autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Svezli jsme se v nových modelech BMW divize M. Nadupaný kombík i obří SUV jezdí lépe, než jsme čekali
Svezli jsme se v nových modelech BMW divize M. Nadupaný kombík i obří SUV jezdí lépe, než jsme čekali
Oba dva modely německé automobilky vzbuzují u fanoušků obrovské emoce. Zatímco BMW M3 Touring je u všech považováno za lásku na první pohled, nový model XM je přijímán velmi rozporuplně. Nás ale zajímalo, jak se chovají na silnici a zdali se v nich neukrývá prostě něco víc. Tak jak to tedy je?
Myslete si co chcete, ale XM jezdí zatraceně dobře
Nový vlajkový model značky s názvem XM, má designovými prvky odkazovat na legendární supersport M1 a ve svých útrobách ukrývá plug-in hybridní pohonnou jednotku, která se skládá z přeplňovaného motoru 4,4 litru V8 TwinPower Turbo s výkonem 490 koní a elektromotoru o výkonu 197 koňských sil. Společnými silami dokáží bezmála 2,7 tunovému mastodontovi nabídnout neuvěřitelných 653 koní, díky čemuž se XM stalo vůbec nejvýkonnějším modelem v dějinách mnichovské automobilky.
Videoreportáž: Test BMW i4
Přestože má SUV obrovské stádo koní pod kapotou, stovku mu trvá zdolat 4,3 sekundy, což není úplně krátká doba. Podobnými hodnotami se může pyšnit například výrazně slabší BMW M2 nebo M340i. Ani maximální rychlost 270 km/h není v říši nadupaných SUV žádný zázrak. Nicméně co BMW XM na konkurenci ztrácí na rovinkách, dotahuje v zatáčkách. Kdo by při pohledu na více než dva metry široké a skoro tři tuny vážící auto řekl, že bude řezat zákruty jako sportovní sedan. Nejspíše nikdo, a my z zprvu také ne.
Divizi „M“ rozhodně ostudu nedělá
Ačkoliv jsme s novým sportovním SUV mohli strávit jen pár chvil, dokázali jsme vyhodnotit, že se nejedná o žádné obyčejné auto. BMW XM je extrémně křiklavé, a to nejen svým designem, ale i jízdními vlastnostmi. Čekali jsme, že se ve vlajkovém modelu budeme cítit podobně jako v BMW X6 nebo X7, ale opak byl pravdou. Buržoazní SUV je jedinečné v každém ohledu a jezdí úplně jinak než zbytek aut z Mnichova. Řízení je na poměry moderních BMW velice tuhé a nastavení podvozku opravdu tvrdé. V praxi to znamenalo, že XM při jízdě hůře tlumilo nerovnosti, ale v zatáčkách se nenaklánělo a jezdilo jako po kolejích. Také nás mile překvapila jeho obratnost a jistota, se kterou sekalo zákruty.
Když si odmyslíme kontroverzní design, který stále některé fanoušky značky trápí a zaměříme se pouze na jízdu, můžeme s čistým svědomím prohlásit, že BMW XM se opravdu povedlo a těžko se na jeho jízdních výkonech hledají chyby. Jen jsme upřímně čekali, že 653 koňských sil bude mít možnost se lépe projevit. Tím ovšem nechceme tvrdit, že se jedná o pomalé auto, to vůbec ne. Jen nesmíte do XM přesedat ze sportovně laděného bratrance M3 Touring.
Audi RS4 byla sesazena z trůnu. Teď kombíkům vládne BMW M3 Touring
Aktuální generace BMW M3 a M4 je mezi námi bezmála dva roky. Teprve nedávno se ale na trh dostala nová a dlouho očekávávaná karosářská verze Touring. Ta má pod kapotou zcela identické pohonné ústrojí jako dříve představené modely s označení Competition. Základem je řadový šestiválec s výkonem 510 koní, který spolupracuje s 8stupňovou automatickou převodovkou M Steptronic. Síla se pak na kola přenáší za pomoci chytrého pohonu všech čtyř kol M xDrive, který dokáže zcela odpojit přední nápravu. Hodnoty zrychlení a maximální rychlosti se však kvůli vyšší hmotnosti o 85 kilogramů malinko zhoršily. Kombík tak z 0-100 km/h zrychlí za 3,6 sekundy (o 0,1 s. horší) a může jet až 280 kilometrů za hodinu, což je o 10 km/h méně než sedan.
Základ auta je sice stejný, ale kvůli jinému rozložení hmotnosti museli inženýři sáhnout do nastavení tlumičů, stabilizátorů a celkové geometrie. A automobilový světe, div se! Nový kombík jezdí podle nás ještě lépe než sedan nebo kupé. Na silnici působí tak nějak dospěleji a probouzí v řidiči mnohem větší sebedůvěru. Co všechno se u modelu Touing oproti M3 sedan a M4 změnilo je prý tajemství automobilky. Nicméně nějaké výrazné změny tam určitě proběhnout musely.
Čtěte dále:
Test BMW M4 s manuálem: Jednou nohou v hrobě, aneb nejdivočejší auto, které jsme letos řídili