autoweb.cz > Testy automobilů > Vyzkoušeli jsme vylepšený Enyaq. Vizuální změnu byste hledali jen těžko, zato výkonově budete překvapeni
Vyzkoušeli jsme vylepšený Enyaq. Vizuální změnu byste hledali jen těžko, zato výkonově budete překvapeni
Jen málokdy se stává, že když auto projde faceliftem, na první pohled nepoznáte, že se na něm vůbec něco změnilo. Tak by se dal úvodem shrnout pohled na vylepšený Enyaq. Zvenku tedy nic. Výraznějším vylepšením ale prošel elektromotor a my ho měli možnost potrápit jak na rovinkách kolem Ženevského jezera, tak v alpských serpentýnách.
Co se tedy změnilo?
Je nám naprosto jasné, že dostaneme od čtenářů opět „čočku“ s tím, že je to chvála na Škodovku, potažmo elektromobily. Ale česká automobilka udělala v rámci elektromotoru opravdu dobrou práci a ta změna je oproti předchozí generaci velmi znát. Díky instalaci nového elektromotoru na zadní osu, který je efektivnější a silnější zásluhou nového pulzního invertoru umožňujícího vyšší fázové proudy se zvedl výkon až na 210 kW. Výjimkou je pak varianta RS, kde je to zvýšení na samotných 250 kW. A nebudeme lhát, výkonností zvýšení je něco, co Enyaqu fakt sedne. Prvně je to znatelné při samotném rozjedu, především u RSové varianty, které přichází při výraznějším sešlápnutí „plynu“, kdy vás auto kopne do zad. Zajímavá je pak dynamika hlavně při ostřejších a výraznějších zatáčkách typu serpentýn, nebo rychlého střídání pravého a levého zatáčení či je zátah výraznější při prudkém stoupání. Auto si s tím dokáže poradit svižně a vcelku poddajně, když vezmeme v potaz, že se jedná opravdu o váhový kolos. Jen nesmíte pořád zapomínat, že je to elektromobil. Pořád se nedá pocitově odhadnout, kolik výkonu při sešlápnutí pedálu do kol posíláte, nic neslyšíte, jen prostě letíte jako drak. Stále tak platí ona poučka, že než si pořídíte elektromobil, měli byste si být jisti svými řidičskými schopnostmi, protože v elektroautě na pocity hrát nemůžete, tam se teprve ukáže, jestli umíte řídit.
Což pochopíte též ve chvíli, když si vyzkoušíte na slepé rovince zrychlení z 0 na 100 km/h. „Klasický“ Enyaq to má za 6,7 sekund, RSový varianta za 5,5. Přijde vám to na takové kolosy málo? Nezdá se nám…
Dojezd není už jen papírový
Taky u elektromobilů často tápete nad avizovaným dojezdem? Na začátku tam máte 410 km, a když na to na dálnici zatlačíte, nebo jen chcete trošku svižnosti na okresce, máte tam rázem 280, protože baterie by víc nevydržela. Vylepšené Enaqy tímhle neduhem z vlastní zkušenosti netrpí. Sice jsme očekávali, že je podrobíme testu v nižších teplotách, což bohužel nevyšlo, ale překvapilo nás, že cca při 10 stupních Celsia, jízdě na hraně na dálnici či v při prudkých změnách rychlosti, se dojezdová vzdálenost vůbec neměnila.
V jednoduchosti je krása
Upřímně řečeno, vylepšení infotainmentu nás potěšilo asi víc než zvýšení výkonu. Předtím byl trošku neuchopitelný a zrádný, což se o tom novém říct nedá. Vývojáři ho značně zjednodušili, vdechli mu takový čistý design a zlepšili jeho rychlost. V podstatě s ním teď můžete pracovat více než kdy jindy, jako s mobilem. Potěší vás tlačítko „domů“ a „aplikace“ a nemusíte nad jejich použitím dlouho tápat. Stejně tak si můžete předvolit aplikace, které používáte nejčastěji a pak se k nim v menu dostanete jen jedním stiskem.
Inovací prošly i mapy, které jsou reálnější a práce s nimi je zjednodušená a hlavně intuitivnější. Navíc reálně fungují, takže Android Auto není úplně potřeba. A jinak pokec s Laurou (digitální asistentkou) taky doznal vylepšení, ale prosím vás, neptejte se ji na sexuální dotazy jako mí kolegové, mohla by vám například pustit odvětrávání sedačky.
Elegantní ale stále uťáplá
V rámci testů jsme dostali do ruky i ty nejelegantnější výbavový stupeň L&K a ve zkratce lze říct, že se jedná opravdu o vymazlenou věc, ale spíše pro manažersky laděné typy, kteří preferují klid a pohodu, jak na palubě, tak zvenku. Hlavně kvůli neutrálním barvám nebo decentnějšímu vizuálu kol. Osobně se domnívám, že k něčemu tak výraznému jako je elektromobil, patří trochu jiný, divočejší vzhled. Ale chválím onu crystal masku a s 131 diodami, to je pořád moc pěkná věc.
Sportovní elektromobily
Skvělý je kobereček nejen na lyže
Jak už od nás víte, Škodovka má poměrně úspěch i na poli příslušenství. Jak se dalo očekávat a jak jsme též informovali na začátku února, nejprodávanějšími prvky jsou tažná zařízení, kola a střešní boxy. Proto jsme si řekli, že by bylo dobré si vyzkoušet nějaké takové vybavení i u Enyaqů. A bezpečně lze říct, že je to fakt v pohodě. Primárně nám šlo právě o „rakev“ na střechu a kobereček do kufru. Obojí jsme testovali s dvěma páry lyží, hůlek a ostatním vybavením na lyže.
U střešního boxu možná budete mít chvíli pocit, jestli to veškeré vybavení unese, ale nebojte, unese. Stačí to řádně zakurtovat a správně zavřít a jste v klidu.
Zajímavější je kobereček do kufru, který se dá přehodit přes zadní nárazník, což je překvapivě praktické. Za prvé, si na to můžete sednout a budete v klidu že si nic nepoškrábete, ale dokonce si o to můžete opřít lyže, abyste je nemuseli válet na zemi. Neodřete si tak ani auto, ani lyže. Po použití to stačí jen přehodit zpátky do kufru a odjet. Obě příslušenství jsou funkční a dávají smysl (to například čistič nabíjecích kabelů za nás tak úplně nemá, ale proti gustu).
Ne nadarmo je Škoda Enyaq nejprodávanější elektromobil v Česku. Výkonostně dává smysl i zarytým petrolheadům, protože to, co zažijete dynamicky s elektroautem vám nenabídne žádné standardně dosažitelné „normální“ auto. Na druhou stranu tu můžeme vést diskuzi nad dobíjením, výdrží baterií a dobíjecí infrastrukturou, ale od toho tu dnes nejsme. Nyní můžeme jen v klidu říct, že Škodovka Enaqům vetkla dravou duši, která, troufáme si tvrdit, bude dál růst. Snad pozitivním směrem.