Za posledních osm let se počet SUV na českých silnicích zdvojnásobil. Vyšší provozní náklady Čechy příliš netrápí

České silnice jsou plné malých i větších aut, čeho si však v posledních letech lze docela dobře všimnout, je narůstající počet SUV vozů. Nová auta doplňují ta ojetá, která jsou podle největšího českého autobazaru hned na první příčce v prodejích.
20230216_144049-1100x618.jpg Zdroj: Sabina Sarkisovová

Karoserie SUV je oblíbená zejména u ženského pohlaví, které v něm vidí synonymum pro bezpečnost a prostornost, zejména když mají děti. Do kufru se snadno naskládá kočárek i další nezbytné věci. Z vyšší pozice je pak vidět lépe na silnici, a pokud vůz disponuje i parkovacími asistenty není problém se nacpat do podélných míst. Ženskou volbu vhodného auta potvrzuje i anketa Auto mého srdce, kterou na základě rozhodnutí odborné ženské poroty vyhrál Mercedes-Benz GLC.

Počty registrací každým rokem stoupají

Podle dat Sdružení dovozců automobilů se do letošního října stačilo registrovat již téměř 84 tisíc terénních a SUV vozidel, což je například oproti autům kategorie nižší střední téměř o 50 tisíc vyšší počet. Ačkoli kategorie SUV a terénní vozy nerozlišuje přesně jaká hodnota jakým autům náleží, lze z laického úsudku tvrdit, že to bude spíše ve prospěch SUV.

Stačilo osm let, aby se hodnota SUV zvedla dvojnásobně a upozadila tak ostatní dříve oblíbené kategorie vozů. Ostatně v dnešní době už nabízí „velký městský terénní vůz“ téměř každá automobilka, a tak si lidé mají z čeho vybírat od těch méně luxusních až po ta prémiová, kde už cenovky atakují i dva miliony korun.

Kdo však nechce kupovat nic nového, může se podívat na sekundární trh, kde je SUV také plno. Například u AAA Auto a Mototechny tvoří zhruba 22 procent všech prodaných aut. Při pohledu do nabídek Sauto je z čeho vybírat, inzerátů na tento typ karoserie je tu přes 22 tisíc od soukromých uživatelů a autobazarů. Podobná nabídka je také na serveru TipCars, kde je přes 13 tisíc nabídek SUV s datem výroby od roku 2016. Nejlevnější auto vyjde na 170 tisíc korun a jedná se o Dacii Duster se s 117 tisíci najetých kilometrů. To nejdražší na TipCars koupíte za téměř 17 milionu korun a jde o Lamboghini Urus. Nabídka ojetých SUV je tedy opravdu pestrá.

Kdo je první v ojetinách? Jasně, že česká značka

Z pohledu značek ojetinám jednoznačně vévodí Škoda. Nejčastěji tak v inzerátech můžete narazit na model Kodiaq nebo Karoq. Méně častěji je to pak například Kia Sportage, Peugeot 2008, Volkswagen Tiguan nebo třeba Hyundai Kona. V posledních letech se také zvýšila nabídka hybridních, plug-hybridních SUV a elektromobilů. Drtivá většina vozů se nabízí se stavem tachometru pod 100 tisíc kilometrů, ale najdou se i výjimky. Zánovní, a tedy mladší ojetiny mívají najeto okolo 20 až 30 tisíc kilometrů.

Podle statistik registrací to tedy vypadá, že ekonomická krize nedolehla na všechny. S nákupem městského terénního vozu kupující musí totiž počítat s tím, že se mu zvednou i provozní náklady, počínaje obyčejným přezutím pneumatik a konče povinným a havarijním pojištěním.

24.11.2023 7:02| autor: Michaela Rubešová | zdroj: AAA AUTO, AutoEsa, Sauto, Sdružení automobilového průmyslu, TipCars

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist