autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Tiguan > Volkswagen Tiguan 2.0 TSI
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Na úvod
Přestože současné sociálně-politické klima nepřeje vozům kategorie SUV, nelze předpokládat, že by se jich lidé jen tak vzdali. Spíše se dá čekat, že se výrobci budou snažit stavět je co nejefektivnější a postupně je začnou zmenšovat a zejména snižovat jejich hmotnost.
Volkswagen si pochopitelně nemohl nechat ujít šanci postavit melé SUV, tedy model pro ty, kteří nechtějí (nebo si nemohou dovolit) olbřímí Touareg, ale přesto chtějí vypadat, že jsou terénně-akční. Tiguan částečně vychází z platformy Golfu a to mi připomnělo zajímavou paralelu – Volkswagen má totiž ve stavbě terénních Golfů historii. Už v osmdesátých letech vznikla omezená série modelu Golf Country s pohonem všech kol Syncro a masivně zvýšeným podvozkem. Byl to docela impozantní zjev a v terénu to docela zvládal. A protože jich postavili všehovšudy 50 tisíc, byl to na silnicích poměrně vzácný jev.
Volkswagen Tiguan fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Jenže Tiguan si nemůže dovolit být „jen“ terénním Golfem. Doba si žádá především image a tak je Tiguan po vizuální stránce spíše zmenšeným Touaregem. Design od Murata Gunaka reflektuje v první řadě praktičnost a tak jsou tvary Tiguanu na dnešní dobu až neobvykle hranaté. Má vůbec v nabité třídě malých SUV nějakou šanci, nebo už je tam příliš plno?Technika
Stejně jako každý rozumný zákazník, ani vývojové oddělení Volkswagenu si nenamlouvá, že se s malými SUVčky bude často jezdit mimo asfaltové silnice. Spíš než terénní schopnosti jsou tedy podstatné jízdní vlastnosti na asfaltu. Vzhledem k tomu se zdá jako chytrý nápad použití zadní víceprvkové nápravy z Passatu 4Motion, která zajišťuje jistou a klidnou jízdu.
Systém 4Motion se podobá většině lehkých SUV v tom, že nerozděluje točivý moment v rovnocenném poměru 50:50 mezi obě nápravy, jako stálé pohony všech kol pravověrných off-roadů. Přesto se ale od většiny svých soupeřů značně liší: většinou je totiž poháněna výhradně přední náprava a až po výrazném prokluzu kol se připojí i zadek. Tiguan má ovšem všechna kola poháněná permanentně, ačkoli za ideálních podmínek jde na zadní kola pouhých 10% točivého momentu.
V případě potřeby ale umí elektronicky ovládaný středový diferenciál poslat dozadu až 90% krouťáku a vytáhnout auto z kdejaké bryndy. A navíc to z něj dělá ideální auto pro tahání přívěsů. Naše testovací auto mělo navíc výbavu Track and Field, která znamená jiný (a podle mého názoru hezčí) přední nárazník. Vylepšuje nájezdový úhel a přidává ochranný plech pod motor, takže se nemusíte bát ani do vyjetých kolejí.
S Tiguanem máte na výběr z řady motorů, ovšem ani jeden není atmosférický. Nejprodávanější budou samozřejmě dvoulitrové turbodiesely, laděné na 140 a 170 koní, dobrou volbou bude i benzínová čtrnáctistovka s turbem a kompresorem, dávající 150 koní. Benzínový dvoulitr TSI můžete mít s výkonem 170 koní, nebo jako špičkovou verzi s rovnými 200 koňskými silami – a právě ten jsem si vyzkoušel v testovacím autě.
Společně s ním tam byla i automatická převodovka. Ano, to není mýlka, skutečně se nejednalo o dvojspojkové DSGčko, ale o klasický automat s měničem točivého momentu. Podle automobilky totiž DSG není (alespoň zatím) vhodné pro jízdy v terénu a automat je pro ně vhodnější. DSG ale možná přibude do nabídky později.Na silnici
Můžeme na rovinu prohlásit, že Tiguan to na silnici umí výjimečně dobře. Možná není tak zapálený, jako Ford Kuga, ale může se směle rovnat Hondě CR-V, což je velmi slušný výsledek. Jízdní vlastnosti jsou poměrně slušné, v autě nepoznáte ten nepříjemný pocit, když se některým SUVčkům jakoby příliš nechce do zatáčení. Navíc docela slušně zvládá náklony karoserie a umí se chovat i docela mrštně.
Ve verzi Track and Field má i dost slušně odtlumené nápravy. Pokud si ovšem objednáte výbavu Sport and Style a větší kola, zaplatíte daň v podobě nejisté a rozkodrcané jízdy na jakémkoli jiném, než dokonale hladkém asfaltu.
