Volvo XC90 (od 2002)

Švédské SUV nehledá nového majitele těžko. Na trhu je poměrně početně zastoupeno, ale některé vozy se netěší nejlepšímu zdraví.

RADOSTI
Cestovní komfort, vysoká bezpečnost, kvalitní materiály v interiéru, dobrá prostornost.

STAROSTI
Vyšší poruchovost, vyšší ceny ojetin, spotřeba zážehových pohonných jednotek.

Švédská automobilka Volvo představila SUV XC90 v roce 2002. Pěti či sedmimístný vůz dostal do nabídky dva zážehové a jeden vznětový motor.

O dva roky později se pod kapotu automobilu dostala nejsilnější motorizace v podobě osmiválce o objemu 4,4 litru a výkonu 232 kW. Do nabídky se dostalo také silnější provedení dieselového motoru.

Faceliftem a drobnou modernizací prošel model XC90 v roce 2006. Opět došlo ke změnám v nabídce pohonných jednotek.

Bariérovou zkoušku Euro NCAP absolvoval vůz v roce 2003. Za ochranu posádky při nárazu dostal pět hvězdiček z pěti možných (34 bodů). Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy samostatně ještě nehodnotila, ale prověřovala se ohleduplnost při střetu s chodcem. Zde si vůz připsal za 10 bodů dvě hvězdy ze čtyř.

Pozice na trhu
Volvo XC90 je na trhu ojetin celkem vyhledávané. V nabídce převažují vozidla s turbodieselem, ale ani benzinové verze nejsou vzácností. V inzerci najdete jak pětimístné, tak sedmimístné automobily.

Nejlevnější z nich se prodávají za ceny začínající u hranice 250 000 korun. Vozidla vyrobená po faceliftu lze koupit přibližně od 400 000 Kč.Zpracování
Interiér automobilu potěší kvalitními materiály se zdařilou povrchovou úpravou. Pochvalu si zaslouží designově povedená palubní deska i pohodlná sedadla.

Důležitá je také nabídka místa pro posádku. Tísnit se nikdo nebude a to ani na zadních sedadlech. Zavazadelník o objemu 613 litrů odveze opravdu hodně a v případě potřeby jej lze ještě rozšířit sklopením zadních sedadel.

Jízda
Stejně jako další SUV i XC90 se nejlépe cítí na silnici. Pohon všech kol AWD mu však zajistí značnou dávku jistoty i při jízdě na sněhu nebo polní cestě.

Komfortní ladění podvozku zaručuje posádce pohodlí i při překonávání nerovností. Brzdy pracují bravurně a vůz se příjemně ovládá. V určitých situacích se ale stává přetáčivým, když zadní náprava začne ujíždět do strany.

Motorizace
Z hlediska provozních nákladů jsou u „es-ú-véček“ obecně jedinou dobrou volbou diesely. Ani u Volva XC90 tomu není jinak. Vznětové motorizace platí za výrazně úspornější než zážehové a přitom disponují dostatkem sil.

Těch mají dost i benzinové motory. Zatímco diesely se vstřikováním systémem common rail jsou pětiválce o objemu 2,4 litru, nabídka zážehových agregátů je pestřejší. Začíná jednotkou o objemu 2,5 litru a výkonu 154 kW a končí nenasytným motorem 4.4 V8.

Kdo zatouží po benzinové motorizaci, bude spokojen už se základní pohonnou jednotkou. Více sil nabídne provedení T6 s přeplňovaným šestiválcem o objemu 2,9 litru a výkonu 200 kW. V nabídce jej v roce 2006 nahradil další šestiválec, tentokrát o objemu 3,2 litru.

Zážehové motory: řadový pětiválec 2.5 20V/154 kW, řadové šestiválce 2.9 T6/200 kW, 3.2 24V/175 kW a osmiválec 4.4 V8/232 kW.
Vznětové motory: řadové pětiválce 2.4 D/120 kW, 2.4 D5/136 kW.

NEJ motory

Dobrá volba: 2.4 D/120 kW
Pětiválcový turbodiesel ve svém slabším provedení pracuje spolehlivěji, přitom má stále dostatek výkonu. Větší pozornost je ale třeba věnovat stavu turbodmychadla, které nemusí být v nejlepší kondici.

Nevhodný: 4.4 V8
Osmiválec je kultivovaný a má sil na rozdávání. Rozhodně ale nejde o žádného spořílka, což budete zejména při dnešních cenách benzinu citelně vnímat.

Časté závady

„Při pořizování SUV je vždy nutné velice důkladně zkontrolovat podvozek, zda nenese známky poškození od neopatrné jízdy v terénu,“ upozorňuje Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO. Setkat se můžete se selhávajícím pohonem všech kol AWD nebo vadnou samočinnou převodovkou.

Výjimkou nejsou nadměrně opotřebená ložiska kol, někdy zlobí senzory ABS, známe i případy prasklých ventilů u nejsilnějšího turbodieselu D5. „Můžete se setkat také s vadným palivoměrem nebo poruchami elektroniky. U dieselů si dejte pozor na stav turba,“ pokračuje zástupce AAA AUTO.

Nezapomeňte prověřit veškerou elektrickou výbavu. Někdy totiž narazíte na nefunkční elektrické stahování oken či problém s ovládáním zrcátek.

Milan Jirouš

17.4.2011 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist