Volvo dosáhne letos rekordních prodejů

Rok 2023 byl pro automobilku Volvo Cars úspěšný. Představila nové modely a ve svých ambiciózních plánech pro budoucí směřování se posunula o notný kus dopředu. Shodně s globálními úspěchy se dařilo i jejímu českému zastoupení.

Zaměření automobilky Volvo Cars je v posledních letech konzistentní: růst a elektrifikace. Toto jsou naše hlavní cíle, k nimž směřují naše jednotlivé kroky a závazky, jež se snažíme postupně naplňovat. A to jak globálně, tak samozřejmě na lokálních úrovních, tedy i v rámci tuzemského zastoupení značky.

Globální úroveň

Společnost Volvo Cars chce v roce 2023 dosáhnout historicky nejvyšších prodejních čísel. Očekává se tak mírné zlepšení oproti poslednímu historickému maximu z roku 2019, které přesáhlo 700 tisíc prodaných automobilů značky Volvo. Reálnosti naplnění tohoto dílčího cíle nasvědčuje skutečnost, že prodeje v roce 2023 byly meziročně lepší v každém izolovaném měsíci. U BEV se meziročně téměř zdvojnásobily, ale i PHEV vzrostly o 12 %.

Co je však důležitější pro rok 2024 – globálním cílem je přiblížit se hranici 900 tisíc prodaných vozů Volvo. Novým prodejním tahounem bude samozřejmě Volvo EX30, jež i přes náš nemalý optimismus překonalo veškerá očekávání, zvýšení prodejů ale předpokládáme i u dalších modelů včetně Volva EX90.

Volvo na českém trhu v roce 2023

Neméně potěšující jsou výsledky za Českou republiku.

„Máme za sebou rok s rekordními prodeji. Již koncem listopadu bylo v ČR dosaženo historicky nejvíce registrací. Konkrétně v období od ledna do listopadu to bylo 2 725 registrací nových vozů, což je o 35 % více než v roce 2022,“ uvedl generální ředitel Volvo Car Czech Republic Alican Emiroğlu při prosincovém setkání s novináři. „Zvyšujeme podíl na trhu a jsme jednou z nejvíce rostoucích značek, především díky prodejům modelů s plug-in hybridním a plně elektrickým pohonem.“

To potvrzují konkrétní čísla: 16 % prodejů značky v České republice tvoří PHEV (což znamená první místo na trhu v podílu prodejů PHEV), 3 % BEV modely. Přitom celkový průměr trhu u obou typů pohonů je 2–3 %. A bude to právě oblast plně elektrických vozů, kde předpokládáme pokračující progres i v roce 2024.

„S našimi elektrickými modely Volvo v čele s nejmenším SUV EX30 míříme v našich očekáváních skutečně vysoko – pro příští rok počítáme u plně elektrických vozů s 15–20% podílem prodejů,“ nastínil cíle pro nadcházející období pan Emiroğlu.

Není to však pouze segment nových vozů, kde se nám na tuzemském trhu v uplynulém období dařilo. Umístění v první desítce mezi všemi značkami na trhu ojetých automobilů obecně a ještě lepší výsledky v rámci prodeje ojetých vozů mladších 5 let svědčí o rostoucím zájmu o naše produkty.

Výhled pro další období

Primárním cílem je pokračovat v cestě růstu. Na tom bude mít, jak již bylo uvedeno, největší podíl bezpochyby model EX30, očekává se ale výrazné zvýšení prodejů plně elektrických modelů obecně a také PHEV vozů značky Volvo.

Celkové ekonomické výsledky podpoří i atraktivní nabídky pro prodej stávajících mild hybridních vozů, jejichž výroba bude v souladu s globálními cíli automobilky v příštích letech postupně končit – poslední dieselové motory by měly být vyrobeny začátkem příštího roku, přičemž společnost Volvo Cars již zastavila investice do výzkumu a vývoje nových spalovacích motorů a místo toho se plně soustředí na technologie budoucnosti.

Nejmenší, ale největší tahoun

Největší zájem celosvětově i na domácím trhu se nyní soustředí na letošní novinku – dosud nejmenší vůz značky, SUV Volvo EX30. Model, který je charakteristický řadou „nej“ včetně ceny, která je na elektromobil překvapivě srovnatelná s konkurenty se spalovacími motory, již přes svoje krátké působení v automobilovém světě získal jak spoustu ohlasů od (nejen) odborné veřejnosti, tak také nejedno prestižní ocenění. A to ještě než první vozy dorazily ke svým majitelům. Patří k nim tak prestižní tituly jako Auto roku magazínu The Sun, Malé SUV/crossver roku od Sunday Times nebo zařazení mezi sedmičku finalistů o titul Evropské auto roku.