Dostáváme se k nejkontroverznější části testu. Dvoulitrový přeplňovaný benzínový motor. Je dobrý, dokonce velmi dobrý, ale patří do Golfu GTI, nebo ještě lépe do Scirocca. V Tiguanu působí nemístně a když se zamyslíte nad všemi důsledky, tak až arogantně. Volkswagen udává spotřebu mimo město 7,7 l/100 km, ovšem té jsem se ani nepřiblížil – ani když jsem se snažil. I při nejvyšším sebezapření jsem se jen tak tak dostal pod deset litrů a když pojedete normálně, bude se pohybovat kolem 13 litrů.
Potíž je v tom, že motor má opravdu moc pěkný zvuk a s dvěma stovkami koní a 320 Nm dokáže Tiguan rozjet z místa skutečně svižně. A když se vám zachce občas si takhle pohrát, jste v tom za 17 litrů na sto, nebo i za víc. To samé platí, když si uděláte výlet do terénu. Po natáčení videa svítila na displeji počítače dvacítka a za to by se nemusel stydět kdekterý velkoformátový off-road.
Možná, že by pomohla převodovka DSG, nebo aspoň manuál, navíc by s ním bylo i výrazně lepší zrychlení.Prostor a výbava
Pokud jste někdy jeli v Golfu Plus, budete se v Tiguanu cítit jako doma. Celá palubní deska je převzatá prakticky beze změn, je i stejně kvalitní a dobře smontovaná. Pokud se vám líbí německá strohost, můžete být tedy naprosto spokojení. V opačném případě vás ovšem bude inteirér Tiguanu nudit, nebo na něj okamžitě zapomenete.
Ergonomicky je ovšem v pořádku, navíc na středové konzole a mezi sedačkami najdete hned tři 12 Voltové zásuvky, což je velmi praktické, když máte nabíječku na mobil, navigaci a kdo ví co ještě. Palubní deska působí celkem hodnotně, ovšem nesmíte zabloudit pohledem na její spodní část, kde jsou tvrdé plasty. Pomůže, když jsou tmavé barvy, světlejší vypadají hůř.
Velmi dobré jsou také sedačky – dobře drží tělo, jsou pohodlné a dají se dobře nastavit. Navíc jsou hodně vysoko a umožňují tak dobrý rozhled z auta. Zadní lavice je dělená v poměru 40/60 a dá se podélně posunout, takže můžete upřednostnit pasažéry, nebo náklad. Kufr samotná má podle posunutí sedaček 470 až 505 litrů, což vůbec není špatné, jenže nakládací hrana je kvůli tuhosti karoserie poměrně vysoko – celých 75 cm nad zemí.Verdikt
Záměr postavit „menšího Touarega“ se Volkswagenu na sto procent podařil. Tiguan je pohodlný, má pěkný interiér, vypadá jako pravé SUV, na silnici se chová skvěle a v lehkém terénu docela slušně.
Hodnocení vzhledu je pochopitelně na každém jednotlivci, podle mě mu hodně pomůže „ostřejší“ příď modelu Track and Field. Dvě zbylé výbavy mají příď trochu hranatou a těžkopádnou. Navíc to Tiguan v terénu umí líp, než byste do něj řekli, ačkoliv všestrannosti Land Roveru Freelander zdaleka nedosahuje.
Celkově je to ale dobré auto, i když poněkud nenápadné a konzervativní. Jediné, co je na něm naprosto nepochopitelné je – alespoň z mého pohledu – nejsilnější benzínový motor. Chápu, že Tiguan potřeboval nějakou prestižní vlajkovou loď, ale v praktickém životě je benzínový dvoulitr v malém SUVčku k ničemu. I když si majitel „špičkové verze“ asi nebude dělat starosti se spotřebou, bude muset nepříjemně často k pumpě, protože dojezd bude při razantnější jízdě jen pár stovek kilometrů.
Zvolte příhodnější motor a pochopím, že vám Tiguan přijde jako docela přitažlivá volba.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,5 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1984 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | pohon všech kol 4Motion |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 147/200 v 5100 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 280 při 1700-5000 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 207 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,5/7,7/9,9 |
Objem nádrže (l) | 64 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4457 |
Šířka (mm) | 1809 |
Výška (mm) | 1686 |
Rozvor náprav (mm) | 2604 |
Provozní hmotnost (kg) | 1609 |
Celková hmotnost (kg) | 2230 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2200 |
Zavazadlový prostor (l) | 470/1510 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 779 400 |
Cena testovaného vozu | 779 400 |