autoweb.cz > Kia > Vypadá jako Hummer, ale není jím. Neuhodnete, kdo stojí za tímhle bojovým offroadem
Vypadá jako Hummer, ale není jím. Neuhodnete, kdo stojí za tímhle bojovým offroadem
Společnost Kia Motors Corporation odhalila plán vyvinout novou standardní platformu pro vojenská vozidla příští generace, čímž se zároveň posílí konkurenční výhoda automobilky v budoucích vojenských projektech.
Kia Motors plánuje ještě letos zahájit výrobu prototypů středně velkých standardních vozidel a absolvovat v roce 2021 zkušební hodnocení v gesci korejské vlády. Cílem výrobce je armádní nasazení od roku 2024 v návaznosti na proces standardizace a výchozí výrobní testy.
Projekt středně velkého standardního vozidla je výsledkem společné investice korejské armády a společnosti Kia Motors. Rozsáhlý program spočívá v náhradě aktuálně používaných standardních vojenských vozidel s užitečnou hmotností 2,5 tuny a 5 tun a vývoji nových obrněných vozidel s užitečnou hmotností 5 tun.
Standardní vozidla budou disponovat řadou nejnovějších komerčních technologií vč. naftových motorů 7,0 litru s vysokým točivým momentem a automatickou převodovkou, ABS, protiprokluzové funkce (ASR), zadního parkovacího asistenta, 360° monitorovacího systému, satelitní navigace a vyhřívání sedadel.
Díky vývoji nových vozidel na podvozkové platformě podle zásad modulárního přístupu bude Kia schopna v budoucnu vyvíjet i další odvozená provedení, jako např. vozidla vybavená různými zbraňovými systémy nebo vozidla navržená na základě vysoce speciálních specifikací a technologií.
Výrobce již připravil základní návrh koncepce nových vojenských terénních vozidel (ATV) a má v plánu počátkem příštího roku představit prototyp. Nové terénní vozidlo se bude vyvíjet nejen pro vojenské účely, ale najde uplatnění i v dalších oblastech, např. v průmyslu nebo při volnočasových aktivitách – s výhodou přitom využije holý podvozek odolného SUV Kia Mohave.
Kia bude i nadále posilovat svoji pověst výrobce SUV, kdy technologie a know-how z vývoje vojenských vozidel využije k dalšímu zvyšování odolnosti SUV homologovaných pro běžný silniční provoz.
V rámci dalšího posilování vývoje budoucích armádních bojových systémů se Kia rovněž aktivně věnuje pokročilému výzkumu a vývoji, kdy kombinuje nejnovější automobilové technologie se světem vojenských vozidel. Firma vyvíjí technologii autonomního řízení pro vojenská vozidla s potenciálem pomáhat v oblasti zásobování vojsk.
Kia dále zkoumá možnosti uplatnění technologie vodíkových palivových článků v nejrůznějších vojenských aplikacích vč. vozidel poháněných palivovými články a záložních elektrocentrál. Technologie palivových článků je považována za řešení vhodné pro budoucí vojenská vozidla, neboť může zajistit velkou kapacitu dodávek elektřiny za bojových podmínek.
Kia Motors pro korejskou i další zahraniční armády vyrobila řadu různých vozidel s užitečnou hmotností 0,25 tuny, 1,25 tuny, 2,5 tuny a 5 tun. Kia doposud nabízela devět různých modelových typů a 100 odvozených provedení s celkovým objemem produkce 140 tisíc vojenských vozidel.
Firma vyráběla terénní pásový transportér s označením BV206. V roce 2001 vyvinula 15tunové vyprošťovací vozidlo a tahač pro přepravu těžkého vybavení, čímž položila základy produkčního systému kompletní modelové řady vojenských vozidel napříč různými velikostními segmenty.
Kia rovněž jako první v Koreji vytvořila lehké víceúčelové taktické vozidlo, nahrazující dosavadní vozy s užitečnou hmotností 0,25 tuny a 1,25 tuny. Vozidlo bylo vybaveno spolehlivým motorem, automatickou převodovkou a brzdovou soustavou z modelu Kia Mohave; dále využívalo nejnovější komerční technologie a speciální vojenské specifikace vč. elektronického systému pohonu všech kol.