Zkrátka samozřejmě nepřijdou ani tuzemští zájemci – v únoru budou probíhat testovací jízdy u jednotlivých dealerů v rámci celé ČR.

Majitelé tohoto mimořádného „malého vozu s velkým duchem“ budou mít navíc nyní k dispozici novou aplikaci, která soustředí všechny informace o voze a nabídne praktické a intuitivní funkce, včetně dálkového ovládání umožňujícího zabezpečení vozu, nastavení teploty či pročištění vzduchu v kabině, a zjednoduší ovládání procesu nabíjení.

Koncem léta 2024 pak do Česka dorazí první kusy modelu Volvo EX90, sedmimístného plně elektrického SUV s technologiemi fungujícími na základě porozumění prostředí okolí vozu a chování řidiče a připraveného pro budoucí autonomní řízení, stejně jako možnost obousměrného nabíjení.

Globální plány a jejich naplňování na poli udržitelnosti

V současnosti již nelze cíle společnosti Volvo Cars v produktové expanzi oddělit od našich ambicí v rámci udržitelnosti. Na pozadí právě proběhlého klimatického summitu COP28 v Dubaji a v souladu s naléhavými výzvami této 28. konference OSN o změně klimatu proto společnost Volvo Cars oznámila své rozhodnutí zdvojnásobit cíl svého akčního plánu, který je již nyní jedním z nejambicióznějších v rámci automobilového průmyslu: a sice ve srovnání s rokem 2018 snížit do roku 2030 emise CO2 na jeden vůz o 75 % (oproti původnímu záměru 40procentního snížení do r. 2025).

Už v průběhu prvních devíti měsíců roku 2023 došlo ke snížení celkových emisí CO2 na jeden vůz oproti roku 2018 o 19 %.

Aby tohoto cíle bylo dosaženo, je dále nezbytné důsledně pokračovat v naplňování našeho rozhodnutí začít do roku 2030 prodávat výhradně plně elektrická vozidla se stále menší uhlíkovou stopou. Tu má momentálně z našich modelů zcela nejnižší počátkem roku představený model EX30.

Rovněž bude nutné vypořádat se s emisemi CO2 vyprodukovanými v rámci celého našeho dodavatelského řetězce a vlastních provozů, které hodláme do roku 2030 snížit v porovnání s rokem 2018 o 30 %. Ve všech našich výrobních závodech po celém světě již využíváme 100% klimaticky neutrální elektřinu.

Vyrábět tam, kde se prodává

K posunům v rámci udržitelnosti přispěje i plán na výrobu modelu EX30 v EU. V reakci na silnou poptávku po tomto voze jsme se rozhodli začít od roku 2025 vyrábět jej také v belgickém Gentu, čímž dojde k navýšení produkční kapacity tak, aby korespondovala s očekávanou poptávkou po tomto voze v Evropě. Což je další z našich kroků směrem k udržitelné budoucnosti: vyrábět vozy tam, kde se jich prodává nejvíce. Volvo EX30 se tak po modelech XC40 a C40 stane již třetím plně elektrickým modelem Volvo vyráběným v Evropě.

V roce 2026 pak výrobu v evropských továrnách posílí nový, samozřejmě klimaticky neutrální závod na plně elektrické vozy v Košicích. Kapacita budované slovenské továrny je navržena na výrobu až 250 000 vozů ročně.

Ekologičtější logistika a další oblasti

Společnost Volvo Cars se stala první globální automobilkou, která oznámila z 86 % přechod od fosilních paliv na biopaliva v rámci interkontinentální námořní přepravy. Tím dojde ke snížení emisí CO2 z námořní přepravy o 84 %, což výrazně podpoří naši ambici snížit provozní emise.

V rámci spolupráce a podpory dalších progresivních společností a výrobců rovněž investujeme do nových čistých technologií, které podpoří přechod směrem k využívání téměř bezemisního hliníku. Prostřednictvím spolupráce se švédským výrobcem oceli SSAB se také aktivně účastníme testování možností výroby a využívání téměř bezemisní vysoce kvalitní oceli pro automobilový průmysl.

13.12.2023 4:50| autor: Redakce | zdroj: Volvo

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist