autoweb.cz > palivo > Vysokooktanový benzin má pouze výhody. Přesto ho řidiči moc netankují. Hlavním důvodem je cena
Vysokooktanový benzin má pouze výhody. Přesto ho řidiči moc netankují. Hlavním důvodem je cena
Vysokooktanové palivo se běžně využívá v motosportu, nicméně už několik let je možné Natural 100 natankovat i do běžného osobního auta na vybraných čerpacích stanicích. Má to ale smysl? Pokud to zjednodušíme, tak čím vyšší oktanové číslo, tím lepší spalování paliva. To přináší efektivitu a tím pádem i vyšší výkon motoru a větší počet ujetých kilometrů na jeden litr benzinu.
Reportáž o aditivovaném palivu
Zvyšuje výkon a snižuje spotřebu
Automobilový expert Honza Říha se vydal do týmu Vančík Motorsport, kde společně s odborníky provedl srovnávací test Naturalu 95 a Naturalu 100 na závodním motoru. Výsledek byl dle očekávání – vysokooktanový benzin se ukázal jako výrazně efektivnější. Rallyovému speciálu Škoda Fabia R5 zajistilo o 4 % vyšší výkon, což se rovná 11 koňským silám navíc. Pro ukázku jsme si připravili graf, který dole zobrazuje křivku výkonu a nahoře točivého momentu.
U běžného osobního vozu by měl být nárůst výkonu jen o trošku menší, ale stále významný. Nicméně prémiový benzin s vyšším oktanovým číslem má i další benefity, a to nižší spotřebu paliva a delší životnost motoru. Test prokázal, že se stejným množstvím vysokooktanového paliva ujede řidič při úsporné jízdě dál, než s běžným Naturalem 95.
Nezanáší motor a palivovou soustavu
Stooktan se výplatní tankovat především do moderních motorů s přeplňováním a přímým vstřikováním paliva (například do motorizací s označením TSI, T-GDI nebo TFSI), kde nejen zvýší výkon agregátu, ale také má vliv na jeho spolehlivost. Ve zkratce má Natural 100 oproti „devadesát pětce“ lepší spalování a díky tomu ve válcích nezanechává karbonové usazenin (takzvaně nekarbonizuje).
Krom toho má kvalitní vysokooktanový benzin v sobě menší podíl biosložky a neobsahuje líh. Což se dá považovat za výhodu ve chvíli, kdy auto dlouho stojí (například přes zimu). A důvod? Vyšší podíly obou látek v „klasickém“ benzinu totiž mohou po delší době „stání“ způsobit problémy. Líh se začne přeměňovat na pryskyřici, která zanáší palivovou soustavu. Biosložka pak může stát za vznikem vody, což může vést k vnitřní korozi motoru.
I proto je lepší sáhnout po „stovce“.
Je elektivnější, ale z finančního hlediska nedává smysl
Pokud chce řidič svému sportovnímu vozu dopřát to nejlepší, rozhodně se vyplatí vysokooktanové palivo tankovat. Nicméně pro majitele Škody Fabia, který se potřebuje dostat pouze z bodu A do bodu B za co nejnižší náklady, už bude výhodnější Natural 95. Pro představu, aktuální rozdíl mezi běžným benzinem a stooktanem je u běžné čerpací stanice pět korun (Natural 95 stojí 37,90,- a Natural 100 42,90,-).
„Paliva s vyšším oktanovým číslem mají pouze výhody, jsou výkonnější a úspornější. Ovšem pokud si spočítáme náklady na jeden kilometr, zjistíme, že i přes nižší spotřebu benzinu jsou z finančního hlediska vysoce nevýhodné. Což u mnohých řidičů rozhoduje“, řekl Autowebu odborník přes čerpací stanice Jiří Kaloč.