Vzácné závodní Porsche 908 se chystá do aukce

Porsche 908 jako kupé závodilo pouhý rok, hned v druhé sezóně přišlo o střechu a následující dekádu prožilo jako Spyder. Jedno ze vzácných originálních kupé brzy začne hledat nového majitele.
porsche-908-coupe-short-tail-1968-3-1100x618.jpgCelá galerie 15 Zdroj: rmsothebys.com

Koncem šedesátých let FIA změnila regule pro prototypy skupiny 6 a Porsche poprvé v závodní historii využilo maximální možný povolený objem. Pod kapotu nástupce úspěšného modelu 907 se tak nastěhoval třílitrový osmiválcový boxer produkující 350 koní. Dnešní optikou nijak závratný výkon, avšak vůz o váze pouhých 650 kg dokázal rozpohybovat až na 320 km/h.

První sezóna moc úspěšná nebyla. Vůz si sice připsal vítězství v závodě 1000 km Nürburgring, ale zbytek sezóny moc přesvědčivý nebyl. Na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans si Porsche sice zvládlo připsat nejrychlejší kvalifikační kola a v prvních fázích závodu se také drželo velice dobře, poté se však projevily problémy s alternátorem, které jednak způsobily časové ztráty, ale hlavně vedly k diskvalifikaci z důvodu nepochopení servisních pravidel ze strany nového vedení týmu Porsche. Jediný „přeživší“ vůz dojel na třetím místě za svým předchůdcem, modelem 907, a vítězným Fordem GT40.

V roce 1969 pak přišly další změny regulí skupiny 6 a Porsche na ně reagovalo odstraněním střechy a zkrácením zadních partií. Zbytek své kariéry vozy prožily jako spydery. S nástupem výkonného modelu 917 s pětilitrovým dvanáctiválcovým boxerem se původně očekával konec závodního nasazení, avšak 908čkám se začalo konečně dařit.

Na vytrvalostním závodě BOAC 500 na okruhu Brands Hatch si modely 908 připsaly první, druhé a třetí místo, vítězství si připsaly i v závodech 1000 km Monza, 1000 km Spa a během 1000 km Nürburging toho roku obsadily prvních pět pozic. Právě tyto úspěchy zaručily Porsche 908 další kariéru v následující dekádě. Lehký spyder se hodil na klikatější tratě, kde silnější, avšak také těžší 917 nemohla naplno uplatnit svůj potenciál.

Auto, které se nyní chystá do aukce, pochází z roku 1968, tedy prvního roku výroby. Jde o raritní variantu kupé „Short-Tail“ s krátkými zadními partiemi. Vůz s číslem 6 byl postaven pro účast v závodě 1000 km Spa a za jeho volantem se vystřídal Vic Elford s Jochenem Neerpaschem. Vůz bojoval o vítězství, ale kvůli zrádným podmínkám celá snaha nakonec skončila havárií, po které již auto nikdy nebylo nasazeno do závodů. Namísto toho vůz putoval do soukromé sbírky sběratele ze Švýcarska. Koncem devadesátých let se vůz přestěhoval do USA, kde podstoupil úplnou renovaci před srazem Rennsport Reunion v roce 2004.

V následujících letech se auto objevilo na několika závodech historických vozů a v sezóně 2013-2014 našel své místo jako exponát v North Carolina Museum of Art v rámci výstavy Porsche by Design. Nového majitele bude hledat v srpnu v aukci síně Sotheby’s a dá se předpokládat, že cena bude astronomická.

5.3.2018 7:59| autor: Martin Kusyn | zdroj: RM Sotheby's

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist