autoweb.cz > Volvo > Volvo XC60 > Volvo XC60 v plug-in hybridu představuje dobrý kompromis mezi láskou k benzinu a elektrifikací. Zamilujete si jeho prémiové materiály a schopnost žehlit silnice.
Volvo XC60 v plug-in hybridu představuje dobrý kompromis mezi láskou k benzinu a elektrifikací. Zamilujete si jeho prémiové materiály a schopnost žehlit silnice.
Volvo bylo vždycky zárukou bezpečnosti a kvality. To se nemění ani po letech. Naopak švédští inženýři se snaží posouvat, jak vizuál, tak vyladění motorizace. Spíš se tedy zaměřuji na onu druhou stránku, protože onen exteriér zůstává až na malé faceliftové úpravy stejný. Co tedy od oblíbeného modelu můžete čekat?
Klaňte se severským bohům
Výrazné změny zevnějšku nečekejte. Nejvýraznějším prvkem jsou světlomety, které svým tvarem připomínají, a samo Volvo tuto interpretaci používá, Thorovo kladivo aneb Odkaz severské mytologie. Pak už je vizuální stránka dána samotnou zvolenou výbavou či specifikací. V našem případě u Ultimate Dark jsme se mohli pokochat lesklou černou mřížkou chladiče, která měla rámeček ve stejné barvě. V ní byl usazen emblém značky. Mimochodem, jak poznáte, že jedete v prémiovém voze? I emblém v oné přední mřížce je vyhřívaný…
Nesmělo chybět panoramatické okno, které nejen, že působilo hezky na oko, ale dovnitř, do světlého interiéru propouštělo velké množství světla a vytvářelo tak prostornější nádech vnitřku.
Pocit luxusu dodávala i 20″ kola z lehké slitiny s 5 paprsky ve tvaru Y s výbrusy v provedení Diamond Cut.
Celé auto bylo pokryto černými lesklými dekorativní prvky, ať už jste se zaměřili na rámy bočních oken nebo střešní ližiny. Vše bylo uzpůsobeno tak, aby vám dodávalo maximální pocit nenápadnosti v provozu. To samé se ale nedalo tvrdit o interiéru.
A co takhle bazarové Volvo XC60?
Nádech luxusu
Ten je naopak okázalý, jak se na Volvo patří. Nezměrný počet prémiových materiálů dokonale lícujících. Celý vnitřek byl světlý. Na sedadlech pak větrané kožené čalounění Nappa. Navíc celá kabina oplývala vylepšením v podobě Polestar optimalizace, kterou poznáte v okamžiku usednutí – jedná se o exkluzivní volič automatické převodovky, který je ručně vyrobený švédskými skláři ve společnosti Orrefors. Nic zajímavého, řeknete si? Ale ono je to celé z pravého masivního křišťálu. Vzniká tak unikátní spojení řemeslného mistrovství a technologie a vy můžete bezesporu tvrdit, že uvnitř vašeho Volva máte šperk představující esenci soudobého skandinávského designu a udržitelného luxusu.
To celé navazuje na plně čalouněnou palubní desku, kterou doplňují jemné dřevěné detaily. Mimochodem, automobilka si potrpí na velké preciznosti, a proto i švy jsou zde barevně sladěné.
Nezapomeňme ani na chromové detaily a pianinově černou, která má své výsadní postavení ve středovém tunelu a na volantu.
Prim pro řidiče hraje 12palcový displej, na kterém si ale nemůžete volit nějaké personalizované nastavení, což si troufáme tvrdit, je u tak výjimečného auta, škoda. Co ale chválíme je ono googlácké prostředí středového displeje, kdy, pokud jste fanda Androidu, zaplesáte, pokud máte iPhone, spláčete a budete se muset velmi výrazně zflexibilnět. Co je taková třešnička na dortu, že kdyby vám byla zima, a to nemyslíme ta fyzická, tu dokážete klimatizací a topením vyřešit, ale taková ta vizuální, můžete si na vertikálním displeji pustit praskající krb. Nelžeme, podívejte se sami.
