autoweb.cz > Volvo > Volvo XC90 > Volvo XC90 D5: Oáza klidu
Volvo XC90 D5: Oáza klidu
Dynamika 9
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.4
Radosti
- Atmosféra na palubě
- Špičkový interiér
- Praktičnost
- Bezpečnostní a asistenční systémy
Starosti
- Komfort podvozku
- Hlučnější motor
Nic není nastálo, zpívá se v jedné známé písničce. V případě Volva to rozhodně platí, protože Švédi své modely inovují prakticky neustále. Kromě toho, že vám při pravidelné návštěvě servisu zpřístupní nové funkce nebo kupříkladu zvýší rozsah adaptivního tempomatu, pracují také na technice. Příkladem za všechny budiž poslední generace Volva XC90, které navenek vypadá pořád stejně, ale pod povrchem došlo s novým modelovým rokem k několika změnám.
Interiér
Vezměte do ruky bytelně působící kliku, otevřete masivní dveře a vklouzněte do pohodlné sedačky. Jakmile za sebou zabouchnete, ocitnete se ve vlastním světě. Ve světě, kde neexistují žádné starosti. Nebo alespoň tak na mě vnitřek Volva XC90 působí – minimalistický design, přírodní dřevo a kov, všechno je poctivé a nádherně vyrobené.
Multimediální systém Sensus je dotykový a ovládáte přes něj prakticky všechny funkce auta, ale ovládání je tak intuitivní, že si zvyknete během pár minut. Na levé obrazovce máte všechna rychlá nastavení od seřízení Head-up displeje až po vypnutí funkce Start-Stop, hlavní obrazovka sdružuje navigaci, multimédia, telefon a rychlý přehled o spotřebě auta, každou pak můžete snadno rozbalit pro podrobnější informace. A vpravo máte přístup do aplikací a nastavení multimédií. Jednoduché jak facka. Vždy se přitom můžete snadno vrátit na domovskou obrazovku stiskem tlačítka pod displejem. Ty nejdůležitější informace se vám však nezobrazují na 12palcovém displeji, kde byste je při jízdě mohli snadno přehlédnout, ale přímo před vámi na digitálním přístrojovém štítu, případně také rovnou na čelním skle.
Mluvit o praktičnosti v souvislost s XC90 by bylo jako nosit dříví do (švédského) lesa. Neodpustím si ale zmínku o skutečně štědrém prostoru na zadních sedadlech a obřím zavazadelníku, který po sklopení druhé řady sedadel naroste až na hodnotu 1868 litrů. Na nedostatek místa si tady pravděpodobně stěžovat nebudete.
Pohon a spotřeba
Jedna ze zásadních změn, které se Volvo XC90 dočkalo až v průběhu svého života, je systém PowerPulse, kterým je standardně vybaven vznětový čtyřválec s označením D5. V principu se jedná o vzduchový zásobník, který v případě sešlápnutí plynového pedálu pomáhá roztočit turbodmychadlo, takže auto mnohem ochotněji akceleruje i v nízkých otáčkách.
Jestli jsem měl v minulosti k výkonu motoru nějaké výhrady, teď už je díky PowerPulsu nemám. Parametry 235 koní a především 480 Nm už od 1750 otáček jsou dostatečné a především důstojné pro auto takových rozměrů a kategorie. Slušně je na tom XC90 také v otázce spotřeby, můj dlouhodobý průměr byl okolo 10 litrů, ale přiznám se, že příliš ekonomicky jsem nejezdil. S lehkou nohou se mimo město dá jezdit okolo sedmi litrů, na dálnici počítejte se zhruba 9 l/100 km.
Jestli mi na motoru něco vadilo, tak to byl jeho zvuk, který byl nejzřetelnější na volnoběh a v nízkých rychlostech. Zvuk motoru paradoxně vynikl kvůli vynikajícímu odhlučnění zbytku auta, takže při popojíždění po rušné ulici neslyšíte nic z okolního rámusu a jediné, co do interiéru prostupuje, je klapot motoru. Uklidňující atmosféra na palubě je tím narušena, což je škoda.
Ovladatelnost
V případě Volva XC90 platí přímá úměra – čím rychleji pojedete, tím lépe se auto chová. Ve městě se kvůli dvacetipalcovým ráfkům (standard vrcholné verze Inscription) trochu trápí. Propadlý kanál vyloudí nepěknou ránu, drobnější výmoly zase rozvibrují karoserií. O palec menší disky by si s městskými silnicemi rozuměly rozhodně lépe.
Jakmile ale vyjedete za město, nebo ještě lépe – na dálnici, funguje XC90 výborně. Podvozek svým pohupováním posádku příjemně konejší a i dlouhá cesta rychle uteče. Tady musím znovu vyzdvihnout skvělé odhlučnění, díky kterému můžete bez problémů udržovat vysoké dálniční tempo bez obav z migrény, protože je uvnitř úžasné ticho.
Díky vyšší světlé výšce, kterou můžete v případě vzduchového podvozku zvýšit o další čtyři centimetry, zvládne Volvo ledacos i v terénu. Na offroadové hrátky samozřejmě zapomeňte, polní cestu k chatě zvládne levou zadní i když bude pár dní vytrvale pršet. Jistota pohonu všech kol je znát i při běžné jízdě, zadní kola se například automaticky zapojují do hry při každém rozjezdu.
Speciální odstavec si jistě zaslouží bezpečnost, na kterou automobilka klade velký důraz. Ostatně, určitě jste slyšeli o vizi 2020, která slibuje, že od daného roku v nových vozech Volvo nikdo nezemře ani nebude vážně zraněn. To je skutečně ambiciózní plán, od jehož naplnění nás dělí necelé tři roky. Už dnes ale mají všechny modely maximální možnou bezpečnostní výbavu, která zahrnuje například systém City Safety.
Ten identifikuje chodce, cyklisty či velká zvířata a dokáže zabránit případné srážce, nebo alespoň zmírnit jeho dopad. Volvo nezapomíná ani na semi-autonomní řízení Pilot Assist II, který dokáže udržovat rychlost, vzdálenost i udržovat auto v pruhu. To se hodí třeba ve chvíli, kdy se za volantem potřebujete napít nebo se na moment ohlédnout za dítětem na zadním sedadle.
Verdikt
Od mého posledního dostaveníčka se švédským kolosem už uplynulo hodně vody, je ale příjemné vidět, že se auto neustále posouvá kupředu, vyvíjí a zlepšuje. Lépe fungují bezpečnostní a asistenční systémy, multimediální systém Sensus pracuje ještě o chlup intuitivněji a velký krok kupředu udělal také vznětový motor. Všechno s jedním jediným cílem – ušetřit vás starostí a tím pádem i usnadnit vám každodenní život za volantem. A přesně to Volvo XC90 zvládá nadmíru dobře.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vznětový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Plnění | přeplňování dvěma turbodmychadly |
Zdvihový objem (cm3) | 1969 cm3 |
Vrtání x zdvih (mm) | 82 mm x 93.2 mm |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 275/45 R20 |
Pneumatiky vzadu | 275/45 R20 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 173 kW (235 k) v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 480 Nm v 1750 - 2250 |
0-100 km/h (s) | 7,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,7 |
Objem nádrže (l) | 71 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4950 |
Šířka (mm) | 2008 |
Výška (mm) | 1776 |
Rozvor náprav (mm) | 2984 |
Provozní hmotnost (kg) | 1997 kg |
Celková hmotnost (kg) | 2630 kg |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2700 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 1868 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 514 900 Kč (D4 Momentum) |
Základní cena test. verze | 1 743 900 Kč (D5 Inscription) |