autoweb.cz > Audi > Audi e-tron > Vyzkoušeli jsme Audi e-tron GT quattro, na tuhle budoucnost se těšíme
Vyzkoušeli jsme Audi e-tron GT quattro, na tuhle budoucnost se těšíme
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 9
Praktičnost 7
X-Factor 10
Celkové hodnocení 9.2
Elektromobilita je aktuálně ožehavým tématem, které hýbe světem. Jedni do ni vkládají naděje na jedinou možnou cestu budoucnosti, druzí zase namítají stále velké nedostatky v podobě nízkého dojezdu, s tím související nedostatečné infrastruktury a ve výsledku ne až tak úplně zelené stopy. A do všeho navíc vstupuje politika, která výrobcům automobilů když ne zrovna diktuje, tak četnými omezeními naznačuje, kterým směrem se musejí vydat.
Paradoxem je, že elektrická auta jsou, objektivním pohledem, vlastně fajn, pokud si odmyslíte jejich politickou protěžovanost. Nabízejí dechberoucí dynamiku, tichou a komfortní jízdu, futuristický design nebo třeba i takový benefit, jako je okamžitě funkční topení, na které nemusíte v zimě čekat dlouhé minuty.
Malá auta na takové to městské poskakování dávají perfektní smysl, jelikož uživatelům stačí poměrně malý dojezd, jenže vzhledem k vývojovým nákladům jsou stále drahá a automobilky na nich v zásadě prodělávají. Smysl tak dávají mnohem dražší auta luxusních značek, u kterých si výrobci mohou dovolit alespoň nějakou marži a přitom zákazníci nemají problém utratit za prestiž nemalé peníze.
Právě touto cestou se vydává také Audi. Vedle celé řady plug-in hybridních verzí běžných modelů a čistě elektrických SUV nově přichází s exotickým gran turismem, tedy luxusním cestovním korábem, který slibuje působivou dynamiku, emotivní design a naprostý komfort. A velice slušný dojezd, se kterým už je možné, s trochou plánování, ukrajovat dlouhé kilometry.
Audi e-tron GT zaujme na první pohled. Mnozí se shodnou, že jde o jeden z nejkrásnějších vozů se čtyřmi kruhy ve znaku, a mohu jedině souhlasit. Zepředu vypadá jeho nízká silueta s široce rozkročeným postojem velmi dramaticky.
Zboku dělá dojem majestátní pětimetrová délka a elegantní křivky navazující na dynamicky se svažující zadní partie. Možná jenom zadní světla působí jako příliš velká a narušují jinak harmonické tvary karoserie, se kterými Audi e-tron GT připomíná spíš čtyřdveřový supersport než luxusní limuzínu.
Uvnitř díky široké kabině a pohledu přes rozměrnou kapotu také evokuje pobyt uvnitř supersportu, navíc za volantem si najdete skvělou řidičskou pozici. Samozřejmostí je dokonale kvalitní zpracování a typický minimalistický design.
Zadní sedadla nabízejí omezené místo na nohy, spíš se tu bude líbit dětem než dospělým, nicméně Audi se snažilo přidat prostor vykrojením místa v podlaze. Potěší ovšem slušný zavazadlový prostor o objemu 405 litrů, který postačí i na delší dobrodružství po Evropě.
Akumulátory o kapacitě 93,4 kWh jsou umístěné na skateboardové platformě v podlaze, zaručují tak nízké těžiště a skvělé jízdní vlastnosti. Navzdory nemalé hmotnosti přes 2,3 tuny tak chytré rozložení akumulátorů propůjčuje e-tronu GT překvapivě hbité jízdní vlastnosti.
V zatáčkách vynikne přirozená vyváženost podvozku s nízkým těžištěm a schopnost pokřivovat fyzikální zákony. Vhod přijdou i příplatkové karbon-keramické brzdy, které dokáží tohoto cvalíka zase zpátky uklidnit.
Vpřed totiž dokáže upalovat s působivou razancí, která překvapí i otrlého řidiče se zkušenostmi z ostatních elektromobilů. Sílu však podává jemně a nenásilně, číslice na rychloměru ovšem naskakují děsivým tempem. Ještě působivější je, s jakým klidem a tichem na palubě dokáže tohle auto jezdit. Samozřejmostí je nulový aerodynamický hluk a patřičně komfortní podvozek.
Slabší verze Audi e-tron GT nabízí dostatečně působivých 476 koní výkonu a 630 Nm točivého momentu, silnější Audi RS e-tron GT potom patří s údaji bezmála 600 koní a 830 Nm do ligy supersportů.
Obě výkonové verze jsou k dostání samozřejmě v kombinaci s pohonem všech kol quattro, díky němuž zvládne e-tron GT vystřelit na stovku za 4,1 sekundy, silnější RS e-tron GT potom za 3,3 sekundy.
Pochopitelně s častým využíváním dynamického potenciálu daleko nedojedete, když se ovšem naladíte na cestovatelskou notu, urazíte až 488 km na jedno nabití. S rychlonabíječkou pak zvládnete pokračovat v cestě za 25 minut. To je tak akorát na krátké protažení a vysrknutí jedné kávy.
Audi e-tron GT se trefuje do černého dramatickým vzhledem, působivou dynamikou, skvělými jízdními vlastnostmi i naprostým komfortem s přijatelným dojezdem, který se nevylučuje s cestováním přes celé kontinenty. A taková budoucnost by se mohla zalíbit i největšímu skeptikovi, který elektromobilům nemůže přijít na chuť.