autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Výkup pozemků pro dálnici D8 ohrožují spekulanti
Výkup pozemků pro dálnici D8 ohrožují spekulanti
Majitelé pozemků, které leží v trase připravované dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi (16,4 km) jsou oslovováni neznámými lidmi, kteří se snaží zakoupit tyto pozemky dříve než ŘSD ČR. „Nějací dva lidé z Brna mi nabízeli odkup mého pozemku. Kvůli nízké ceně jsem neprodal, ale kdyby byla vyšší než ta, co mi nabízí ŘSD, pozemek by byl již jejich,“ řekl majitel jednoho z dotčených pozemků z Lovosic.
ŘSD ČR nemá informace, zda-li se jedná o spekulanty či ekologická sdružení, která proti této stavbě bojují již od devadesátých let. A až čas ukáže, kolik se podobných úspěšných obchodů již uskutečnilo. „Velmi exemplární je případ z oblasti u Hradce Králové, kde došlo k prodeji pozemku 67 spoluvlastníkům. Se všemi se nyní musíme řádně vyrovnat. A vzhledem k jejich averzi vůči stavbě klíčové dálnice jsou to až několikaletá jednání, které také stojí stát nemalé peníze a řidiči nechápou, proč ještě nestavíme,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD ČR Petr Laušman.
Proces přípravy této stavby je již v závěru, trasa dálnice je již pevně stanovena a bude se jednat o poslední chybějící část celé D8. Poslední boj o vedení dálnice byl ukončen v březnu 2005, kdy se zastupitelstvo ústeckého kraje přiklonilo k rychlejší a ekonomicky výhodnější variantě v oblasti dvou tunelů u Prackovic. „V každém případě po rozhodnutí kraje zástupci sdružení velmi otevřeně prezentovali, že budou výstavbu blokovat všemi možnými způsoby, máme proto obavy, že tyto snahy o získání pozemků souvisí se stále stejnými ekologickými sdruženími. Tato činnost je již v podstatě jen marným pokusem o zdržení výstavby a na životní prostředí již nemůže mít vliv,“ doplnil Petr Laušman.
Hlavní příčinou těchto komplikací je především nedokonalá legislativa. Zákonodárci měli letos několikrát příležitost schválit zákon týkající se i vykupování pozemků pro tento druh staveb. Ministerstvo dopravy ČR i ŘSD ČR navrhovalo přijmout zákon, který by zamezil spekulacím s pozemky již ve fázi, kdy je plánovaná komunikace zanesena v platném územním plánu. Tento zákon by také zjednodušil proces vyvlastnění a zamezil by dnes možné variantě odvolávat se několikrát po sobě na stejnou záležitost. Dnešní stav v Česku je v rámci Evropy skutečně ojedinělý. Jelikož zákon nebyl doposud přijat, dochází nyní a nadále docházet bude k podobným komplikacím při výstavbě nejenom silnic a dálnic, což má za následek především oddálení zprovoznění komunikací až o několik let.
Ředitelství silnic a dálnic