Co je ještě nutné pochválit jsou kamery, a to jak ve všech směrech, tak ona panoramatická. Moc příjemně kreslí a dává vám vážně pocit, že vidíte, až za roh.
Jinak je to ta samá písnička jako v nedávno testované XC90. Volvo si potrpí na luxus a jakousi magnificenci. Dokáže ji implementovat s neskonalou grácií a kvalitou sobě vlastní. Na druhou stranu nedochází k žádným výrazným změnám. I když takové tvrzení beru zpátky. Například volba jízdních režimů doznala ne zrovna příjemné změny, a to takové, že se „vměstnala“ místo fyzického ovladače do softwarového řešení. Pro volbu je třeba jít do nastavení ve středovém displeji, a tam si vybrat požadovaný jízdní režim.
Další redakční test SUV
Práce motorů na jedničku
A když jsme se tedy dostali už k meritu věci, tedy motoru a jízdním vlastnostem, dovolme si tu Volvo pochválit. Dvoulitrový řadový benzinový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem a s elektromotorem vzadu pěkně pracuje a nabídne opravdu oslnivý výkon. Pokud všechny systémy pracují pospolu, dostanete z motoru sílu až 455 koní při točivém momentu 709 Nm, a z 0 na 100 km/h vás tahle „legrace“ vystřelí za krásných 4,9 sekund. Jediným vašim problémem bude maximálka 180 km/h, protože tento švédský nadpozemský drak by letěl mnohem dál.
Volvo XC60 T8 AWD má velmi dobře zpracovanou osmistupňovou automatickou převodovku, která řadí poměrně rychle, ale na druhou stranu jemně, takže přechod mezi jednotlivými motory vůbec na jízdě nepocítíte. Lehký zvuk se přeci jen objeví, pokud stojíte u auta venku a dlouho „stojíte“ na elektromotor, pak se přepne na klasiku.
Jinak je celkově plug-in hybridní ústrojí velmi kultivované a příjemně reaguje na změny jízdních režimů, kde si můžete vybírat mezi Hybridem, Polestar (sportovnější charakter), Pure (čistá elektřina), Off-road a Constant AWD.
V základu vždy jezdíte na Hybrid, a do čistě elektrického režimu si auto musíte přepnout ručně. V tabulkách je uvedeno, že čistý dojezd na elektřinu je 77 km, nám se podařilo 60. Nicméně největší zážitek z jízdy dostanete na režim Polestar. Dravější, rychlejší odezvy na vaše pokyny, vám udělají neskonalou radost. V hybrid režimu zase oceníte klid a vyrovnanost, a pokud potřebujete sílu, dopřeje vám ji i tam, ale s určitou grácií sobě vlastní.
S tím souvisí i příplatkový systém vzduchového odpružení pro všechna 4 kola a aktivní podvozek. V tomto okamžiku se stává z XC60 žehlička. Nezajímá vás výmol, díra, nerovnosti, nic. Jakýkoliv režimu Volvu pod kola pošlete, odmění vás tichem v kabině a absolutním pohodlní s absencí otřesů či náklonů, i napříč tomu, že váží 2,1 tuny.
Tohle nás na XC60 bavilo asi nejvíce – to vyvážení výkonu a pohodlí a samozřejmě nespočet kvalitních asistentů, a hlavně bezpečnostních prvků. Nicméně i zde platí, že pokud máte plug-in hybrid, je nutné dobíjet. Pokud dobíjíte, ona spotřeba benzinu je velmi nízká, pokud nedobíjíte, dostáváte se ke standardu. My jsem nedobíjeli a po 504 kilometrech jsem si přičuchli k 7,4 litrům na 100 km.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge je skvěle vyladěným pomocníkem, který nabídne kvalitu, pohodlí, dynamiku a bezpečnost, ale sáhnete si kvůli němu opravdu hluboko do kapsy. Testovaná verze stála 2 333 109 Kč. Dokážete si pořídit ale i levnější verzi téměř o milion méně. Ale ruku na srdce, stejně je to hodně peněz. Ale zase víte, že nekupujete zajíce v pytli, ale léta zkušeností a švédské preciznosti.