autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Za posledních osm let se počet SUV na českých silnicích zdvojnásobil. Vyšší provozní náklady Čechy příliš netrápí
Za posledních osm let se počet SUV na českých silnicích zdvojnásobil. Vyšší provozní náklady Čechy příliš netrápí
Karoserie SUV je oblíbená zejména u ženského pohlaví, které v něm vidí synonymum pro bezpečnost a prostornost, zejména když mají děti. Do kufru se snadno naskládá kočárek i další nezbytné věci. Z vyšší pozice je pak vidět lépe na silnici, a pokud vůz disponuje i parkovacími asistenty není problém se nacpat do podélných míst. Ženskou volbu vhodného auta potvrzuje i anketa Auto mého srdce, kterou na základě rozhodnutí odborné ženské poroty vyhrál Mercedes-Benz GLC.
Počty registrací každým rokem stoupají
Podle dat Sdružení dovozců automobilů se do letošního října stačilo registrovat již téměř 84 tisíc terénních a SUV vozidel, což je například oproti autům kategorie nižší střední téměř o 50 tisíc vyšší počet. Ačkoli kategorie SUV a terénní vozy nerozlišuje přesně jaká hodnota jakým autům náleží, lze z laického úsudku tvrdit, že to bude spíše ve prospěch SUV.
Stačilo osm let, aby se hodnota SUV zvedla dvojnásobně a upozadila tak ostatní dříve oblíbené kategorie vozů. Ostatně v dnešní době už nabízí „velký městský terénní vůz“ téměř každá automobilka, a tak si lidé mají z čeho vybírat od těch méně luxusních až po ta prémiová, kde už cenovky atakují i dva miliony korun.
Další SUV
Kdo však nechce kupovat nic nového, může se podívat na sekundární trh, kde je SUV také plno. Například u AAA Auto a Mototechny tvoří zhruba 22 procent všech prodaných aut. Při pohledu do nabídek Sauto je z čeho vybírat, inzerátů na tento typ karoserie je tu přes 22 tisíc od soukromých uživatelů a autobazarů. Podobná nabídka je také na serveru TipCars, kde je přes 13 tisíc nabídek SUV s datem výroby od roku 2016. Nejlevnější auto vyjde na 170 tisíc korun a jedná se o Dacii Duster se s 117 tisíci najetých kilometrů. To nejdražší na TipCars koupíte za téměř 17 milionu korun a jde o Lamboghini Urus. Nabídka ojetých SUV je tedy opravdu pestrá.
Kdo je první v ojetinách? Jasně, že česká značka
Z pohledu značek ojetinám jednoznačně vévodí Škoda. Nejčastěji tak v inzerátech můžete narazit na model Kodiaq nebo Karoq. Méně častěji je to pak například Kia Sportage, Peugeot 2008, Volkswagen Tiguan nebo třeba Hyundai Kona. V posledních letech se také zvýšila nabídka hybridních, plug-hybridních SUV a elektromobilů. Drtivá většina vozů se nabízí se stavem tachometru pod 100 tisíc kilometrů, ale najdou se i výjimky. Zánovní, a tedy mladší ojetiny mívají najeto okolo 20 až 30 tisíc kilometrů.
Podle statistik registrací to tedy vypadá, že ekonomická krize nedolehla na všechny. S nákupem městského terénního vozu kupující musí totiž počítat s tím, že se mu zvednou i provozní náklady, počínaje obyčejným přezutím pneumatik a konče povinným a havarijním pojištěním.