Jak vypadá a jezdí nová Škoda Fabia pohledem ženy? Vyzkoušela jsem na vlastní kůži

Oficiálně se Škoda Fabia čtvrté generace začne prodávat v České republice 16. září a automobilka má od jejího prodeje velká očekávání. Přeci jenom se jí od roku 1999 prodalo už 4 500 000 kusů. Co od ní tedy můžeme očekávat?
35_skoda_fabia_ml_phoenix_orange-1100x618.jpgCelá galerie 30 Zdroj: Škoda

Konečně. Konečně jsme si mohli poprvé za dlouhou dobu sednout za volant nového modelu automobilu a otestovat co umí. Na dvoudenní prezentaci nové Fabie si Škodovka zvolila jedno z nejstarších a největších polských měst – Gdaňsk.

Město, které se v minulosti nacházelo na křižovatce mnoha obchodních cest a prezentovalo důležitou zastávku na Jantarové cestě. A možná právě proto testování Fabie zde mělo takové kouzlo. Kouzlo historické i obchodní.

Větší a útulnější

Fabie nám vyrostla – do délky i šířky. O 94 mm větší rozvor znamená více prostoru a více místa na dýchání. Na test toho „jak se sedí“ jsem si půjčila 180cm kolegu (já mám 163 cm, já se vejdu všude), a kupodivu i s panoramatickou střechou měl všude dostatek místa. Jak vepředu za volantem, tak vzadu to bylo stejně pohodlné.

Do kufru toho narvete taky podstatně víc – až o 50 litrů. Prostě se nám holka trošku nafoukla a dává to světu znát, že už to nebude jen „Fabia“, ale že se o ni začnou zajímat i mladší ročníky, které s ní budou chtít procestovat kus světa.

Designově prošla lehkým faceliftem, a stala se aerodynamičtější, a to i díky lehkému snížení. Přední pohled nabízí prezentaci ostře řezaných LED světlometů, naopak při pohledu ze strany si můžete všimnout dozadu stoupající spodní linie okna a naopak klesající linie střechy, což autu dodává na energičnosti a lehké dravosti. Zadní části pak dominuje obří nápis ŠKODA a vysoko posazená zadní světla. Fabia se těmito prvky stala z teenagera dospělákem.

Zaměření se na exteriér jenom potvrzuje tzv. Color Concept, kdy si můžete zvolit odlišnou barvu karoserie, střechy, zrcátek a kol. Mě upřímně nejvíce z představovaných barev zaujala kombinace oranžové karoserie (barva Phoenix) s mixem černé střechy a kol (barva Magic). Fabia pak působí velmi neotřelým dojmem, elegantním a zároveň vystupujícím z té celé řady „obyč“ aut, která nejen v Polsku jezdí. Poměrně dost lidí se za mnou otáčelo.

Zajímavé prvky i uvnitř

Někdy si říkám, jak vypadá asi práce designérů jednoho modelu určité značky a jak dlouho musí strávit nad naplánováním a vyladěním veškerých detailů interiéru. Protože u Fabie to musely být dlouhé hodiny.

Na první pohled vás totiž zaujmou tři věci. Nové kruhové výdechy klimatizace (à la „ahoj Audi, jak se máš?“), nápis Fabia po horních stranách přístrojové desky a nová madla dveří, která vypadají extrémně futuristicky (ona jsou už v Enyaqu, ale tady jsou tak nějak víc zaznamenatelné).

Co je pro Fabii taky novinka, to je nový digitální přístrojový štít, jehož ovládání je trošku intuitivnější než u jiných modelů Škoda. A stejně tak displej infotainmentu nabízí celkem příjemné prostředí.

Automat i manuál 1.0 TSI

Při mém testu jsem vyzkoušela Fabii s motorem 1.0 TSI 81 kW s automatickou převodovkou a 70 kW s manuální převodovkou. Díky bohu se DSG podařilo vyladit tak, že při rozjezdu už necuká tak, jako tomu bylo v dřívějších dobách, ale chybělo tomu při větším sešlápnutí plynu trochu toho zrychlení.

Řekněme, že to bylo takové vlažňoučké, že jsem ráda, že mě ten kamion nesejmul. Automat ukázal ale svou sílu při subtilnější plynulé jízdě, kde řazení bylo bez problémů a jízda probíhala hladce.

Manuální verze, i když s nižším výkonem působila, o dost hbitěji a krásně reagovala na jakýkoliv pokyn. Odezva byla rychlá a čistá, až mě překvapilo, jaká je to paráda. Jen bylo potřeba častější řazení, neb když otáčky spadly pod 2 000, byl ten pohyb takový urousaný a kašlající.

Hodnotit spotřebu si nedovolím, protože na to jsme v autech seděli moc krátkou dobu a každý se k testovanému modelu choval jinak, takže to si necháme až na individuální testy.

Překvapila… holka zlatá

Pro mě je nová Fabia takovým příjemným osvěžením letošní automobilové sezony. Je tichoučká (hluk motoru fakt není vůbec slyšet), je na pohled pěkná a umí za to vzít, když chce, a je pohodlná.

Škodovka s ní cílí sice na starší cílovou skupinu, ale já si pořád myslím, že má skrytý potenciál zabodovat u mladších ročníků (tedy cca 30letých). Ostatně, kdy jsem o ní mluvila s kolegyní, řekla mi, že nad ní uvažuje – že se ji líbí, jak designem, tak avizovanou spotřebou a je to takovej „šmudla“.

No, milá Fabie, přeji ti, aby ti to na všech polích fungovalo a aby si pro Škodovku byla zase opět v TOP trojce jako v minulých letech. Zasloužíš si to.

1.9.2021 9:09| autor: Simona Svátková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist