autoweb.cz > palivo > nafta > Nafta je dražší než benzin. Vyplatí se ještě vůbec diesel a má smysl jako ojetina?
Nafta je dražší než benzin. Vyplatí se ještě vůbec diesel a má smysl jako ojetina?
Díváte se do tabulky technických údajů a svítí na vás 140 koní, 320 Nm a spotřeba 4,9 l/100 km. Tomu by vážně odolal málokdo v porovnání se 150 koni, 200 Nm a 8,5 l/100 km v případě benzínové verze. Jenže život s dieselem nepřináší jen uspokojení s nižší spotřeby. A bude vůbec ta spotřeba tak nízká? A vyplatí se vám to, pokud najedete pár tisíc kilometrů za rok?
Pro své kalkulace vycházejte z faktu, že nafta je dnes o přibližně dvě koruny dražší, než benzín. To se ale může kdykoli změnit jak směrem nahoru, tak dolů. Nezapomínejte také na skutečnost, že servis dieselového auta je náročnější, a tudíž i nákladnější.
Pro výpočet, po kolika kilometrech se vám diesel vyplatí, proto použijte velmi zjednodušený vzorec. Vezměte cenu nového auta v dieselové motorizaci a od ní odečtěte cenu auta v benzínové motorizaci. Výsledek si někam opište.
Pak vezměte cenu benzínu a vynásobte ji spotřebou benzínového auta, od toho pak odečtěte číslo, které vám vyjde po vynásobení ceny nafty a spotřeby naftového auta. Druhý výsledek si také někam opište. Pak vezměte první výsledek, vydělte ho druhým výsledkem a celé to pak vynásobte stovkou. Vyjde vám počet kilometrů, který musíte ujet, aby se vám naftové auto vyplatilo.
Čtěte také:
Test Opel Corsa 1.5 CDTI 102: Úsporný prcek s dojezdem 1 000 kilometrů
Test BMW 840d xDrive Cabrio: S větrem ve vlasech proti proudu
Test Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Dostupnější alternativa Multivanu?
Do výpočtů samozřejmě můžete zařadit i další faktory jako cenu povinného ručení, náklady na servis a podobně. Pokud porovnáváte auta se stejným objemem motoru, můžete cenu pojistky zanedbat, ale například srovnání motorů 1.0 TSI a 2.0 TDI už se do výsledku promítne výrazně. Každé auto má svá pro a proti.
Proto krom tradičních omylů, které se šíří o dieselových autech, uvádíme i ta fakta, která nemůžeme dieselovému autu upřít a která jsou na jeho straně. Největší pozor si ale dávejte, když kupujete diesel jako ojetinu, protože tam se riziko nechtěných finančních výdajů značně zvyšuje. To už jsme ale rozebírali ve starším článku, proto vás odkážeme na něj a zopakujeme jen to nejdůležitější.
Omyl číslo 1: Diesel má lepší zrychlení
Údaj točivého momentu vrcholící vysokou hodnotou v nízkých otáčkách zní samozřejmě lákavě, ale skutečnost je trochu jiná. Auta s dieselovým motorem mají nižší jmenovité otáčky, proto mají jinak poskládané převodovky s mnohem delším odstupňováním, aby se vyrovnaly benzínovým vozům v maximální rychlosti.
Výsledné síly, které putují na asfalt, jsou tak mnohdy dokonce nižší než v případě benzínového protějšku.
Omyl číslo 2: Diesel má výrazně nižší spotřebu
Jak kdy… Pokud budete s dieselem jezdit po městě nebo pokud mu budete neustále stát na krku, výhoda nižší spotřeby je tatam. Už ze svého principu funguje přeplňovaný dieselový motor nejlépe při částečném zatížení – například při konstantní rychlosti na tempomat po dálnici předpisovou stotřicítkou.
Potom se opravdu může spotřeba oproti srovnatelnému benzínovému motoru snížit až na rozdíl dvou tří litrů, což každých 1 000 km už udělá docela velkou finanční úsporu. Jestli ale chcete z dieselu neustále ždímat maximum, klidně se může stát, že ve výsledku bude žrát stejně jako odpovídající benzínový agregát. Proto si nejprve ujasněte, jak s autem chcete jezdit a kde.
Omyl číslo 3: Diesel je spolehlivější
Tady opět záleží hlavně na tom, jak se s autem jezdí. Diesel je totiž velmi choulostivý na změny teplot a zatížení a to platí zejména o jeho nejvíce namáhané součásti – turbodmychadlu. Kupte si dieselové auto na dlouhé cesty po dálnici a vydrží vám roky.
Kupte si ho na poskakování ve městě nebo na předvádění se kamarádům a za rok se vám rozsype jako domeček z karet. Diesel je konstrukčně mnohem složitější, musí odolávat mnohem vyšším tlakům a zatížení a jeho silné vibrace (majitelé 1.4 TDI ví, o čem mluvíme) se na životnosti nepodepíší zrovna pozitivně.
Omyl číslo 4: Diesel je ekologičtější
Údaj o vypouštěných emisích CO2 je stejně vypovídající jako předvolební preference jednotlivých politických subjektů. Z výfuku dieselových aut se line mnohem více sajrajtu než z výfuků aut benzínových.
Největší problém jsou nespálené uhlovodíky, saze, pevné částice a oxidy dusíku a síry. Ani nejmodernější technika v podobě filtrů pevných částic nedokáže pořádně tyto emise eliminovat a diesely tak nadále budou, aspoň z lokálního hlediska (když už ne globálního) větším zlem.
Co nelze popřít?
Fakt číslo 1: Diesel si dobře drží cenu jako ojetina
Zejména v našich končinách jsou dieselové motorizace žádanější a proto si drží jako ojetiny svou cenu velmi dobře. Když koupíte docela výhodně spolehlivé ojeté auto s naftovým motorem, můžete na jeho prodeji o rok dva později tratit velmi málo peněz, pokud se samozřejmě nezmění něco velmi radikálního – třeba že by vláda zavedla stoprocentní daň z nafty nebo podobný kocourkovský vynález zkázy.
Fakt číslo 2: Diesel se netrápí s nákladem
Pokud taháte za autem neustále přívěs s různým harampádím či stavebním materiálem nebo jezdíte naloženi po střechu, i tady má dieselový motor díky svému vyššímu točivému momentu nepopiratelnou výhodu proti benzínovému protějšku. Jestli tedy máte doma malou jachtu a vozíte ji s sebou na dovolenou k moři, velké SUV s pořádným dieselovým osmiválcem bude tou nejlepší volbou.
Dieselové auto je tu zkrátka od toho, aby pracovalo a tahalo náklad.