou jezdit 180 km/h, že ano. Ne, ani tohle není pravda. Své o tom ví v Německu, kde probíhal průzkum na nelimitovaných úsecích a naprostá většina řidičů jela méně než 150 km/h. Řidiči prostě jezdí tak, jak jim to je v jejich konkrétním autě příjemné a hlavně jak jim to provoz dovolí. Představa, že se silniční pirát řítí v půl šesté odpoledne po D1 směrem z Prahy rychlostí 222 km/h, kdy je podle policie auto pomalu neovladatelné, a ohrožuje všechny ostatní, je naprosto mimo realitu prostě proto, že to není možné. Intenzita provozu rychlost zreguluje automaticky. A pokud je provoz slabý, z pohledu bezpečnosti není problém jet svižněji. Nakonec policejní videa, kde se policisté chlubí změřením piráta, jak jel hrozivě nebezpečných 200 km/h, jsou téměř výhradně z doby, kdy je provoz slabý. Ona nedávná událost s BMW M4 jedoucím 222 km/h (respektive, jak policie píše „222 km/hod“) se stala na 107. kilometru D1 chvíli po poledni. Bylo jasno a provoz byl slabý. Podle policie to byl hazard.
Mimochodem, když policie jede v neoznačeném autě 200 km/h a nemá puštěné majáky, není to z pohledu úřadů problém, přestože pro všechny ostatní je to Superb nebo BMW 5 jako každé jiné auto. Pokud má být hazardem jízda s BMW M4 přes 200 km/h za slabého provozu, pak jízda se Superbem v závěsu za tímto BMW je úplně tím stejným hazardem.
Za více peněz více svobody
Pak je tu ještě jeden argument proti, a to úspora času. Ano, zvýšení maximální povolené rychlosti na 150 km/h objektivně nepředstavuje žádný problém. I šestnáct let stará auta takové tempo zvládnou (pokud jsou v normálním technickém stavu) a tuzemské dálnice to také zvládnou (vidíme to dnes a denně). Z pohledu časové úspory ale rozdíl 20 km/h vážně není příliš zásadní. Tak proč na tom trvat?
Protože to efektivně omezí možnosti policie rozdávat pokuty za věci, které nejsou z pohledu bezpečnosti příliš významné a reálně to řidičům přinese více svobody. V konečném důsledku by se bezpečnost na dálnicích dost možná ještě zlepšila. Přece jen je příjemnější jet bezstarostně a klidně i o něco svižněji, než se pořád ohlížet na to, zda jsem nepřekročil maximální povolenou rychlost. Výsledkem by tak byla větší svoboda a tím pádem pro řidiče větší komfort, což by za příplatek 800 Kč rozhodně stálo. Škoda, že k tomu téměř jistě nedojde, přestože argumenty proti jsou buď liché, nebo přímo absurdní.